Latest Posts

Cum au făcut spectacol Toyota dominante pentru a câștiga Le Mans 2022

Vizualizări: 13087

Toyota a obținut a cincea victorie consecutivă la Le Mans 24 Hours, dar a lăsat din nou cele două mașini ale sale să se lupte. Mașina #7 a lui Sebastien Buemi, Brendon Hartley și Ryo Hirakawa a învins în cele din urmă echipajul rival #8 după o luptă intensă care a fost decisă doar de o problemă tehnică minoră pentru Jose Maria Lopez, Mike Conway și Kamui Kobayashi

Toyota a făcut din nou spectacol la 24 de ore de la Le Mans, în lipsa unei opoziții reale. Provocarea așteptată de la Glickenhaus nu s-a materializat niciodată, iar Alpine nu a avut nici ritmul, nici fiabilitatea necesară pentru a lupta, dar cele două mașini japoneze s-au luptat din greu până la finalul cursei. Disputa a fost decisă în favoarea lui Sebastien Buemi, Brendon Hartley și Ryo Hirakawa abia în ultima treime a rundei cu coaste albastre a Campionatului Mondial de Anduranță, când o defecțiune electrică a întârziat mașina soră.

Lupta internă de la Toyota Gazoo Racing din weekendul trecut a amintit de Le Mans 2018. Această a 90-a ediție a Cursei de 24 de ore nu a avut poveștile din 2018 și revenirea nocturnă a lui Buemi, Fernando Alonso și Kazuki Nakajima, dar nu a fost mai puțin frenetică. Probabil și mai mult: în cea mai mare parte a celor 16 ore în care această cursă a făcut ravagii la maxim.

Toyota, Le Mans

Câștigătoarea Toyota GR010 HYBRID nr. 8 și cea de pe locul 7 au fost separate de câteva secunde în majoritatea celor 15 ore și ceva. O problemă tehnică minoră pentru mașina împărțită de câștigătorii din 2021, Kamui Kobayashi, Mike Conway și Jose Maria Lopez, a fost cea care a stabilit rezultatul. Mașina #7 a scăzut doar pentru scurt timp cu un tur, deși a terminat cu o diferență de peste două minute la steagul de carouri, în ciuda celor mai bune eforturi ale echipajului său. Aceasta a inclus noi tururi rapide atât de la Kobayashi, cât și apoi de la Lopez.

A fost, a spus Brendon Hartley, o  „cursă uimitoare, pentru că ne-am împins unul pe celălalt atât de tare”. Doar atunci când rivalii lor interni au fost întârziați, el și coechipierii săi au fost  „capabili să dea înapoi și să aducă victoria acasă pentru că aveam o diferență”. Ar fi putut adăuga că a fost o luptă potrivită pentru primul Le Mans desfășurat în fața unei mulțimi adevărate, pentru prima dată în trei ani.

„Am dat totul”, a spus Brendon Hartley.  „Nu a fost nimic lăsat pe masă, cred că de către ambele echipaje. Mă gândesc la coechipierii noștri din cealaltă mașină, pentru că a fost atât de aproape până când au avut acea mică problemă tehnică”.

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

Toyota, Le Mans

Problema despre care a vorbit Hartley a fost o defecțiune la sistemul hibrid care a necesitat o reciclare a mașinii Toyota Le Mans Hypercar, clasată pe locul al doilea, sau mai degrabă o serie de reporniri. Lopez a trebuit să parcurgă toate procedurile necesare odată ieșit pe circuit după ce a încetinit între Indianapolis și Arnage și apoi a tras tare la dreapta după ce a ieșit din cel mai lent viraj de pe Circuit de la Sarthe, de 8,47 mile. Și apoi a trebuit să o facă din nou de două ori înapoi la boxe.

Joze Maria Lopez a pierdut puțin peste un minut pe pistă și puțin peste două la boxe. Diferența dintre cele două Toyota a rămas la 2m40s după următoarea oprire programată a lui Brendon Hartley, câteva tururi mai târziu. Cursa, din toate punctele de vedere, se încheiase. Toyota nu a intrat în detalii cu privire la problema de pe mașina nr. 7, cu excepția faptului că a fost vorba despre unitatea generatoare a motorului de pe puntea față. Repornirile temporare pe circuit nu sunt necunoscute pentru Toyota.

