Avancronica, Marele Premiu al Qatarului: Nu se întâmplă prea des în Formula 1, dar este posibil ca în weekendul următor accentul să nu fie pus pe Marele Premiu de duminică.
Într-adevăr, se așteaptă ca Sprintul de sâmbătă să aducă decizia finală în campionatul mondial. Acest lucru nu înlătură faptul că ne așteaptă o duminică interesantă, cu al doilea Mare Premiu al Qatarului, deoarece în spatele lui Verstappen au rămas multe emoții.
Există tot felul de scenarii pentru sâmbăta viitoare, dar cel mai scurt este următorul: dacă termină pe locul șase sau mai bine în Sprint, Max Verstappen va fi campion mondial de Formula 1 pentru a treia oară. De fapt, nimeni nu se îndoiește că olandezul va termina între primii șase, cu excepția cazului în care va avea brusc ghinion sau va suferi un accident cu Red Bull-ul său. Într-adevăr, circuitul din Qatar, cu virajele sale medii și de mare viteză, s-ar potrivi, în principiu, din nou perfect pentru RB19.
Perez luptă pentru locul doi
În mod firesc, Verstappen este marele favorit pentru sâmbătă, ca și pentru ziua următoare. Coechipierul său, Sergio Perez – care și-a scos de mult titlul din minte – are în principal în vizor locul doi în campionat. Chiar și cu o calificare inferioară – care rămâne punctul său slab – Perez nu ar trebui să aibă probleme în a-și croi drum în față. Cu zona DRS, linia dreaptă este suficient de lungă pentru a face depășiri reușite, iar motorul Honda din mașina lui Verstappen și Perez este cel mai puternic dintre toate.
Mercedes a fost cel mai bun la primul și singurul GP al Qatarului de acum doi ani, dar vremurile s-au schimbat. O victorie a oricărei alte echipe în afară de Red Bull Racing ar fi o surpriză. Principalul obiectiv al Mercedes va fi lupta cu Ferrari. Ambele echipe își doresc să termine pe locul doi în topul constructorilor, iar această bătălie interesantă va continua și în Qatar, unde se așteaptă o luptă sângeroasă. Cine va avea avantajul? Este greu de spus: Mercedes este cel mai constant, dar Ferrari are impulsul de care trebuie să se agațe.
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
Va reuși McLaren să ajungă din urmă Aston Martin?
La fel de interesantă este și lupta dintre McLaren și Aston Martin. Aceasta din urmă a început sezonul fantastic, dar în ceea ce privește actualizările, echipa lui Fernando Alonso este mult în urma echipei din Woking. De la o săptămână la alta, McLaren-ul lui Lando Norris și Oscar Piastri pare să se îmbunătățească, iar între timp, Aston Martin este relativ la îndemână în clasamentul constructorilor. Diferența dintre cele două echipe este acum de 49 de puncte și, având în vedere modul în care McLaren a avut performanțe în ultima vreme, este o marjă redutabilă.
Dacă ne uităm la forma din ultimele săptămâni, McLaren ar trebui, de asemenea, să termine deasupra lui Aston Martin în Qatar. Practic, cursa din Qatar va fi, de asemenea, ultima șansă de a-l vedea la lucru pe Liam Lawson. Daniel Ricciardo se recuperează în prezent după fractura de la mână și va reveni în acțiune la următorul Mare Premiu din America. Cum își ia Lawson la revedere (deocamdată)? Reușește el să îl păcălească din nou pe Yuki Tsunoda?
Una peste alta, povești interesante la care să ne așteptăm în Qatar, dar accentul se pune, desigur, pe Max Verstappen. Probabil că va fi weekendul lui, momentul în care olandezul va putea sărbători un nou campionat.
Iată considerații tehnice pentru Marele Premiu al Qatarului:
- Performanța motorului: Combinația de viraje de viteză medie și mare din Qatar și absența unei secțiuni cu adevărat lente, în combinație cu temperaturile foarte ridicate, fac ca respingerea căldurii și răcirea să fie o temă foarte importantă pentru echipele de Formula 1, care trebuie ținută sub control. Este foarte posibil ca acest aspect să fie cheia pentru cât de multă putere poate fi solicitată motoarelor.
