Cine merita victoria în Canada

Marele Premiu al Canadei nu s-a ridicat la nivelul așteptărilor din punct de vedere al depășirilor și al spectacolului produs pe circuit, dar în schimb a produs o controversă masivă la nivelul modului de aplicare a regulamentului de către stewarzi. În caz că nu ați văzut cursa, voi încerca cât mai bine să rezum ceea ce s-a intâmplat ieri.

Startul cursei a fost unul standard, fără prea multe modificări în vârful grilei în afara lui Daniel Ricciardo care a reușit să treacă de Bottas pe exterior în virajul 2. Primii doi clasați, Vettel și Hamilton au executat la perfecție un prim stint pe pneuriile medii, amândoi având grijă să nu creeze ”flat spot”-uri sau să supraîncălzească frânele sau motorul. Diferența a stat constantă în jur de 2-3 secunde până când cei de la Ferrari au luat primii decizia de a-l opri pe Vettel pentru a evita un ”undercut”. Decizia s-a dovedit a fi corectă deoarece Hamilton a revenit la 4 secunde în spatele germanului de la Ferrari după ce a schimbat și el pe pneurile Hard.

Cel de-al doilea stind s-a dovedit a fi în favoarea britanicului care reușea să recupereze 2-3 zecimi pe tur fără prea mult efort, dovadă a unui monopost mult mai bine adaptat unor stinturi mai lungi. Marea problemă a fost cum ar putea reuși Hamilton să treacă de Vettel care dispunea de o viteză mai mare pe liniile drepte, singurele locuri disponibile pentru depășire.

Cel mai important moment al bătăliei dintre cei doi a venit în turul 48 când Vettel a avut un moment de supravirare la intrarea în virajul 3, iar acțiunea sa de corectare a trimis monopostul peste porțiunea de iarbă care conturează șicana. Hamilton era la mai puțin de o secundă în spatele germanului și a sesizat oportunitatea creată, dar acesta nu a avut loc să treacă de Vettel deoarece la ieșirea acestuia de pe iarbă, monopostul său a ajuns pe trasa ideală, forțându-l pe britanic să frâneze pentru a evita contactul. Pilotul Mercedes a încercat totuși să profite de momentul de slăbiciune al lui Vettel, dar germanul a răspuns cu un nou record de tur, reușind să pună la loc diferența dintre cei doi.

Stewarzii s-au autosesizat în legătură cu acest incident, iar după o perioadă extinsă de analiză au concluzionat că Sebastian Vettel a efectuat o manevră periculoasă, reintrând pe circuit într-o manieră necorespunzătoare, punând în pericol siguranța altor piloți, în acest caz Lewis Hamilton. Această decizie a însemnat că britanicul de la Mercedes nu mai trebuia să forțeze ci doar să mențină o diferență constantă de 1-2 secunde pentru a avea o răcire optimă care să îi aducă o victorie lejeră. Și așa s-a și întâmplat, singurul lucru care a mai extins suspansul a fost ritmul lui Leclerc care pe un set de gume mult mai proaspăt decât al coechipierului său, s-a apropiat la 6 secunde de Vettel, punând în pericol și locul doi al germanului.

Momentele de după sfârșitul cursei și până la acordarea trofeelor au fost încărcate cu evenimente controversate, printre care Sebastian Vettel refuzând să își parcheze mașina în locul special amenajat primilor 3, refuzul de a acorda un interviu chiar după ieșirea din monopost, dar și faptul că dorea să boicoteze podiumul până când echipa l-a convins să nu meargă pe această cale. Cu toate acestea, momentul care a captat atenția tuturor a fost momentul în care Sebastian Vettel a schimbat pancarda din fața mașinii lui Hamilton care era desemnată câștigătorului cursei cu pancarda care arăta numărul 2. Acest videoclip a ajuns rapid cea mai populară postare de pe Reddit ( LINK ).

Majoritatea lumii s-a grăbit să își dea cu părerea în legătură cu verdictul acordat de stewarzi, inclusiv foști piloți sau așa-ziși ”experți” în sportul cu motor. Opinia generală a fost că penalizarea nu era necesară deoarece Vettel pierduse controlul monopostului la ieșirea de pe porțiunea de iarbă, iar acțiunile luate de acesta pentru a evita contactul cu oricare zid de protecție l-au aruncat în calea lui Lewis Hamilton. Mario Andretti, o adevărată legendă a sportului cu motor, fost campion mondial în Formula 1 este de părere că Vettel nu trebuia penalizat pentru o greșeală nefericită care a rezultat de pe urma unui moment de supravirare, lucru de asemenea susținut și de Nigel Mansell.

Acum merită menționat faptul că Lewis Hamilton a fost într-adevăr forțat să frâneze pentru a evita contactul cu monopostul Ferrari sau cu zidul de protecție deoarece spațiul rămas între cele două entități era prea mic. Acesta bănuiesc că a fost argumentul principal al stewarzilor când au decis că britanicul a fost dezavantajat în mod intenționat.

Chiar și așa, acesta nu s-a dovedit a fi singurul incident de acest tip din istoria recentă. În 2016, în timpul Marelui Premiu din Monaco, Lewis Hamilton a fost din nou implicat într-un incident similar unde de data aceasta el a fost cel care a revenit pe circuit într-un mod nesigur, blocându-l atunci pe Daniel Ricciardo. Incidentul nu a fost penalizat fiind considerat incident de cursă, lucru care ne face să ne întrebăm de ce nu există un factor de decizie comun în astfel de incidente. Problema poate fi identificată prin absența unei comisii de stewarzi constantă, care să călătorească cu ”Marele Circ” de-a lungul anului și să se asigure că astfel de incidente primesc tratamente similare.

Până atunci, Lewis Hamilton pleacă din Canada cu 25 puncte și se distanțiază în fața coechipierului său la 29 puncte. Sebastian Vettel este pe poziția a 3-a la 62 puncte în spate. Următoarea cursă ne duce pe circuitul ”Paul Ricard”, unde anul trecut Franța a reapărut pe calendarul F1 după o perioadă de pauză de 10 ani.

 

Photocredit: ESPN, Formula 1

Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului.
Obtineti noua aplicatie GP24 si primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil.
100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.,

Pentru Android: faceti clic aici sau cautati GP24 din aplicatia Google Playstore de pe dispozitiv.
Pentru iOS: faceti clic aici sau cautati GP24 din aplicatia Apple Appstore de pe dispozitiv.

Race Calendar & Standings
  • Robert Kubica

    Williams Mercedes, Formula 1

    #1