More

    Latest Posts

    Ce trebuie să realizeze conducerea Ferrari după plecarea lui Binotto?

    OPINIE: Plecarea lui Mattia Binotto de la Ferrari va aduce, în mod natural, o serie de schimbări în cadrul echipei de Formula 1, dar modul în care se vor contura aceste schimbări și impactul pe care l-ar putea avea vor fi dictate de o direcție cheie pe care vor trebui să o aleagă cei din conducerea Ferrari.

    Ce trebuie să realizeze conducerea Ferrari după plecarea lui Binotto?

    “Este nevoie de ani pentru a crea un mediu sigur. Dacă ești o organizație de înaltă performanță, există un stres automat și este în natura umană să încerci să identifici cine este de vină – pentru că ajută la eliberarea presiunii. Este mai ușor să spui: “Este vina ta!”. Recunoașterea faptului că psihologia acționează asupra ta este primul pas spre schimbare.

    “Dar atunci când sunteți împreună de ceva timp, înțelegeți personalitățile și sunteți capabili să fiți brutal de sinceri unul cu celălalt și transparenți, iar acest lucru creează un mediu în care oamenii vor spune ‘am făcut o greșeală’. Dar, din nou, acesta este un lucru care durează mulți ani și are nevoie de dovezi.

    “Dacă aveți un mediu bazat pe ‘angajează și concediază’, pentru că cineva trebuie să fie învinuit, nu veți putea niciodată să creați acest lucru [încredere]. Este un exercițiu care nu se termină niciodată, pentru că momentele dificile vor reveni mereu.”

    Acestea sunt cuvintele șefului Mercedes, Toto Wolff, în urmă cu câțiva ani, reflectând asupra stilului de management de bază pe care l-a folosit cu un efect devastator la Brackley pentru a transforma producătorul german într-o forță dominantă în Formula 1.

    Dar, deși explică multe despre modul în care Mercedes a reușit să eradicheze o cultură a reproșurilor și să își mențină forma atât de mult timp, ele se potrivesc la fel de perfect pentru situația în care se află Ferrari în acest moment.

    Analiza

    În cazul în care, în urma unor dificultăți și a unor vremuri turbulente de-a lungul anului 2022, s-a preferat să se tragă primul și să se aducă un nou șef, mai degrabă decât să se înconjoare vagoanele și să se încerce să se rezolve problemele în joc din interior.

    Decizia lui Mattia Binotto de a demisiona din rolul de director de echipă după ce a simțit că nu mai are încrederea președintelui Ferrari, John Elkann, și a CEO-ului Benedetto Vigna, a lăsat Ferrari în situația incredibilă de a trebui acum să găsească un șef înlocuitor în timpul perioadei critice de construcție a mașinilor de iarnă.

    Este o lume departe de abordarea lui Wolff de a dezvolta cultura potrivită în cadrul organizațiilor și de a aduce următoarea generație de talente, pentru a se asigura că viitorul este bine pregătit și că o echipă nu riscă niciodată să fie expusă în cazul plecării unei persoane cheie.

    Deși Wolff și Binotto nu s-au înțeles întotdeauna, iar relațiile au devenit extrem de tensionate în urma controversei legate de motorul din 2019, cei doi au împărtășit de fapt unele aspecte legate de stilul de management. Și, în special, a fost vorba de încrederea în personalul de sub el și în structurile existente, care a rezonat atunci când Binotto a vorbit la începutul acestui an într-un interviu despre modul în care a gestionat operațiunile de la Maranello.

    “Cred că nu sunt brutal, dar sunt strict”, a declarat el pentru acest scriitor. “Iar oamenii din jurul meu știu că pot fi foarte strict. Dar cred că mai mult decât atât, încerc întotdeauna să le dau putere și să le ofer tot ce este necesar pentru a-și face treaba, iar eu am încredere în oamenii din jur. Am încredere în ei.

    “Nu sunt eu cel care va intra în detaliile fiecărui element în parte. Mă concentrez mai mult pe mine, asigurându-mă că, așa cum am mai spus, au tot ceea ce este necesar pentru treaba lor.

    “Știu cât de importantă este starea de spirit din echipă, știu cât de importantă este abordarea mentală și cultura. Lucrăm mult la asta în interiorul echipei, încercăm să schimbăm cultura noastră față de ceea ce a fost și ceea ce credem că este atitudinea și comportamentele corecte de pus în aplicare. Văd că echipa este cumva foarte unită și cred că asta se poate obține prin transparență.”

    Dar, în timp ce încrederea și credința lui Wolff în organizația sa și apărarea fermă atunci când lucrurile mergeau prost au fost întotdeauna considerate ca fiind unul dintre punctele sale forte, pentru Binotto acestea au fost uneori citate de criticii săi ca fiind o slăbiciune esențială.

    Ferrari, Sainz

    Acolo unde situația lui Wolff a fost cea mai divergentă cu cea a lui Binotto a fost în modul în care au operat sub propriii lor manageri. Wolff este acționar al echipei și a fost întotdeauna lăsat în pace să conducă operațiunea de F1 de către șefii de la Mercedes, dar la Ferrari, compania sa auto s-a amestecat întotdeauna în operațiunea de Grand Prix.

