More

    Latest Posts

    Casca pilotului de F1 – tehnologie la superlativ

    Casca este cel mai important element de siguranță din dotarea pilotului de Formula 1.

    Căștile piloților sunt diferite și nu vorbim de design ci de faptul că sunt construite după modelul tridimensional al capului pilotului. Astfel casca se așează perfect: nu se deplasează necontrolat în jurul capului, nu obstrucționează vederea pilotului și nu-i creează o stare de disconfort.

    Casca are rol de protecție împotriva loviturilor puternice, rol ignifug și rol aerodinamic (este știut faptul că, cockpitul este zona cea mai turbulentă zonă a monopostului).

    Casca este compusă din:

    • Corp cască
    • Viziera principală
    • Viziere detașabile
    • Sistem captare aer pentru ventilația interioara, așezat pe cască, deasupra vizierei
    • Sistem prindere dispozitiv HANS (vom vorbi despre acest dispozitiv într-un alt articol)
    • Grile cu filtre de aer pentru respirația pilotului
    • Microfon pentru comunicare cu echipa
    • Sistem prindere tub hidratare pilot

    Casca

    Viziera principală este construita din policarbonat de aprox. 3mm și este conectată la un sistem de încălzire pentru a preveni aburirea. Tot viziera principală este și fotocromatică (își modifică culoarea în funcție de expunerea la lumină).

    Peste viziera principală avem 5 straturi de viziere detașabile. Când viziera detașabilă devine murdară (insecte, praf, etc.) și pilotul consideră că-i obstrucționează vederea, o îndepărtează și rămâne cu următorul strat curat. Sistemul de grile din față, așezat în dreptul gurii pilotului, are filtre care filtrează aerul murdar de pe pistă și previn inhalarea de particule fine de cauciuc, ulei, fum, praf.

    Pentru o mare rezistență la impact și temperaturi înalte, casca este construită, la exterior, din aproximativ 17-20 de straturi din fibră de carbon și kevlar (materiale extrem de rezistente la spargere, rupere, penetrare), aluminiu și aliaj magneziu (absorb șocurile prin maleabilitate). La interior: nomex (țesătură ignifugă), straturi spume EPS (absorb șocurile și izolează termic).

    Pentru a fi aprobată de FIA, o cască de F1 trebuie să treacă numeroase teste:

    • Zdrobire: o greutate de 10kg cade pe cască de la 5-6 metri înălțime.
    • Balistic: se trage asupra căștii cu un proiectil de aprox. 225g cu o viteză de peste 250km/h.
    • Penetrare cască: un „cui” cu o greutate de 4kg cade pe cască de la 7-8m înălțime.
    • Penetrare vizieră: se trage cu un proiectil metalic de aprox. 1.2-1.5g asupra vizierei cu o armă cu aer comprimat.
    • Inflamabilitate: casca este introdusă în foc cu o temperatură de 800°C. Casca nu trebuie să ardă iar temperatura din interiorul căștii nu trebuie să depășească 70°C.

    Cel mai recent eveniment în care s-a observat importanța și rezistența căștii de F1 a fost GP-ul Italiei, Monza 2021, când roata spate a monopostului lui Max Verstappen a lovit puternic casca lui Lewis Hamilton.

    Mai multe știri despre Campionatului de Formula 1 găsiți AICI.

    Sursa: GP24.ro / Cosmin Blejan

    Photocredit: f1.com


    Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
    Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports with the GP24 App.
    Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
    With the New GP24 App you receive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.
    Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
    Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.

    Latest Posts

    Don't Miss