More

    Latest Posts

    Cum au continuat luptele politice din F1 în timpul iernii.

    În timpul sezonului secundar, consecințele de la Abu Dhabi au ținut Formula 1 pe prima pagină a ziarelor din toate motivele greșite. Însă evenimentele globale mai ample au adus propriile provocări, în timp ce F1 se pregătește pentru începutul noii sale ere.

    La finalul celui mai lung sezon din istoria Formulei 1, care s-a încheiat cu mai puțin de două săptămâni înainte de Crăciun, paddock-ul a simțit nevoia unei pauze reale. Luna decembrie 2021 avea să aducă întotdeauna o schimbare importantă pentru peisajul politic al F1, odată cu sfârșitul mandatului lui Jean Todt ca președinte al FIA și începutul unui nou ciclu de reglementări.

    Dar puțini ar fi putut prezice cât de multe se vor schimba între ultima cursă din 2021 și prima din 2022, deoarece controversele de pe circuit, tensiunile politice din afara acestuia și izbucnirea unui război au dus la câteva schimbări seismice.

    Ciclul de știri din F1 nu s-a oprit cu adevărat în timpul iernii. Fanii au dorit cu nerăbdare – uneori prea mult – actualizări de la FIA în ceea ce privește viitorul directorului de cursă Michael Masi, pe fondul consecințelor finalei de la Abu Dhabi din 2021. Viitorul lui Lewis Hamilton părea chiar sub semnul întrebării după ce moda înfrângerii titlului l-a lăsat „dezamăgit” de F1, potrivit șefului Mercedes AMG F1, Toto Wolff. Incertitudinea a planat.

    F1

    Toate acestea au amenințat să umbrească începutul unei noi ere importante pentru F1. Atât de multă energie fusese investită în regulamentul din 2022, amânat cu un an, și care promitea curse mai bune și o concurență mai strânsă. Acestea ar fi trebuit să fie ceea ce F1 ar fi putut fanfara pe fondul uneia dintre cele mai strânse și mai interesante bătălii de campionat din istoria recentă – și totuși, toată lumea se putea concentra doar pe trecutul.

    Dar a fost nevoie de o acțiune din partea FIA înainte ca cineva să poată merge mai departe. Hamilton s-a refugiat alături de familia sa, făcând din F1 „ultimul lucru despre care voiam să vorbesc cu adevărat cu cineva”. Chiar și atunci când președintele nou ales al FIA, Mohammed Ben Sulayem, a încercat să ia legătura cu el, Hamilton nu a dorit să vorbească imediat. Tăcerea sa a fost un mesaj în sine pentru liderul organismului de conducere.

    A existat un amestec de sentimente cu privire la viitorul lui Masi și dacă acesta ar putea continua în acest rol. Cei mai mulți au acceptat faptul că structura operațiunilor FIA a pus prea multe pe umerii unui singur om, sugerând că schimbările ar putea deschide calea pentru ca acesta să continue.

    Dar, în cele din urmă, nu a mai avut cum să continue, ceea ce a dus la anunțul – programat în timpul lansării Ferrari, în mod curios, deși FIA a susținut că nu a fost o încercare de a îngropa veștile proaste – că Masi va fi înlocuit de doi directori de cursă din 2022: Eduardo Freitas din WEC și Niels Wittich, fost director de cursă în DTM.

    Amândoi s-ar bucura de sprijinul lui Herbie Blash, numărul doi al regretatului Charlie Whiting, care a lucrat mult timp, în calitate de nou consilier principal, precum și de o nouă cameră de control virtual al curselor, care a fost comparată cu VAR folosit în fotbal.

    Ritmul acțiunilor FIA – sau lipsa lor – a fost o sursă de frustrare pentru mulți dintre cei din paddock. Declarația dură emisă în zilele de după Marele Premiu de la Abu Dhabi, în care se susținea că a existat o „neînțelegere”, în contextul în care FIA s-a angajat să investigheze situația, nu a fost urmată de aproape o lună, când a prezentat planurile de a discuta cu piloții și echipele despre schimbările pentru anul următor.

    A fost nevoie de încă o lună pentru ca FIA să anunțe ieșirea lui Masi și restructurarea. Deși era nevoie de minuțiozitate și de consultări, ritmul în care s-au mișcat lucrurile nu a făcut prea multe pentru a-i liniști pe cei care s-au simțit pe bună dreptate lezați. Raportul complet nu a fost încă publicat și rămâne neclar dacă va fi publicat.