    În special, refuzul său de a fi extrem de deschis cu privire la erorile de strategie care l-au costat pe Charles Leclerc victoriile de la Monaco și Silverstone și de a lua măsuri pentru a concedia oameni, a fost considerat un semn că nu are atitudinea ucigașă despre care se spune că este necesară pentru a câștiga în F1.

    Dar șefii de echipă nu sunt acolo pentru a liniști publicul în strigătele sale de sânge; ei trebuie să acționeze pur și simplu în interesul echipei însăși. Iar uneori, acest lucru înseamnă să acorde sprijin efectiv membrilor personalului care au făcut greșeli și să abordeze factorii care au cauzat erorile în primul rând.

    Gafă de strategie de la Monaco, de exemplu, nu a fost vorba despre faptul că șeful de strategie a greșit și a trebuit să fie concediat. A fost vorba despre faptul că i s-au furnizat informații greșite, ceea ce a fost o eroare de sistem. Acesta este lucrul pe care Ferrari l-a abordat ulterior – pentru că deciziile unui strateg sunt la fel de bune ca și datele care îi sunt furnizate. Demiterea șefului de strategie, fără a face nimic pentru a revizui sistemele, ar fi lăsat Ferrari într-o situație mult mai rea.

    Există, de asemenea, un act de echilibru fin între șefii de echipă care își impun autoritatea asupra deciziilor pe care le consideră corecte și care au puterea de bază de a sta deoparte și de a-i lăsa pe cei cărora le-au desemnat responsabilitatea să se ocupe de ele.

    În urmă cu câțiva ani, când James Vowles, strategul Mercedes, a fost criticat pentru o eroare după ce Wolff a intervenit într-o convorbire la GP-ul Rusiei din 2018, reflecțiile ulterioare au determinat o regândire. Wolff a declarat că a analizat ceea ce s-a întâmplat și consecințele intervenției sale și a ales în mod deliberat că, dacă personalul este angajat ca experți, atunci ei sunt cei care ar trebui să fie ascultați și să aibă încredere. Nu ar mai fi ștampilat autoritatea sa atunci când nu i se cerea.

    La momentul respectiv, a menționat că a citit despre evenimentele care au declanșat accidentul aviației poloneze din 2010 de la Smolensk, în urma căruia au murit 96 de persoane, inclusiv președintele Poloniei, ca fiind o lecție pe care a învățat-o foarte mult despre lanțurile de comandă.

    “Erau doi piloți de vânătoare foarte, foarte experimentați care pilotau avionul și au anulat două dintre încercările de aterizare deoarece ceața era prea densă și nu exista un sistem automat de aterizare pe aeroport”, a spus Wolff.

    “Când se gândeau ce să facă, șeful forțelor aeriene a intrat în cabina de pilotaj și a spus: “aterizăm”. El a trecut peste cei doi piloți, pentru că este mai sus în ierarhie. Și au aterizat, executând ordinul lui, și au ucis oameni. Ei știau că nu e bine.

    ferrari

    “Așa că atunci când avionul nostru zboară în calificări și în cursă, James pilotează avionul și tot ce pot face este să comentez și să-i dau feedback și informații, dar în cele din urmă este decizia lui ce să facă. El este la comandă în acel moment, chiar dacă, din punctul meu de vedere, eu sunt mai sus. Dar nu voi interveni. Este decizia lui în cele din urmă”.

    Unde, probabil, situația lui Wolff și cea a lui Binotto au fost cele mai divergente a fost în modul în care au operat sub propriii lor manageri. Pentru că, în timp ce Wolff este acționar al echipei și a fost întotdeauna lăsat cu succes de către șefii de la Mercedes să conducă singur operațiunile din F1, la Ferrari, compania sa auto s-a amestecat întotdeauna în operațiunile din Marele Premiu.

    Fostul șef al Ferrari, Jean Todt, a fost poate cel mai bun exemplu din timpurile moderne de reușită în a menține Scuderia cât mai izolată posibil de această interferență, președintele de atunci, Luca di Montezemolo, fiind fericit ca lucrurile să funcționeze în acest fel.

    Dar, de atunci, influența lui Sergio Marchionne, Louis Camilleri, John Elkann și acum Benedetto Vigna și-au jucat cu toții rolul de a oferi adieripotrivnice sau nepotrivnice pentru Maranello. Și, în cele din urmă, acțiunile lui Elkann și Vigna, și lipsa lor de încredere în Binotto, au fost cele care au declanșat evenimentele din această săptămână.

    În timp ce acum privesc spre viitor și stabilesc cine va prelua rolul de succesor al lui Binotto, ar putea face mult mai rău decât să facă un pas înapoi și să analizeze ceea ce a făcut Wolff la Mercedes. Poate că i-ar face să realizeze că nu este vorba doar despre tipul de șef pe care îl pun la conducerea echipei de F1.

    Mult mai important decât atât, este vorba de modul în care îl vor trata și îl vor lăsa să își facă treaba, astfel încât încrederea într-un mediu sigur să poată înflori, în loc să fie strivită sub greutatea unor așteptări nerealiste.

    • Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI
    Sursa: Motorsport Network
    Photocredit: Formula 1 Fans Romania

    Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

    Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

    Motorsport Network

    Latest Posts

    Don't Miss