More

    Latest Posts

    De ce crede Mercedes că va putea să se lupte pentru titlu în 2023? (I)

    Sezonul 2022 al Formulei 1 a fost cel mai slab al Mercedes din ultimul deceniu, reușind doar un singur pole și o victorie în acest an. Cu toate acestea, echipa este încrezătoare că are instrumentele de care are nevoie pentru a lăsa deoparte această dezamăgire și a reveni în fruntea plutonului anul viitor (Partea 1/2)

    W13 s-a dovedit a fi ghinionist pentru unii, dar oricum nu a fost atât de rapid precum a sperat Mercedes. Mașina a bifat un singur pole și o singură victorie în acest sezon, care reprezintă cea mai slabă campanie a echipei din ultimul deceniu. Chiar dacă problema porpoising-ului pare rezolvată, anul nu s-a terminat cu o dominație clară Mercedes, ci nivelul prea mare de drag a privat echipa de o clasare în top 3 la Abu Dhabi

    Ca atare, atunci când Lewis Hamilton și George Russell vor intra la boxe anul viitor, vor trebui să își amintească să așeze monopostul cu două garaje mai în jos, după ce Mercedes a ocupat doar locul trei în clasamentul general. Această regresie a coincis cu Red Bull care și-a redescoperit forma de acum un deceniu la revenirea efectelor de sol în F1.

    În timp ce Adrian Newey și departamentul său de proiectare trebuie să se confrunte cu o reducere cu 25% a timpului petrecut în tunelurile de vânt (“recompensa” pentru câștigarea coroanei plus pedeapsa pentru încălcarea plafonului de costuri din 2021) în următoarele 12 luni, sezonul 2023 nu aduce modificări substanțiale la monopost.

    La jumătatea anului 2022 încă mai existau dubii dacă echipele vor dezvolta un nou monopost sau doar vor păstra actualul concept. Regulile antiporpoising au condus spre contruirea unei noi mașini.

    În timpul următoarelor câteva sezoane de stabilitate aerodinamică comparativă, există motive întemeiate să ne așteptăm ca Red Bull să se bazeze pe fastul său recent de 17 curse câștigate. Ferrari, între timp, păstrează cel mai bun pariu al său de a pune capăt unei secete care datează din 2008.

    Pitstopurile slabe, strategia șubredă și lipsa majoră de fiabilitate care a făcut ca motoarele să fie operate detunat pentru a doua jumătate a anului 2022 înseamnă că încrederea în operațiunea de la Maranello a primit o lovitură considerabilă. Una peste alta, pentru un public și șefii de serie care tânjesc după un duel între mai multe echipe anul viitor, Mercedes ar putea fi din nou candidatul principal pentru a duce lupta cu Red Bull.

    ANALIZA, Mercedes

    În primul rând, perechea Russell-Hamilton este, fără îndoială, cea mai puternică de pe grilă. Au toate șansele să smulgă puncte de la o formație mai dezechilibrată ca a lui Max Verstappen și Sergio Perez, atâta timp cât li se prezintă o mașină care se ridică la înălțimea așteptărilor. Având în vedere că Mercedes este singura echipă care a trecut definitiv de Red Bull din 2010 încoace, este departe de a fi o sarcină imposibilă. Așadar, toți ochii vor fi ațintiți asupra puterii de recuperare a Săgeților Argintii.

    Brackley ar fi foarte fericit să vadă cum ușa lovește W13 la ieșire. “Nu plănuiesc să mai conduc vreodată acest model”, spune Hamilton despre conceptul cu probleme. În mod similar, Toto Wolff consideră că îi va fi mai bine “în peșteri” decât expus cu mândrie în Muzeul Mercedes-Benz din Stuttgart.

