Designerul și șeful de echipă Ross Brawn, câștigător a mai multor titluri, părăsește în cele din urmă Formula 1, după aproape 50 de ani în motorsport. Dar el are încă o mulțime de informații despre ceea ce funcționează și ceea ce urmează, așa cum a dezvăluit pentru Autosport într-un interviu exclusiv de mare anvergură în Abu Dhabi (Partea 2/2).
Prima parte poate fi vazuta AICI
Când este întrebat despre amestecul de curse palpitante și plictisitoare din sezonul 2022, Brawn, fermecător, răspunde: “Sunt un pasionat de vinuri și un prieten foarte bun mi-a amintit că ar trebui să bei din când în când niște plonk de supermarket pentru a-ți reaminti cât de bună este marfa ta bună! Nu că ar fi ceva în neregulă cu plonk-ul de supermarket, dar doar pentru a-ți lua referințe”.
“Sunt atât de încântat să văd pasiunea care a crescut pentru acest sport după ce, sincer, a fost în declin timp de câțiva ani. Cred că trebuie să păstrăm și să protejăm această pasiune care a crescut” Ross Brawn
Același mod de gândire se aplică și în cazul introducerii aerodinamicii active. Dacă scopul este de a îmbunătăți mereu cursele, atunci argumentul conform căruia F1 este din ce în ce mai mult doar divertisment devine tot mai puternic.
Dacă aerodinamica activă are ca scop eliminarea trecerilor DRS prin înlocuirea deschiderii fantei aripii spate cu o rezistență suplimentară pentru o mașină aflată în frunte, atunci un artificiu înlocuiește un altul. S-ar putea chiar ca ambele să fie combinate, ceea ce ar putea contribui din nou la dezbaterea dintre divertisment și sport. Dar aceasta este F1 – aceleași dezbateri care se repetă de-a lungul timpului. În același timp, pentru 2026, schimbările vin în alte domenii, cu obiective mult mai înalte și mult mai importante.
Unul dintre acestea este introducerea unor carburanți complet sustenabili care pot fi utilizați și în majoritatea mașinilor de șosea, care urmează introducerii carburantului E1, 90% carburant tipic și 10% etanol regenerabil, pe care F1 l-a introdus anul acesta. Acesta este un domeniu, spune Brawn, în care expertiza inițială provine din afara F1, însă campionatul își propune să fie “catalizatorul și să aducă acest lucru la un loc”, deoarece, la rândul lor, carburanții mai sustenabili vor diminua daunele aduse de omenire planetei.
Un alt obiectiv este schimbarea tehnologiei pneurilor, astfel încât să se elimine utilizarea de anvelope-bannere. Scopul este de a reduce “creșterea masivă de energie”, spune Brawn, necesară pentru a încălzi cauciucul la temperaturile actuale necesare, o cheltuială care contravine direct obiectivului de zero emisii nete de carbon al F1 pentru 2030.
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
În timp ce planul de reducere a temperaturii pneurilor de la 70C la 50C pentru 2023 va fi abandonat acum că Pirelli a descoperit, ca urmare a reacției piloților la testul de pneuri FP2 de la Austin, că încălzirea la 70C timp de două ore economisește mai multă energie decât 50C la cele trei ore actuale, obiectivul ideal este să nu fie nevoie de pneuri încălzite deloc, având în vedere risipa de energie evidentă.
Acest lucru ar necesita, în mod inevitabil, o schimbare în construcția compoziției pneurilor și, eventual, modificări obligatorii ale designului șasiului începând cu 2024, dacă se va interzice utilizarea cauciucurilor încălzite, așa cum se preconizează încă. Dar Brawn sugerează că, din 2026, ar putea fi păstrată o modalitate de menținere a aderenței prin intermediul presiunilor din pneuri, prin intermediul “supapelor automate pentru pneuri”.
“Există un du-te-vino”, spune Brawn în legătură cu stabilirea setului complet de modificări ale regulilor avute în vedere pentru 2026. “Nu cred că există bariere acolo, suntem întotdeauna deschiși la ceea ce s-ar putea face”.
Dar F1 va face acum acest lucru fără fostul inginer/manager March, Williams, Haas Lola, Arrows, Jaguar, Benetton, Ferrari, Honda, Brawn și Mercedes – în cele din urmă merge la pescuit atât de des cât dorește, deși este încă dispus să dețină un rol temporar de consultant, în cazul în care “foarte bunul prieten” și CEO al F1, Stefano Domenicali, va suna în viitor.
Brawn recunoaște importanța menținerii campionatului pentru fanii săi mai presus de orice – atât pentru suporterii de-o viață, cât și pentru noii veniți. Chiar și aici, cu aspecte precum DRS și puritatea divertismentului versus puritate sportivă, natura contradictorie a F1 este din nou pusă la vedere.
Și astfel, Brawn își ia rămas bun de la “un sport unic”: “Sunt atât de încântat să văd pasiunea care a crescut pentru acest sport după ce, sincer, a fost în declin timp de câțiva ani. Cred că trebuie să păstrăm acest lucru și să protejăm această pasiune care a crescut.”
Mesajul de adio al lui Brawn
După aproape 50 de ani de activitate în motorsport, ce mesaj are Ross Brawn pentru cei care i-au urmărit isprăvile variate și, în cele din urmă, de mare succes? Autosport i-a oferit șansa de a-și lua rămas bun personal, iar iată ce a spus…
“Ei bine, este un sport minunat și este această combinație uimitoare de tehnologie și talent. Șoferi grozavi în mașini slabe și șoferi medii în mașini geniale și, uneori, șoferi geniali în mașini geniale. Și cred că tot faptul că se schimbă atât de mult în timpul sezonului.
“Deschiderea, transparența și angajamentul pe care toate echipele l-au avut pentru a pune din nou pe picioare acest spectacol cred că arată că putem fi un sport destul de ostil atunci când vine vorba de circuit, dar suntem de fapt toți împreună atunci când vine vorba de a duce sportul mai departe” Ross Brawn
“Dacă vă uitați la majoritatea sporturilor, dacă vă uitați la atletism sau la tenis – cineva tinde să fie în vârful copacului și, dacă nu are o zi slabă, este foarte greu pentru oricine să îl învingă. În acest sport, s-ar putea să câștigi – știu că am avut perioade de dominație – apoi vine cineva care face multe progrese cu mașina și dintr-o dată nu mai câștigi. Avem această dinamică tot timpul.
“Este o apă infestată de rechini, Formula 1, dar dacă aveai o problemă, echipele se mobilizau în jurul tău. Dacă te uiți la ceea ce am făcut în COVID, este un exemplu de cum [lucrurile au trecut de la]: “OK, într-o zi suntem pe pistă și încercăm să ne batem unul pe altul, iar a doua zi avem COVID, cum o să [trecem] prin asta?”. Nu doar munca pe care au făcut-o echipele cu lucruri precum ventilatoarele și așa mai departe [prin Project Pitlane], ci și modul în care echipele au cooperat pentru a pune din nou sportul în mișcare.
“Iar deschiderea, transparența și angajamentul pe care toate echipele l-au avut pentru a relua spectacolul cred că arată că putem fi un sport destul de ostil atunci când vine vorba de circuit, dar suntem de fapt toți împreună atunci când vine vorba de a duce sportul mai departe, ceea ce este grozav. Așadar, voi urmări cu mare interes!”
- Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI.
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.