- Aerodinamica: Virajele rapide ale circuitului necesită un nivel ridicat de forță de apăsare, ceea ce face ca Qatar să fie unul dintre cele mai sensibile la forța de apăsare din acest an. Cu ceea ce se așteaptă să fie o suprafață de pistă abrazivă, rămâne de văzut dacă acest lucru va avea ca rezultat o aderență ridicată și o performanță eficientă în viraje sau pur și simplu o uzură ridicată și o încălzire ușoară a pneurilor pentru piloți.Echipele au informații limitate despre caracteristicile specifice ale pistei, cum ar fi denivelările de pe șosea, astfel încât calculele privind înălțimea de rulare, de exemplu, vor fi explorate în timpul sesiunilor de antrenamente, echipele încercând să adune date și să își construiască cât mai repede posibil cunoștințele despre pistă în timpul singurei sesiuni de antrenamente libere de vineri.
- Frânele: Curbele de viteză medie și mare din Qatar și absența unei secțiuni foarte lente sunt ușoare pentru frâne, însă temperaturile foarte ridicate preconizate fac ca răcirea frânelor să fie un factor important pentru echipele de F1. Controlul acestui aspect poate face diferența între a termina cursa și un DNF.
- Pneuri: Caracterul rapid al circuitului impune cerințe ridicate pentru pneuri. Prin urmare, Pirelli a decis să aducă în Qatar o gamă mai dură de compoziții.
Asfaltul modernizat al circuitului ar trebui să ofere mașinilor o suprafață relativ lipsită de denivelări, lăsându-le să se confrunte doar cu obișnuitele borduri.
Prognoza meteo pentru Marele Premiu al Qatarului:
Vineri (antrenamente libere 1 și Calificările)
- Condiții: Vineri, cerul este În mare parte senin. Sunt prevăzute temperaturi de până la 39 °C. Toată ziua suflă o briză media (35-42 km/h). Sunt posibile rafale de până la 55 km/h. Vântul suflă dinspre nord-nordvest.
- Antrenamente libere 1: 35°C / Calificările: 32°C
- Temperatura maximă așteptată: 31° Celsius
- Temperatura minimă așteptată: 39° Celsius
- Șanse de ploaie: 0%.
Sâmbătă (Sprint Shootout – Calificările și Cursa de Sprint)
- Condiții: Sâmbătă, cerul rămâne În mare parte senin. Sunt prevăzute temperaturi de până la 39 °C. Toată ziua suflă o briză media (30-36 km/h). Sunt posibile rafale de până la 50 km/h. Vântul suflă dinspre nord.
- Sprint Shootout – Calificările: 35°C / Cursa de Sprint: 31°C
- Temperatura maximă așteptată: 31° Celsius
- Temperatura minimă așteptată: 38° Celsius
- Șanse de ploaie: 1%.
Duminică (Cursa)
- Condiții: În mare parte senin. Sunt prevăzute temperaturi de până la 39 °C. Toată ziua suflă o briză ușoară (15-22 km/h). Sunt posibile rafale de până la 30 km/h. Vântul suflă dinspre nord.
- Cursa: 34°C
- Temperatura maximă așteptată: 39° Celsius
- Temperatura minimă așteptată: 28° de grade Celsius
- Șanse de ploaie: 1%.
Cinci detalii interesante despre Marele Premiu al Qatarului:
- Pe termen lung
Șansa ca Qatar să se alăture pentru prima dată calendarului Formulei 1 în 2021 a apărut ca o consecință a pandemiei globale Covid-19, care a dus la anularea altor curse aeriene. În ciuda faptului că unele dintre celelalte curse “noi” organizate în acea perioadă aveau să fie doar ocazionale, Qatar a ajuns cu un contract pe 10 ani pentru a găzdui F1 – care începe oficial cu cursa din 2023.În 2022 nu a avut loc nicio cursă, în timp ce statul bogat în petrol s-a concentrat pe găzduirea Cupei Mondiale de fotbal; dar Qatar se va alătura acum Bahrainului, Abu Dhabi și Arabiei Saudite ca o oprire regulată pentru F1 în Orientul Mijlociu. Și va fi acolo pentru mulți ani de acum încolo. - Istoria Losail
Situat la periferia capitalei Doha, Circuitul Internațional Losail a fost proiectat în primul rând pentru cursele de motociclete și a fost deschis în 2004 pentru MotoGP. De atunci, a găzduit acțiunea MotoGP în fiecare an și a fost, de asemenea, un loc de desfășurare pentru World Superbikes timp de mulți ani.Foarte puține curse auto au avut loc acolo înainte de sosirea F1 în 2021: Nico Hulkenberg și Sergio Perez au câștigat în timpul unei runde de GP2 Asia care a avut loc în 2009, în timp ce în două curse de stock-car Speedcar din același weekend au participat fețe celebre precum Jean Alesi, Johnny Herbert și Jacques Villeneuve. Alte câteva foste vedete din F1 au alergat în jurul Losail cu trei ani mai devreme în cadrul seriei Grand Prix Masters, care a avut o durată scurtă de viață, unde Nigel Mansell a obținut victoria.