    Atitudinea lor fără dragoste reflectă o bătălie cu porpoisisng-ul care a durat toată campania, rezistență extremă la înaintare, suspensie dură ca piatra și o mașină care avea o relație asemănătoare cu cea a lui Goldilocks cu anvelopele – nu le putea încălzi la frig și le uza când era cald. Acestea sunt problemele care trebuie rezolvate pentru W14.

    Noua mașină va trebui să facă un pas înainte estimat la 0,55 secunde pe tur pentru a fi o forță care să câștige curse în mod regulat la începutul anului 2023. Adică, după ultimul pachet de actualizare a W13, care a debutat la GP-ul Statelor Unite din octombrie, Mercedes a avut un deficit mediu în ultimele patru etape de 0,613%.

    Acest lucru este conform metricii “supertime”, care înregistrează cel mai rapid tur al fiecărei echipe în timpul unui weekend. Pe un tur de 90 de secunde, acest lucru echivalează cu peste o jumătate de secundă. Cu toate acestea, directorul tehnic Mike Elliott consideră că erodarea în totalitate a acestui timp este “în limitele a ceea ce este posibil”.

    Iar închiderea acestei posibilități nu ar fi fără precedent pentru Mercedes. Acesta a mai răsturnat o gaură atât de cavernoasă de două ori înainte. Monopostul din 2012 a reușit să fie mai aproape de rivali cu peste 8 zecimi/tur față de predecesorul.

    Apoi, mai evident, a găsit 0,986% între momentul în care Hamilton s-a alăturat echipei pentru 2013 și anul 2014.. În timp ce acesta din urmă s-a bazat pe o modificare de referință a regulilor care nu este disponibilă de data aceasta, echipa are totuși pedigree în cultivarea unei renașteri de tip phoenix.

    Încercarea de a face ceva similar pentru 2023 a început cu diagnosticarea de către Mercedes a motivelor pentru care sezonul trecut a mers atât de prost. Șoaptele din fabrică înainte de teste erau că echipa de design a creat un alt campion mondial. Acest optimism s-a spulberat curând când W13 a ajuns pe pistă, în special în testul din Bahrain. Ceva în date nu se potrivea. Simulările nu au prezis revenirea unei senzații violente de porpoising pe care mulți au crezut că a fost lăsată în anii 1980.

    mercedes

    “[Eu] nu cred că poți afirma cu adevărat, acum sau chiar peste iarnă, că știm totul despre W13. De-a lungul anului am învățat și am descoperit o serie întreagă de elemente noi pe care, într-adevăr, a trebuit să le învățăm, să le înțelegem și să le dezvoltăm foarte repede” James Vowles

    Cifrele privind niveulul de downforce, atuul major al Mercedes, au fost generate atunci când modelul la scară redusă al modelului W13 a fost simulat rulând cât mai jos posibil de sol. Acest lucru a fost îmbunătățit prin rularea unei podele care se putea îndoi pentru a ajuta la etanșarea părții inferioare. Bine pe hârtie, dar rulările în tunelul de vânt nu au putut reproduce vitezele de peste 140 de mile pe oră la care a început să apară porpoising-ul.

    În mod similar, suprafața de rulare plană nu a putut simula toate denivelările și denivelările din lumea reală a unui circuit. Ca atare, săriturile au fost un șoc, iar o podea curbată a fost atunci ultimul lucru de care mașina avea nevoie.

    “Ca echipă, am avut ani de zile o corelație strălucită între tunelul de vânt și circuit”, spune Andrew Shovlin, directorul de inginerie pe circuit. “Probabil că trebuie să vă întoarceți cu aproape un deceniu în urmă pentru a afla când am făcut o piesă din carbon pe care nu am rulat-o pe mașina de curse. Așa că am ajuns la stadiul în care, cu kiturile de actualizare, pur și simplu o înșurubam și făcea exact ceea ce era necesar. Asta ne-a fost de folos. În momentul în care luam deciziile pentru W13, nu vedeam niciun motiv pentru a schimba acest mod de lucru.

