Anunțul FIA potrivit căruia Red Bull a încălcat limita de costuri maxime a Formulei 1 anul trecut a confirmat cele mai mari temeri ale principalilor săi rivali.
Dar ceea ce este cât se poate de clar este faptul că, deși etichetarea cheltuielilor excesive ale Red Bull a fost clasificată oficial drept o încălcare “minoră”, opoziția sa o vede ca fiind orice altceva decât o chestiune minoră.
Pentru a fi clasificată drept o încălcare “minoră” și nu una “materială”, echipele trebuie să fi depășit cheltuielile cu mai puțin de 5% din alocație.
Așadar, în condițiile în care plafonul de costuri de anul trecut a fost de aproximativ 145 de milioane de dolari, această sumă ar putea fi de până la 7,25 milioane de dolari.
Nu a existat nicio confirmare din partea FIA sau a Red Bull cu privire la amploarea încălcării, dar au existat numeroase sugestii că aceasta se situează undeva între 1 și 2 milioane de dolari.
Aceasta poate părea o sumă destul de mică în marea schemă a lucrurilor, dar când vine vorba de bugetele de dezvoltare, cheltuielile suplimentare de acest gen fac în cele din urmă o mare diferență.
Lewis Hamilton a făcut referire la faptul că doar 500.000 de dolari în plus pentru dezvoltare deblocați anul trecut pentru Mercedes au fost suficienți pentru a-i permite să aducă un nou design al podelei, ceea ce ar fi ridicat ritmul mașinii sale și ar fi putut schimba rezultatul urmăririi titlului.
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
După cum a declarat șeful său de echipă, Toto Wolff, la GP-ul din Singapore: “Dacă este o așa-numită încălcare minoră, cred că acest cuvânt nu este probabil corect.
“Dacă cheltuiești cu 5 milioane de euro mai mult și ești încă în breșă minoră, aceasta are totuși un impact mare asupra campionatului.
“Pentru a vă da o idee, evident că monitorizăm îndeaproape ce piese sunt aduse pe circuit de către echipele de top în fiecare cursă – sezonul 2021 și sezonul 2022.
“Putem vedea că există două echipe de top care sunt cam la fel și există o altă echipă care cheltuiește mai mult. Așa că știm exact că cheltuim trei milioane și jumătate pe an în piesele pe care le aducem la mașină. Și apoi puteți vedea ce diferență face să mai cheltuim încă 500.000 – ar fi o diferență.
“Nu am produs piese ușoare pentru mașină pentru a ne coborî de la o supraponderabilitate de două cifre pentru că pur și simplu nu avem bani. Așa că trebuie să o facem pentru mașina de anul viitor.
“Nu putem omologa un șasiu ușor și să-l aducem, pentru că este vorba doar de 2 milioane de dolari că vom depăși plafonul. Așa că puteți vedea că fiecare cheltuială în plus are un avantaj de performanță.”
Acest compromis între cheltuieli și performanță este cel cu care echipele de top au trebuit să jongleze în era plafonului de costuri și de aceea cheltuielile excesive ale unui rival reprezintă o problemă atât de importantă pentru ele.
Ferrari, în special, a cerut de mai multe ori sancțiuni maxime acordate. Echipa consideră că aceasta este singura modalitate de a se asigura că echipele respectă cu fermitate limitarea costurilor în viitor și nu sunt încurajate să se joace cu sistemul, tranzacționând o depășire a cheltuielilor pentru a obține recompense mai bogate decât le va costa orice pedeapsă aplicată.
Ferrari nu a spus nimic în mod public de la declarația FIA cu privire la încălcarea de către Red Bull, dar se înțelege că poziția echipei rămâne neschimbată și că dorește ca încălcările financiare să fie tratate la fel de strict ca și încălcările tehnice în care mașinile sunt descalificate dacă piesele sunt depășite cu câțiva milimetri.
Pentru principalii rivali ai Red Bull, poate chiar mai important decât orice potențială sancțiune care ar putea fi aplicată este faptul că nu există o transparență totală în modul în care este tratat cazul.
Până în prezent, FIA a oferit puține informații despre amploarea și motivele încălcării Red Bull, iar această lipsă de informații pentru un subiect atât de important a declanșat în mod inevitabil speculații nebănuite.
A fost oare depășirea procedurală și minoră a Red Bull rezultatul unei mici întârzieri în ceea ce privește documentele și a unor cheltuieli nevinovate – cum ar fi o cantină subvenționată la Milton Keynes, plăți pentru concediu medical și de grădinărit – adăugate în mod neașteptat la bugetul echipei prin interpretări ale FIA și care l-au împins peste limită?
Sau a existat o încercare deliberată de a falsifica documentele, de a bloca investigațiile și de a găsi în mod deliberat modalități de a ocoli plafonul de costuri pentru a se asigura că Red Bull poate cheltui mai mult pentru dezvoltarea mașinii decât rivalii săi?
“Surpriza și dezamăgirea” celor de la Red Bull de a fi acuzați de încălcarea plafonului de costuri ar sugera că a fost mai degrabă primul caz. Cu toate acestea, în lipsa unor răspunsuri ferme, suspiciunile rivalilor se vor teme în mod inevitabil că ar putea fi vorba de al doilea caz.
De aceea, este esențial, atât pentru Red Bull, cât și pentru restul grilei, ca FIA să explice lucrurile în detaliu și să nu meargă pe calea unor înțelegeri secrete de culise.
Regulamentele financiare ale F1 sunt, de fapt, clare în ceea ce privește modul în care solicită FIA să publice detalii despre deciziile luate în legătură cu încălcările regulilor.
În cazul în care echipele aleg să opteze pentru un Acord de încălcare acceptată, prin care își asumă și își asumă responsabilitatea pentru încălcarea regulilor, atunci problema va fi publicată.
Articolul 7.27 din regulament prevede următoarele: “Comisia de evaluare a plafonării costurilor va publica decizia comisiei de evaluare și motivele pe care se bazează, cu excepția informațiilor confidențiale.”
Dar, deși acestea oferă o oarecare speranță de răspunsuri pentru rivalii de la Red Bull cu privire la amploarea și domeniul de aplicare a ceea ce s-a întâmplat, precum și la răspunsurile FIA, ele încă deschid ușa pentru ca organismul de conducere să încerce să minimalizeze situația. Deocamdată, rivalii lui Red Bull stau cu ochii în patru și așteaptă următorii pași.
După cum a declarat în weekend directorul echipei Ferrari, Mattia Binotto: “Cred că ceea ce avem nevoie și ceea ce aștept este o transparență și o claritate totală cu privire la discuțiile care ar fi putut avea loc”. Iar dacă acest lucru nu se va întâmpla, atunci FIA riscă o controversă și mai mare în viitor.
Faceți orice sancțiune prea slabă sau lăsați alte echipe în neclaritate cu privire la detaliile încălcării plafonului de costuri, păstrând lucrurile prea secrete, iar încrederea în întregul sistem se va prăbuși foarte repede.
Acest lucru ar amenința atunci însăși existența plafonului de costuri, care a fost considerat un element esențial pentru sănătatea pe termen lung a F1.
- Mai multe știri despre Campionatului de Formula 1 găsiți AICI.
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.