A doua victorie al pilotului Ducati Enea Bastianini din campania 2022 la COTA îl readuce în fruntea clasamentului și a arătat încă o dată că cel mai bun pachet Ducati este în continuare motocicleta din 2021. Cei mai apropiați de Enea Bastianini au explicat de ce este atât de bun pe GP21 în raport cu omologii săi de uzină.
Cine are pricepere să socotească numărul fiarei, căci este un număr omenesc. Numărul ei este 23, după cum se pare. Enea Bastianini – „Il Bestia”, sau „Bestia” – a devenit primul câștigător repetat al unui sezon 2022 de MotoGP agitat, când a luat cu asalt victoria în Marele Premiu al Americilor de la COTA de la sfârșitul săptămânii trecute, pe Ducati-ul său cu specificația 2021.
Pilotul de la Gresini Ducati a obținut prima sa victorie în runda inaugurală din Qatar, dar a fost doar al 11-lea și al 10-lea la următoarele curse din Indonezia și Argentina, deoarece diverși factori l-au ținut în afara luptei pentru podium. Victoriile sale de la COTA îl readuc în fruntea campionatului cu cinci puncte față de Alex Rins de la Suzuki, în timp ce primul Ducati cu specificația 2022 se află la 30 de puncte distanță, pe locul șapte în clasament după patru curse.
Acest lucru evidențiază cât de dificil a fost startul Ducati în 2022, lucru pe care puțini l-au prezis în noiembrie anul trecut, la testul de la Jerez, când Francesco Bagnaia – vicecampionul din 2021 – a declarat că marca a reușit să îmbunătățească o „motocicletă deja perfectă”. Această declarație în sine, retroactiv, explică în parte de ce Enea Bastianini a fost atât de puternic în raport cu omologii săi de fabrică.
„Enea Bastianini se confruntă în acest an cu o motocicletă care este mai bună din punct de vedere tehnic decât cea pe care a avut-o anul trecut”, a declarat directorul sportiv al Ducati, Paolo Ciabatti, în timpul weekend-ului de la Austin. „În plus, este motocicleta perfectă, care se află la nivelul maxim de performanță și dezvoltare și care funcționează peste tot”.
Noul motor Ducati cu specificația 2022 a cauzat unele probleme pentru piloții săi la accelerare – o problemă cu care Ducati nu s-a mai confruntat de mult timp, deoarece era renumită pentru faptul că reușea să facă anvelopa spate să se agațe sub puterea masivă pe care o are motocicleta. Atât de mari au fost problemele, încât atât Francesco Bagnaia, cât și Jack Miller – care este cel mai apropiat rival la titlu al lui Francesco Bagnaia printre Ducati în acest moment – au trecut la un motor hibrid cu specificația 2021/2022 pentru noul sezon.
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
Ambii piloți Pramac și Luca Marini de la VR46 rămân pe specificația completă 2022, în timp ce Enea Bastianini a fost actualizat de la GP19 pe care a pilotat-o în campania sa de debutant de anul trecut la motocicleta 2021, care a fost, fără îndoială, cel mai bun pachet de pe grilă la sfârșitul sezonului.
Weekendul de la Austin a arătat semne de îmbunătățire pentru cei de pe GP22. Nu au fost la mile distanță, dar orice deficit într-un campionat în care 10 piloți diferiți au urcat pe podium în primele patru curse este amplificat. Ducati a blocat primii cinci de pe grila de start în calificările de la Austin – prima dată când un constructor a făcut acest lucru de la Honda la Motegi în 2003.
Patru GP22 au deschis drumul, cu Jorge Martin de la Pramac, care s-a impus în pole position în fața lui Jack Miller, Francesco Bagnaia și a surorii Pramac Ducati a lui Johann Zarco. Enea Bastianini a fost al cincilea. Pe un singur tur, viteza GP22 nu a fost pusă la îndoială în acest an; Jorge Martin a fost în pole în Qatar și a fost al doilea în Indonezia și Qatar. Enea Bastianini, între timp, a fost al doilea în Qatar, al cincilea în Indonezia și al 13-lea în Argentina. Astfel, potențialul pe care piloții GP22 îl susțin că există cu noua motocicletă este cu adevărat.