    “Aici, problema nu era atât de mult tunelul nostru de vânt, ci exista un mecanism în joc pe care nu îl surprinsesem în nicio modelare sau în nicio lucrare a noastră. Era vorba de porpoising. Așadar, trebuiau făcute două lucruri. Unul este că trebuie să îl scoți din mașină, ceea ce a fost destul de dureros din punctul de vedere al distragerii atenției, al resurselor limitate pe care le avem în limita costurilor…

    mercedes

    Și apoi, ulterior, cum dezvolți instrumentele de care ai nevoie pentru a putea reveni la punctul în care eram – unde puteam să ne angajăm pur și simplu să facem un set de piese, să le aducem la mașină și să avem încredere că funcționează.”

    Pentru a răspunde la această întrebare, de îndată ce a început procesul de îmblânzire a modelului W13, a început și implementarea măsurilor pentru 2023. La fel cum Hamilton și-a sacrificat sesiunile de antrenamente libere pentru a rula set-up-uri radicale atunci când un al optulea titlu părea inaccesibil, echipa a lucrat cu o viziune pe termen lung. Nu avea de gând să se împotmolească urmărind randamentele din ce în ce mai mici pe care le oferea sezonul.

    După cum spune Shovlin, sub plafonul de costuri, nimeni nu poate cheltui orbește pentru a scăpa de probleme. Mercedes nu a putut urma o cale de dezvoltare convențională de a aduce îmbunătățiri continue până la rezolvarea lipsurilor. Restricțiile financiare au fost exacerbate de porpoising, care a continuat să distrugă piese de pe monopost. Asta înseamnă că investițiile au fost direcționate pentru a “sparge în mod fundamental codul… pentru performanțe viitoare”.

    Echipa este timidă cu privire la faptul că a rezolvat complet problemele monopostului pe parcursul celor 22 de runde. În raportul său de la Abu Dhabi, directorul de strategie pentru motorsport, James Vowles, a declarat: “[Eu] nu cred că poți afirma cu adevărat, acum sau chiar peste iarnă, că știm totul despre W13. De-a lungul anului am învățat și am descoperit o serie întreagă de elemente noi pe care, într-adevăr, a trebuit să le învățăm, să le înțelegem și să le dezvoltăm foarte repede.

    “Au fost unele suișuri și coborâșuri. Foarte multe. Și asta este partea la care m-am referit când am spus că această mașină are elemente pe care credem că le înțelegem și unele dintre ele care încă nu sunt pe deplin explicate. Dar dacă vă uitați la direcția în care se merge înainte, la decalajele față de etalon, în special în ceea ce privește ritmul de cursă, am făcut progrese uriașe. Faci asta doar înțelegând unde îți sunt problemele, lucrând la ele și lucrând ca o echipă.”

    În această misiune de a-și reveni, regulamentele pentru 2023 au venit, potențial, spre Mercedes, cel mai afectat dintre “cei trei mari” de porniri. Ca răspuns la oscilațiile verticale extreme care, în special, l-au făcut pe Hamilton să iasă cu greu din cockpit după 51 de tururi la Baku, în timpul verii, FIA a anunțat că marginea podelei va fi ridicată cu 15 mm pentru anul viitor.

    În timp ce acest lucru va ajuta la limitarea problemei pentru Mercedes, înseamnă că va trebui să renunțe la conceptul său inițial conceput pentru o mașină care să ruleze trântită la sol. Dar Wolff nu își va pierde somnul pentru asta. El spune despre succesorul său: “ADN-ul mașinii se va schimba pentru anul viitor, asta e clar. Asta nu înseamnă neapărat că caroseria noastră va arăta foarte diferit [vezi sidepods de dimensiuni zero], dar cu siguranță, arhitectura se va schimba”.

    • Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI.
    Sursa: Motorsport Network / GP24 Media
    Photocredit: Formula 1 Fans Romania

    Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

    Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

    Motorsport Network / GP24 Media

    Latest Posts

    Don't Miss