Desigur, cursele au fost în mare parte contra cronometru, fiind vorba de o bătălie exclusiv Toyota. Au existat doar două treceri pe pistă pe parcursul cursei în lumea sa atent coregrafiată. Prima schimbare de lider a avut loc în timpul primei runde de opriri la boxe. Sebastien Buemi a transformat Pole Position-ul lui Brednon Hartley în poziția de lider al cursei, dar nu a reușit niciodată să se distanțeze cu mai mult de trei secunde de Mike Conway. Britanicul a trecut în față după terminarea primei ore de cursă. El a oprit cu un tur mai devreme decât coechipierul său și a obținut undercut-ul.

Toyota, Le Mans

Mike Conway s-a distanțat rapid și până la următoarea rundă de opriri era la aproximativ 15 secunde în fața lui Sebastien Buemi. Pilotul elvețian și-a înrădăcinat pneurile spate – noile Michelin mai late, cu care GR010 a trecut în acest sezon – deși a reușit să țină piept valului până la predarea primilor doi clasați lui Jose Maria Lopez și Brendon Hartley.

Sebastien Buemi a explicat că “a ars pneurile spate și a trebuit să trăiască cu asta” timp de trei stinturi. O parte din motiv a fost că piloții de la #8 au optat pentru o configurație ușor mai agresivă decât coechipierii lor. Acest lucru i-a costat la început, înainte ca pista să se rubeze.

Un avans de 20 de secunde pentru Lopez a dispărut în ora patru, când a avut o ieșire rapidă pe o tură de ieșire la a doua șicană de la Mulsanne. Kamui Kobayashi l-a depășit pe Ryo Hirakawa în timp ce noul venit în Hypercar a fost prins în trafic la ieșirea de la boxe, după ce fiecare dintre ei a făcut câte un stint în monturile respective. Liderul a fost schimbat într-o parte și apoi în cealaltă la următoarele trei runde de opriri, atât de apropiate erau cele două mașini.

Sebastien Buemi a fost nevoit să cedeze o poziție în fața mai rapidului Mike Conway la noua șicană Daytona de pe Mulsanne, în ora opt, dar a revenit în față în următorul ciclu de boxe. Jose Maria Lopez a fost apoi surprins rău de o zonă lentă și, brusc, Brendon Hartley s-a trezit cu un avans de 30 de secunde în ora nouă. Una dintre aceste zone virtuale de siguranță în care mașinile sunt limitate la 80 km/h a funcționat în favoarea numărului 7 în jurul zorilor. Avansul lui Jose Maria Lopez a fost atunci de 25 de secunde când a apărut problema hibridului.

Toyota, Le Mans

Cele două Toyota au fost apropiate, deși nu la fel de apropiate ca în 2020 sau 2021. Mediile timpilor pe tur arată că #7 a avut un avantaj față de #8. Jose Maria Lopez a fost cel mai rapid dintre toți, deși a fost singurul dintre cei șase piloți Toyota care a făcut o greșeală semnificativă. Brendon Hartley a plătit tribut colegilor săi de echipă, în special nou-venitului TGR Hirakawa, pentru că și-a dus GR010 prin cursă fără drame.

„Din câte știu eu, echipajul nostru nu a avut niciun moment de off, niciun moment de tăiere de chicane sau niciun contact”, a spus el. „Acesta a fost planul nostru. Sunt foarte fericit cu coechipierul meu Ryo: a mers din ce în ce mai bine”.

Același lucru se poate spune și despre echipa Glickenhaus, deși modelul 007 LMH cu motor Pipo al mărcii americane nu era în punctul în care să poată duce lupta cu Toyota. Cele două mașini nu au fost suficient de rapide în mod constant pentru asta, deși Olivier Pla și-a dovedit ritmul de un tur cu un record personal în cursă la doar două sutimi în spatele celui mai rapid tur al lui Joze Maria Lopez.

Ceea ce nu au reușit să facă 007 a fost să egaleze GR010 în mod constant. O problemă de delaminare a pneului spate a afectat la început intrarea #709 împărțită de Richard Westbrook, Ryan Briscoe și Franck Mailleux, în timp ce un Glickenhaus nu a fost niciodată la fel de rapid ca o Toyota în linie dreaptă după una dintre cele 30 și ceva de întreruperi în zona lentă.

Toyota, Le Mans

Mașina #708 a pierdut timp la începutul cursei din cauza unei probleme la un senzor de motor, dar mașina soră pe care Pla o împărțea cu Romain Dumas și Pipo Derani nu era la mai mult de două minute de lider când Pla a făcut o buclă pe un tur de circuit la Tertre Rouge, puțin după ora 23:00. O articulație a fost deteriorată când a lovit barierele, ceea ce a dus la o oprire de nouă minute pentru reparații.