Dar în cursa de la COTA, GP22 a avut probleme în raport cu GP21 al lui Enea Bastianini. Căderea pneurilor este întotdeauna un factor în cursele din Texas, iar Miller l-a condus pe Jorge Martin la start în primele 11 tururi. Enea Bastianini a ocupat locul al treilea, păstrând contactul și păstrându-și pneurile – și corpul – în rezervă pentru a gestiona o cădere târzie.
Într-adevăr, în turul 11, Jack Miller a început să se îndepărteze de Jorge Martin, iar Enea Bastianini a făcut presiuni, depășindu-l pe pilotul Pramac în virajul 1 în turul 12. Jack Miller a reușit să se distanțeze cu aproximativ 0,8s, dar pneurile mai bine conservate ale lui Enea Bastianini aveau să-l aducă pe australian în ghearele sale și l-au făcut neputincios să se apere atunci când pilotul Gresini a trecut în turul 16. El a luat apoi cu asalt două secunde avans, în timp ce Jack Miller ar fi coborât în spatele lui Alex Rins pe locul trei.
Dar cât de mult din această conservare a anvelopelor se datorează motocicletei și cât de mult este din cauza pilotului?
„Este vorba despre el. Adică, a fost pe GP19 anul trecut cu aceeași problemă”, a spus Jack Miller când a fost întrebat dacă GP21 este mai bun decât GP22 la economisirea pneurilor. „Mi-a făcut exact același lucru aici, în schimb a fost pentru locul șase. Ăsta este el, este ireal cu modul în care apasă accelerația. Nu folosește niciodată partea din spate a motocicletei pentru a vira, ceea ce este marea mea problemă. Eu folosesc mereu partea din spate a motocicletei pentru a vira, iar el reușește să o piloteze într-un mod foarte lin și consistent – și rapid. Iar pentru gestionarea pneurilor, acesta este cel mai bun lucru”.
Acest lucru se potrivește cu ceea ce a declarat șeful de echipă al lui Enea Bastianini, Alberto Giribuola, după victoria pilotului său la COTA. Giribuola a fost șeful de echipă al lui Andrea Dovizioso la Ducati și vede asemănări între cei doi în modul în care pilotează Desmosedici.
„Cred că sunt foarte asemănători pentru că stilul lor de pilotaj se bazează foarte mult pe frânare și pe folosirea la limită a pneului față”, a spus Giribuola despre Enea Bastianini și Andrea Dovizioso. „Deci, cu asta găsesc unele asemănări cu Andrea. Deci, este de asemenea mai ușor pentru mine să înțeleg ce trebuie să fac pe motocicletă, deoarece am o istorie”.
„Sunt puțin diferite la ieșirea din curbă. Enea Bastianini stă întotdeauna foarte mult la limita pneului spate, uneori Dovi a fost un pic mai agresiv. Așa că, de exemplu, am suferit puțin în Argentina, pentru că sunt unele viraje în care trebuie să te învârți mult pentru a vira cu gaz, iar pentru Enea Bastianini este puțin mai complicat să facă asta”.
Abilitățile lui Enea Bastianini de gestionare a pneurilor – “ceva care este în ADN-ul său” – au fost evidente în 2019, când a luat-o razna și a ajuns al treilea la ambele etape de la Misano, de pe locurile 12 și 16 pe grilă, și a fost al șaselea la Austin după ce a plecat de pe locul 16. Ceea ce l-a dezamăgit întotdeauna a fost calificarea, lucru pe care acum se pare că l-a înțeles.
„Cred că, în principiu, a găsit puțin mai mult limita pe spate”, spune Giribuola când este întrebat unde s-a îmbunătățit forma de contratimp a lui Enea Bastianini. “Anul trecut mergea pe calificări ca în cursă. Așa că a făcut un pas spre limită un pic mai sus în calificări și a îmbunătățit mult anul acesta”. Așadar, comparând modul în care pilotează în raport cu piloții din GP22, Giribuola crede că feeling-ul lui Enea Bastianini cu partea din față este diferența cheie – și se pretează la abilitatea sa de a-și conserva mai bine pneul spate.
