Latest Posts

De ce Andretti are dreptate și greșește în același timp cu acuzațiile sale asupra echipelor din F1?

Vizualizări: 17339

OPINIE: Încă de când Michael Andretti și-a făcut clare intențiile de a forma o echipă care să se alăture grilei de Formula 1, acesta s-a lovit de rezistență. În timp ce configurația Andretti Cadillac mai are încă obstacole de depășit, s-a format un impas, iar americanul critică interesul propriu al campionatului. Andretti poate avea dreptate, dar trebuie să realizeze și motivele din spatele “lăcomiei”.

Nu a durat mult până când a izbucnit prima mare bătălie politică a Formulei 1 din 2023. Cu mahmureala de Anul Nou abia trecută, anunțul lui Michael Andretti privind intenția sa de a intra în F1 cu Cadillac a declanșat o luptă care a divizat paddock-ul. De o parte a dezbaterii se află Andretti și președintele FIA, Mohammed Ben Sulayem, ambii fiind de părere că F1 ar fi un loc mai puternic dacă operațiunea americană ar ajunge pe grilă cu sprijinul General Motors.

De partea opusă se află Formula One Management (FOM) și majoritatea echipelor din F1 (dar nu toate), care vor să încetinească lucrurile, deoarece nu sunt încă convinși că este un scenariu avantajos pentru ambele părți. Aceștia vor să înțeleagă mai bine dacă valoarea pe care Andretti o poate aduce în F1 depășește orice potențial dezavantaj.

După cum s-a raportat pe larg în această săptămână, există mai mulți factori care se întrepătrund în acest caz pentru echipe și FOM: modul în care Andretti a abordat politica și publicitatea din jurul intrării sale în competiție; întrebările legate de planurile Cadillac privind motorul și, bineînțeles, mult discutata compensație de 200 de milioane de dolari oferită ca taxă de “diluție”.

Primele două elemente sunt minore; deși faptul că Andretti a ales să vorbească în public săptămâna aceasta, criticând “lăcomia” F1 care l-a blocat, ar putea doar să îi enerveze și mai mult pe cei care sunt deja sceptici cu privire la ceea ce pune la cale. La baza tuturor, așa cum se întâmplă atât de des în F1, se află banii. Totul se reduce la o ecuație pe care echipele și FOM trebuie să o rezolve.

Și este destul de simplă: o nouă echipă va fi aprobată doar dacă se consideră că aduce o valoare mai mare pentru cele 10 echipe actuale și pentru F1 în ansamblu decât dacă nu ar fi acolo. Pentru că nu prea are rost să adăugăm o a 11-a sau a 12-a echipă pe grilă dacă nu este competitivă, dacă nu aduce un element pe care F1 nu îl are deja sau dacă riscă să destabilizeze și chiar să ucidă oricare dintre cele 10 echipe actuale. Potențialul dezavantaj al prezenței unor echipe suplimentare pe grilă, prin diluarea veniturilor din drepturile comerciale, este cel care i-a înflăcărat cel mai mult pe concurenții actuali.

De ce Andretti are dreptate și greșește în același timp cu acuzațiile sale asupra echipelor din F1?

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

Aceștia nu sunt îngrijorați de faptul că vor fi învinși pe circuit. În schimb, pierderea a între 6 și 12 milioane de dolari pe an din premiile în bani pentru fiecare, în schimbul plății unice de 20 de milioane de dolari pe care le-ar primi în cadrul actualului acord de “diluare”, nu mai este considerată o ecuație suficient de bună. Acum se vorbește despre creșterea fondului de diluție la aproximativ 500-600 de milioane de dolari în viitor, ceea ce ar oferi echipelor o rambursare de cinci ani pentru orice nou participant care se alătură.

Din perspectiva Andretti, acest accent pus pe plata “diluției” a fost interpretat ca fiind lăcomie. După cum a declarat pentru Forbes la începutul acestei săptămâni: “Este vorba de bani. În primul rând, ei cred că vor primi diluat o zecime din premiile lor, dar devin, de asemenea, foarte lacomi gândindu-se că vom lua și toți sponsorii americani. Este vorba de lăcomie și de a se uita la ei înșiși și nu de ceea ce este cel mai bine pentru creșterea generală a seriei.”

Andretti are însă atât dreptate, cât și greșeală în această privință. Da, este corect că este vorba de bani, dar când nu a fost vorba de bani la conducerea unei echipe de F1?

Banii au făcut ca mașinile de curse să se învârtă de peste 100 de ani, iar o parte din atracția și farmecul F1, care este cea mai importantă categorie de curse auto, constă în faptul că există o luptă intensă pentru a reuși, deoarece premiile în bani puse în joc sunt atât de mari.

Această luptă pentru a ieși învingător a contribuit la alimentarea politicii a ceea ce a devenit cunoscut sub numele de “Clubul Piranha” între șefii de echipă. Se presupune că această expresie a fost inventată de Ron Dennis care, când l-a văzut pe Eddie Jordan la Marele Premiu al Italiei din 1991, după ce a fost depășit de Flavio Briatore și Benetton pentru serviciile lui Michael Schumacher, i-a spus: “Bun venit în clubul Piranha.”