    „Sperăm că toată lumea va ajunge să o vadă și să înțeleagă poate mai bine totul”, a spus Hamilton, care a precizat că nu s-a gândit serios să renunțe din cauza Abu Dhabi. „Ca orice, se reduce la a înțelege unde am fost, pentru a putea merge înainte și într-o lumină pozitivă”.

    F1

    Recâștigarea încrederii este cea mai grea provocare cu care se confruntă FIA în vederea sezonului 2022 și a începerii noii ere tehnice a F1, care sosește în sfârșit după doi ani și jumătate de așteptare. Schimbările sunt un început și au dezamorsat o parte din tensiunea care s-a acumulat în urma Abu Dhabi.

    Wolff a salutat mișcările, calificându-le drept „necesare”, și și-a exprimat optimismul că acestea vor împiedica repetarea situației. Mulți piloți și echipe i-au mulțumit lui Masi, înțelegând sarcina cu care acesta s-a confruntat în această funcție. El urmează să primească o nouă funcție în cadrul FIA, care urmează să fie anunțată.

    Red Bull Racing nu a vrut să lase praful să se așeze. În prima sa apariție mediatică din acest an la testele de pre-sezon, Max Verstappen a calificat decizia de a-l elimina pe Masi drept „foarte nedreaptă” și a spus că australianul a fost „aruncat sub autobuz”, în timp ce șeful echipei, Christian Horner, a afirmat într-un interviu că Mercedes a fost „intimidant” prin acțiunile sale.

    Conflictul a continuat chiar și după ce noile mașini au fost prezentate și testele au început, intensificându-se atunci când Mercedes AMG F1 a apărut la cel de-al doilea test cu un design radical al sidepod-uri. Horner a fost citat punând sub semnul întrebării legalitatea acestora sau dacă erau în spiritul regulamentului, pentru ca apoi să nege comentariile și să spună că mașina W13 „pare să respecte regulamentul”. Nu s-a pierdut dragostea între luptătorii pentru titlu de anul trecut.

    F1

    Cu toate acestea, o plimbare prin paddock-ul din Bahrain în timpul testelor de săptămâna trecută a dus la observarea lui Wolff și Horner discutând împreună, la doar câteva luni după ce Horner afirmase că nu există „nicio relație” între ei. „În ceea ce privește relațiile cu Toto, deși există o rivalitate intensă, există încă acel respect la finalul zilei”, a declarat Horner. „Vom concura din nou din greu în acest an. Se pare că unii dintre colegii noștri vor fi și ei în această luptă și sperăm că ar putea chiar să o facă mai interesantă.”

    Dezbaterea cu privire la sidepode a evidențiat potențialul de conflicte între echipe în ceea ce privește interpretarea noilor reglementări, mai ales că majoritatea au optat pentru concepte atât de diferite, spre surprinderea multora. Ross Brawn, unul dintre principalii arhitecți ai regulilor, a considerat că, având în vedere ADN-ul Formulei 1, „este inevitabil să existe dispute” și că ar fi „naiv” să se creadă altfel. Dar sentimentul general este că noul set de reguli nu va oferi gloanțe de argint sau zone gri care ar putea declanșa mari dispute sau ar putea perturba echilibrul competitiv.

    Pentru că acesta este scopul schimbărilor din F1 pentru 2022: o mai mare concurență și o mai mare sustenabilitate pentru întreaga serie. Acest lucru nu este valabil doar pentru regulamentele tehnice. Acesta va fi al doilea an al plafonului de costuri din F1, care scade de la 145 de milioane de dolari pe echipă la 140 de milioane de dolari pentru un sezon, dar primul an în care va avea un impact direct asupra dezvoltării mașinilor, având în vedere că modelele din 2021 au fost în mare parte preluate datorită COVID-19. Structura de guvernanță revizuită introdusă anul trecut în cadrul noului Acord Concorde a urmărit, de asemenea, o mai mare echitate.

    F1

    Dar tocmai această structură de guvernanță a fost cea care a împiedicat în cele din urmă F1 să își ducă la bun sfârșit planurile de curse de sprint pentru noul sezon. Schimbarea majoră a formatului pentru anul trecut fusese considerată un succes pentru F1, care a raportat că a avut interes din partea fiecărui promotor în parte pentru a organiza o cursă de sâmbătă în 2022. Un plan inițial pentru șase curse de sprint a trebuit să fie abandonat pe fondul unei dispute legate de creșterea plafonului de costuri, ceea ce înseamnă că doar trei – Imola, Red Bull Ring și Interlagos – vor avea loc în acest an ca un compromis.