„Sincer, cred că Enea Bastianini este foarte, foarte încrezător în față”, adaugă Giribuola. „Folosește la maximum pneul față. În acest moment poate câștiga mult la intrarea în viraj și făcând asta poate economisi pneul la ieșirea din viraj. Așa că, da, diferența este aceea. Nu cred că pentru moment ne aflăm într-un pachet inferior în ceea ce privește cei 2022”.
De asemenea, Giribuola a remarcat că o diferență majoră între Enea Bastianini și Andrea Dovizioso este faptul că modul în care acesta din urmă abordează pilotajul se bazează „mai mult pe sentimentul” pe care îl are sub el. Andrea Dovizioso ar putea uneori să „gândească prea mult” la motocicletă. Enea Bastianini însuși observă că trebuie să facă un pas în ceea ce privește modul în care abordează mijlocul fazei de viraj, deoarece este mai lent decât Jorge Martin și Jack Miller atunci când verifică datele. Așadar, el nu este perfect pe GP21.
Cu toate acestea, ceea ce este clar este că, deși are cel mai bun pachet Ducati sub el în acest moment, Enea Bastianini maximizează acest lucru. Acesta este motivul pentru care Ducati conduce campionatul constructorilor în acest moment cu 27 de puncte, este singurul câștigător repetent din 2022 până acum și conduce în clasamentul piloților cu Enea Bastianini.
Acest lucru pune acum două întrebări pentru Ducati. Prima este ce va face acum în ceea ce privește direcția pe care o va urma cu motocicleta sa 2022. Jorge Martin a recunoscut deja în cursele anterioare că s-a întors la o configurație pe care a folosit-o cu succes în 2021 și a obținut câștiguri cu aceasta – deși se luptă în mod bizar cu viteza maximă, având o viteză de top cu aproximativ 8 km/h mai mică decât GP21 a lui Enea Bastianini prin radarele de viteză de la COTA weekendul trecut.
În timp ce Ducati este fericită că Enea Bastianini și Gresini câștigă curse și se descurcă atât de bine, își dorește ca echipa sa oficială să lupte pentru campionat. În momentul de față, a încercat numeroase lucruri în ceea ce privește configurația și dezvoltarea – în special la Pramac – pentru a încerca să înțeleagă mai bine GP22. Acum trebuie să se stabilească o direcție, și poate că aceasta va fi făcând un pas înapoi pentru a face doi pași înainte.
Cel de-al doilea este ce face cu privire la linia sa pentru 2023. În timpul weekend-ului de la Austin, Jack Miller a dezvăluit că a fost “lăsat în întuneric” de Ducati în ceea ce privește viitorul său și că nu au existat discuții. Înainte de weekendul de la COTA, se credea că Jorge Martin va fi cel care va primi probabil acceptul de a face pasul pentru a se alătura lui Francesco Bagnaia anul viitor.
Dar victoria lui Enea Bastianini la Austin va fi complicat probabil lucrurile. În momentul de față, nu este clar cât de bun poate fi Jorge Martin pe GP22, având în vedere cât de multă muncă se mai face la motocicletă și faptul că aceasta încă nu își arată întregul potențial. Ar putea rezultatele sale să fie similare sau chiar mai bune pe motocicleta lui Enea Bastianini?
Acesta este un aspect pe care Ducati va trebui să îl ia în considerare în momentul în care va decide cine va primi acordul echipei de uzină și cine va primi scaunul Pramac susținut de uzină (unde Jack Miller s-ar putea regăsi din nou în 2023). Și, bineînțeles, rămâne semnul de întrebare cu privire la locul pe care îl va ocupa Enea Bastianini în ierarhie atunci când GP22 va depăși în cele din urmă dezvoltarea lui GP21 – care este acum la apogeu.
Dar nu poate judeca decât ceea ce vede în fața sa. Iar în acest moment, Enea Bastianini este în mod clar cel mai bun pilot Ducati de pe grilă.
Sursa: Motorsport NetworkPhotocredit: Getty Images
Sponsor:
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.