Chiar și cu o problemă la senzorul motorului, mașina a reușit să revină în fața celor mai bune LMP2 și să se claseze pe locul patru la final, deși cu 10 tururi în urmă. Cealaltă mașină a rămas cu cinci tururi în urmă în ultima oră.

„Este o victorie pentru noi”, a spus Westbrook despre podiumul pe care l-a ocupat alături de Briscoe și Mailleux. „Trebuie să fim sinceri cu noi înșine: suntem o echipă mică, cu doar o fracțiune din resursele Toyota. Ar fi fost frumos să le punem un pic mai multă presiune. Am avut suficient pentru a le face să știe că suntem acolo sau pe aproape, dar nu pentru a-i urmări să ne luptăm cu ei”.

„Ca să fiu sincer, în mașina noastră ne-am mulțumit cu un podium foarte devreme. A trebuit să schimbăm presiunea pneurilor după problemele noastre timpurii și, ca urmare, am pierdut un pic de performanță. Nu am fost la fel de puternici ca Toyota în timpul nopții; am știut întotdeauna că așa va fi. Dar oricum ai privi lucrurile, al treilea este un rezultat bun”.

Toyota, Le Mans

Alpine nu a ajuns nicăieri cu modelul LMP1 cu motor Gibson, la 10 luni de la podiumul de la Le Mans și la trei luni de la victoria din runda WEC de la Sebring. Mașina condusă de Signatech a terminat cu 18 tururi în urmă, pe poziția 23, în mâinile lui Nicolas Lapierre, Matthieu Vaxiviere și Andre Negrao, după o serie de întârzieri: unitatea de control al ambreiajului electronic și apoi o bobină de aprindere au trebuit înlocuite, înainte ca Vaxiviere să iasă la sfârșitul curbelor Porsche depășind un Porsche GTE Am duminică dimineața, ceea ce a dus la o oprire de 20 de minute pentru reparații.

Cu toate acestea, în realitate, echipa Alpine nu ar fi terminat mai bine de locul patru în clasa Hypercar, în fața lui Glickenhaus #708, care a întârziat, fără aceste probleme. Automobilul francez a fost cu trei secunde pe tur mai lent decât Toyota și cu mai mult de o secundă mai puțin decât rivalul său pentru cel mai bun loc din clasament.

Alpine a primit o lovitură prin Balance of Performance înainte de cursă, după ce a beneficiat de o pauză între zilele de antrenamente și calificări de miercuri și joi. Puterea permisă V8-ului său Gibson a crescut cu 7 kW sau 9 CP și a fost apoi redusă cu 10 kW sau 13 CP vineri. Acest lucru a dus la o scădere de peste 40 CP față de nivelul cu care Alpine a terminat al treilea la Le Mans în august anul trecut.

Toyota, Le Mans

Schimbarea de vineri a venit după ce Lapierre a găsit aproape cinci secunde între prima sesiune de calificări de miercuri și sesiunea Hyperpole de vineri, ajungând la mică distanță de Toyota. Nu este foarte clar dacă a fost prea aproape pentru autorii regulamentului, organizatorul cursei, Automobile Club de l’Ouest și FIA, sau dacă aceștia au decis că Alpine a jucat jocuri. În momentul publicării lor, nu se oferă nicio explicație cu privire la modificările BoP și rareori primiți vreo îndrumare cu privire la revizuiri din partea vreunei organizații. Dar a fost ușor de interpretat schimbarea finală ca o palmă pentru că nu s-a făcut nimic.

Nicholas Lapierre a respins ideea că Alpine și-ar fi ascuns performanțele în ziua de teste de duminică, înaintea săptămânii de curse, și apoi în prima zi de antrenamente și calificări. El a considerat că au existat și alți factori în joc. “Mașina a funcționat cu adevărat în condițiile de concurs și am făcut un tur frumos – am avut și un slipstream de la o mașină LMP2”, a spus el. “Cei 7 kW valorează între cinci și șapte zecimi”.

CAcesta a fost ultimul Le Mans în care Toyota va avea totul pe cont propriu, având în vedere că anul viitor vor sosi Peugeot și Ferrari cu LMH-urile lor, iar Porsche și Cadillac cu LMD-urile. Dar cel puțin producătorul japonez a făcut publicul mândru. Au fost doar cele 20 de schimbări de lider.

  • Mai multe știri despre Campionatului FIA World Endurance Championship (WEC) găsiți AICI.
Sursa: Motorsport Network
Photocredit: Getty Images
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

Motorsport Network

Latest Posts

Don't Miss