    În mod previzibil, presiunea a venit din partea celor mai mari operațiuni din F1, pentru care plafonarea costurilor a reprezentat o provocare continuă. Aceasta a dus la o replică înflăcărată din partea șefului McLaren, Zak Brown, care i-a acuzat pe aceștia că „țin efectiv sportul ostatic de ceea ce este mai bine pentru fani și, prin urmare, pentru sport în general”, precum și că a atacat sprijinul pe care așa-numitele echipe B îl arată echipelor-mamă.

    Brown a spus că o echipă a solicitat o creștere de 5 milioane de dolari pentru a ține cont de sprinturile suplimentare, ceea ce el a numit „un nonsens”. Plafonarea costurilor a rămas, în mod natural, un subiect delicat. Cu toții sunt de acord cu privire la importanța asigurării sustenabilității F1, dar climatul global actual și creșterea inflației au condus la presiuni suplimentare.

    F1

    „Nu numai că reducem cu 5 milioane de dolari, dar avem o situație în care nu putem crește cu adevărat costurile și salariile”, a spus Wolff. „Iar pe de altă parte, trebuie să decizi foarte atent unde investești banii în cercetare și dezvoltare. În trecut, era un pic mai ușor, deoarece puteai să urmezi diverse căi în urmărirea performanței. Astăzi trebuie să decizi care dintre ele are cel mai mare potențial și apoi să te angajezi pe ea. Este un mod de operare total diferit pentru echipele mari.”

    Consensul poate fi greu de găsit în rândul echipelor de Formula 1, dar, atunci când paddock-ul s-a reunit pentru testele de pre-sezon de la Barcelona, o problemă globală mult mai importantă i-a pus pe toți pe aceeași lungime de undă. Invazia Rusiei în Ucraina a șocat lumea și a lăsat F1 cu câteva probleme importante de abordat. S-a luat rapid decizia de a anula Marele Premiu al Rusiei, programat pentru luna septembrie, contractul cursei fiind ulterior reziliat, ceea ce înseamnă că mutarea planificată de la Sochi la Sankt Petersburg anul viitor nu va mai avea loc.

    Sebastian Vettel declarase deja că va boicota cursa dacă aceasta va avea loc, însă decizia a fost unanimă. De asemenea, a avut un impact direct asupra altor interese rusești în Formula 1, în special în ceea ce îl privește pe Nikita Mazepin și Uralkali, compania deținută în coproprietate de tatăl său, care a fost sponsorul principal al echipei Haas. Echipa a anunțat înainte de cel de-al doilea test din Bahrain că a reziliat atât contractul lui Mazepin, cât și acordul de sponsorizare, punând capăt unei asocieri turbulente de 15 luni.

    F1

    Mazepin a ripostat spunând că dorința sa de a concura în condițiile stabilite de FIA a fost ignorată. FIA a mers împotriva recomandării Comitetului Olimpic Internațional de a suspenda toți sportivii ruși, spunând în schimb că aceștia pot continua să concureze sub un steag neutru, urmând ca federațiile naționale să ia propriile măsuri.

    De asemenea, Mazepin a adresat o serie de alte lovituri de despărțire la adresa Haas și a declarat că va înființa o fundație pentru a ajuta sportivii ruși care nu pot participa la evenimente din cauza restricțiilor, numită „We Compete As One” – un ecou surd al programului F1 „We Race As One”.

    Poate că a fost o iarnă dificilă pentru Formula 1, dar seria de curse nu a pierdut din vedere problemele globale mai largi care sunt în joc în acest moment. O dovadă de susținere pentru Ucraina a venit din partea Asociației piloților de Grand Prix înainte de cel de-al doilea test din Bahrain, când piloții s-au reunit pentru o ședință foto cu tricouri pe care scria „No War”.

    F1

    Sportul poate oferi adesea alinare în vremuri dificile, iar F1 speră ca emoția din 2022 să facă exact acest lucru. Au avut loc schimbări mari care ar trebui să pregătească seria pentru un viitor mai durabil și mai eficient, învățând în același timp din greșelile de anul trecut care încă aruncă umbre la intrarea în noua eră a seriei.

    • Mai multe știri despre Campionatului de Formula 1 găsiți AICI.

    Sursa: Motorsport Network

    Photocredit: Getty Images / Formula 1 Fans Romania


    Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
    Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports with the GP24 App.
    Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
    With the New GP24 App you receive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.
    Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
    Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.

    Latest Posts

    Don't Miss