Când Haas a sosit în F1, a făcut-o știind că va trebui să aștepte cel puțin două sezoane pentru a obține venituri corespunzătoare din drepturile comerciale; de aceea a fost atât de supărat de faptul că Force India, devenind “noua” echipă Racing Point în 2018, nu a avut parte de o întârziere similară.

De ce Andretti are dreptate și greșește în același timp cu acuzațiile sale asupra echipelor din F1?

 

Echipele de F1 nu sunt organizații de caritate care primesc cu bucurie orice echipă și sunt dispuse să împartă banii cu oricine. Pentru fiecare dolar se luptă din greu, deoarece toate echipele știu că banii cumpără performanță. Așadar, este naiv să sugerezi că deciziile nu sunt alimentate de bani. Într-adevăr, Andretti însuși ar fi primul care ar recunoaște că a venit în F1 pentru a reuși, pentru a deveni profitabil și pentru a face o afacere bună și durabilă.

În contextul în care se pune accentul pe fondul de “diluare” și pe insinuările conform cărora lăcomia este cea care determină discuțiile despre necesitatea unei plăți de 500 de milioane de dolari, este important să ne amintim că echipele au fost de fapt conciliante cu potențialii noi participanți.

Până la intrarea în joc a ultimului Acord Concorde în 2021, fondul de diluare nu a existat, deoarece echipele noi din grilă nu aveau dreptul la niciun venit din drepturile comerciale în primii doi ani în care intrau în F1. De fapt, ele trebuiau să termine în primele 10 locuri în două sezoane din trei pentru a se califica pentru plata banilor principali.

Acest aspect aduce riscul ca o echipă nouă să vină la bord și să nu primească nimic înapoi pentru o perioadă destul de lungă de timp. Ca o modalitate de a ușura durerea, F1 a avut pentru scurt timp un sistem care le oferea un pachet de compensații de 10 milioane de dolari pentru a atenua lovitura.

Această amânare de doi ani pentru noii veniți a fost bună pentru concurenții actuali, dar în cele din urmă a fost văzută ca un obstacol pentru a aduce noi echipe și pentru a le împiedica să se prăbușească din timp, motiv pentru care procesul a trecut la fondul de “diluare”. Astfel, beneficiul de a obține acces imediat la veniturile din drepturile comerciale pentru o nouă echipă se obține în detrimentul nevoii de a plăti compensații celorlalte echipe pentru că trebuie să împartă din start premiile în bani cu mai mulți rivali.

În timp ce echipele actuale au grijă de ele însele, este de înțeles, dar ar trebui să ne întrebăm de ce ar vrea cineva să renunțe de bună voie la un venit potențial. Este ușor greșit din partea lui Andretti să sugereze că sunt egoiști și că nu iau în considerare sănătatea seriei în general, nevrând să renunțe la ceea ce au acum.

FOM, care, spre deosebire de cele 10 echipe actuale, are un cuvânt de spus în ceea ce privește intrarea sau nu a noilor concurenți, este foarte clar că decizia sa finală se va baza în totalitate pe faptul că noile echipe aduc valoare adăugată. Stefano Domenicali, directorul general al F1, este la curent cu toate părțile interesate care se gândesc să intre în marile premii, iar decizia finală va fi luată în funcție de beneficiile pe care F1 le obține în ansamblu de la orice nou participant.

De ce Andretti are dreptate și greșește în același timp cu acuzațiile sale asupra echipelor din F1?

Acesta este motivul pentru care sosirea Audi a fost atât de bine primită; și de ce Porsche rămâne un concurent în ciuda prăbușirii planurilor sale cu Red Bull. De asemenea, există acum și Ford care se pregătește pentru o revenire în F1, în timp ce discuțiile sale continuă cu Red Bull.

Se înțelege că nu există, de asemenea, nicio negativitate față de ceea ce pune la cale GM. Chiar dacă nu își va crea propriul motor personalizat, mașina sa de marketing și anvergura globală vor fi de ajutor pentru F1 dacă va intra (cu sau fără Andretti).

FOM nu este în totalitate împotriva Andretti – pur și simplu dorește să înțeleagă mai bine potențialul de succes al acesteia și cum intenționează să ofere o intrare de top în F1, care să se impună printre concurenții actuali.

Domenicali știe că ar fi greșit din partea sa să își arunce sprijinul în spatele lui Andretti în acest stadiu doar pentru că americanul și-a făcut publice ambițiile. Ar putea exista opțiuni mult mai bune care au planuri mai mari și care ar fi o bună completare a grilei de start.

Ceea ce trebuie să se întâmple este că procesul trebuie să se desfășoare în mod corect – nu pe rețelele de socializare și cu declarații sonore care zboară în jur. Toate manifestările de interes trebuie analizate în detaliu și trebuie luată o decizie dură și rece după o evaluare a punctelor tari și a punctelor slabe ale fiecăruia. Și, în stilul adevărat al Formulei 1, va fi vorba despre câștigarea celui mai bun pachet.

Așadar, dacă Andretti este convins că planurile sale pentru Cadillac pot aduce un beneficiu pentru F1 în ansamblu și că sunt mai bune decât ceea ce are de oferit oricine altcineva, atunci nu ar trebui să aibă de ce să-și facă griji.

  • Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI
Sursa: Motorsport Network
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

Motorsport Network

Latest Posts

Don't Miss