Latest Posts

Cum va funcționa, de fapt, măsura de reducere a porpoising-ului luată de FIA

Vizualizări: 13658

Sfârșitul de săptămână al Marelui Premiu al Canadei a fost dominat de bătălia continuă cu care se confruntă echipele de Formula 1 în ceea ce privește porpoising-ul.

În urma unei curse de la Baku deosebit de brutale pentru o serie de piloți – cu durerile de spate ale lui Lewis Hamilton care au evidențiat durerile cu care se confruntă unii dintre ei în acest moment – intervenția FIA în încercarea de a eradica această problemă a adăugat o nouă dimensiune dezbaterii.

Într-o directivă tehnică trimisă joi echipelor de către directorul tehnic al FIA pentru monoposturi, Nikolas Tombazis, organismul de conducere și-a prezentat planurile de remediere a problemelor legate de porpoising și de ricoșeu, în încercarea de a-i ajuta pe piloți. Și, deși directivele tehnice al Formula 1 nu sunt niciodată publicate oficial, iată cum a explicat FIA planul său echipelor atât pentru viitorul imediat, cât și pentru cel pe termen scurt și lung.

Porpoising

Modificări imediate ale mașinii:
Una dintre principalele dificultăți cu care s-au confruntat echipele în remedierea fenomenului de porpoising a fost încercarea de a menține o platformă aerodinamică stabilă pe măsură ce nivelurile de forță de apăsare cresc pe liniile drepte. Situația a fost complicată de faptul că unele echipe au avut probleme din cauza faptului că marginile podelei se îndoaie pe măsură ce viteza crește, ceea ce duce la o creștere a nivelului forței de apăsare.

În teorie, acest lucru sună foarte bine, dar în realitate, forța de apăsare crescută accelerează măsura în care mașina este împinsă în jos pe pistă, ceea ce agravează efectul de porpoising. Această problemă a fost cea care a determinat decizia din pre-sezon de a permite echipelor să ruleze un singur suport de podea pentru a ajuta la întărirea marginilor și a limita flexia.

Începând cu Marele Premiu al Canadei, FIA va permite două măsuri suplimentare pentru a ajuta echipele să își întărească podelele. Li se va permite un suport pentru podea suplimentar montat mai în față față de cel deja adoptat – lucru pe care echipa Mercedes AMG F1 l-a introdus deja. În plus, echipelor li se va permite o grosime suplimentară pe suprafața superioară a podelei – chiar dacă aceasta încalcă reglementările locale privind curbura sau dacă depășește volumele definite în regulament.

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

În cazul în care aceste modificări aduc un beneficiu tangibil în ceea ce privește rezolvarea problemei porpoising-ului, atunci FIA va propune o modificare formală a regulamentului care poate fi votată de echipe pentru a fi aprobată de Consiliul Mondial al Automobilismului Sportiv.

Porpoising

Metrică de țopăiala:
Unul dintre lucrurile pe care FIA vrea să le adune cu privire la Marele Premiu al Canadei este dacă se poate stabili dacă o mașină poate prezenta “accelerații verticale excesive” atunci când țopăie. Acest lucru va fi analizat în primul rând atât printr-o inspecție mai atentă a modelelor de uzură a scândurilor și a patinelor de pe mașini – cât și prin modalitățile prin care unele echipe reduc uzura patinelor lor.

FIA speră, de asemenea, să pună la punct ceea ce a fost denumit un sistem de măsurare a oscilației aerodinamice (AOM) – care o va ajuta să determine dacă mașinile se înclină prea mult. Acest lucru va fi realizat prin analiza unui senzor deja montat pe autovehicule în apropierea centrului de greutate pentru a ajuta la măsurarea accelerației verticale, în speranța că se va putea conveni asupra unei cifre AOM pentru a stabili o limită maximă.

Dacă acest lucru poate fi realizat în următoarele câteva curse, atunci echipele vor fi rugate să își calculeze propriul AOM pe trei tururi consecutive în ultima sesiune de antrenamente libere de sâmbătă dimineața, fără a utiliza DRS (orice tururi care nu sunt efectuate la viteză de cursă sau în urma altor mașini vor fi eliminate). Cu această cifră în joc, echipele vor trebui să se limiteze la valorile înălțimii de rulare, rigiditatea verticală și configurația aerodinamică pentru restul weekendului.

Porpoising

Singurele excepții vor fi ridicarea mașinii, în cazul în care vremea se schimbă, ajustări pentru răcire, modificări ale presiunii în pneuri sau ajustarea unghiului flapsului aripii față. În cazul în care o echipă nu poate livra o configurație care să respecte cifra AOM, i se va cere să producă o foaie de configurație cu cel mai mic AOM posibil și să mărească înălțimea statică a cursei cu 10 mm. Sancțiunea pentru nerespectarea numărului AOM este clară. FIA a avertizat echipele că, dacă mașinile ricoșează prea mult și depășesc limitele stabilite, atunci vor risca să fie descalificate dintr-un eveniment.

Acest lucru s-ar face până la articolul 1.3 din Regulamentul tehnic al F1 2022, care se referă la „construcția periculoasă”. Regula prevede că: „Comisarii pot exclude un vehicul a cărui construcție este considerată periculoasă”. În cazul în care echipele se pun de acord asupra procedurilor de determinare a cifrei AOM, față de care mulți din paddock sunt sceptici, atunci FIA ar putea încerca să ofere o măsurătoare pentru momentul în care mașina rulează pe circuit.

Porpoising

Modificări pe termen mai lung:
Indiferent dacă sortarea AOM este un succes sau se dovedește a fi inaplicabilă, FIA este hotărâtă să producă reguli mai bune pentru 2023 și mai departe, care să eradicheze problema porpoising-ului. Aceasta dorește ca echipele să sprijine acest impuls în CFD prin testarea unor potențiale modificări ale mașinilor care ar putea ajuta la reducerea tendinței de ricoșeu a actualei generații de mașini.

În ceea ce privește opțiunile care ar putea fi analizate, Tombazis a scris: „Geometrile care vor fi analizate ar putea include ridicarea marginilor podelei, reducerea platformei podelei, eliminarea aripii de pe marginea din față etc. Suntem, de asemenea, deschiși la posibilitatea de a permite o rigidizare suplimentară a podelei, prin intermediul unui montant suplimentar, în cazul în care acest lucru ar fi considerat benefic”.

Sunt planificate discuții cu echipele în cadrul unei viitoare întâlniri cu directorii tehnici, în vederea demarării procesului pentru schimbările care vor urma pentru anul viitor.

  • Mai multe știri despre Campionatului de Formula 1 găsiți AICI.
Sursa: Motorsport Network
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

Motorsport Network

Latest Posts

Don't Miss