- Privind înainte
Deși anterior au existat propuneri pentru ca Marele Premiu al Qatarului să se mute pe un circuit construit special sau pe o pistă stradală din Doha, Losail pare acum să rămână. În acest sens, instalațiile circuitului au fost supuse mai multor îmbunătățiri substanțiale pentru 2023: acestea includ un complex de boxe și paddock complet nou, cu garaje mai mari care pot găzdui mai confortabil mașinile de F1. Pista a fost, de asemenea, reasfaltată, înlocuind suprafața originală din 2004, care devenise destul de abrazivă în timp. Cu toate acestea, configurația circuitului a rămas aceeași ca întotdeauna. - Solicitări ridicate
Caracterul circuitului de la Lusail se datorează în mare parte proiectării sale destinate curselor de motociclete, cu o serie de viraje care se succed rapid. Liniile drepte sunt puține și rare, deși linia dreaptă a boxelor are o lungime de peste un kilometru, ceea ce o face să fie cea mai evidentă oportunitate de depășire. Pe parcursul celor 16 viraje variate care alcătuiesc restul turului, pneurile sunt mereu la lucru, ceea ce face ca acesta să fie unul dintre cele mai solicitante circuite ale sezonului. - Superstarul Motorsportului din Qatar
Deși un pilot de Formula 1 din Qatar ar putea fi ceva mai departe, națiunea are un pilot campion mondial propriu: Nasser Al-Attiyah. De 18 ori câștigător al Campionatului de raliuri din Orientul Mijlociu, acesta a câștigat și categoria de producție a Campionatului Mondial de Raliuri și principala serie de suport WRC2. Dar în Raliul Dakar – unde a fost coechipier al lui Fernando Alonso – Al-Attiyah s-a făcut cu adevărat remarcat, obținând a cincea victorie în evenimentul maraton de la începutul anului 2023.El este, de asemenea, campionul mondial în exercițiu la raliuri raid – și medaliat cu bronz la Jocurile Olimpice la tir la arcul cu porumbei. El se pricepe și la Losail, concurând acolo în Speedcar, Porsche GT3 Cup și în Campionatul Mondial de Turisme.
Date și configurația al circuitului Losail:
- Primul Marele Premiu F1 găzduit: 2021
- Numărul de tururi: 57
- Lungimea circuitului: 5,419 km
- Distanța totală a cursei: 308,611 km
- Recordul pe tur: 1:23.196 (Max Verstappen – 2021)
Pneurile și Pista:
- Pentru Marele Premiu al Qatar-ului, echipele vor avea C1 ca P Zero Alb hard, C2 ca P Zero Galben Medium și C3 ca P Zero Roșu Soft. Aceasta este aceeași nominalizare ca și la cursa precedentă din Japonia.
- Odată cu noul asfalt, exista și o nouă infrastructură la Losail. Garajele, inițial concepute pentru MotoGP, au fost mărite și sunt mai mult. Există de asemenea o nouă facilitate pentru controlul cursei și centrul media.
- Singurul Mare Premiu al Qatar-ului desfășurat până acum a fost câștigat de Lewis Hamilton. Pilotul Mercedes, care a pornit din pole, a câștigat în fața lui Max Verstappen de la Red Bull (care a reușit cel mai rapid tur) și Fernando Alonso, care concura pe atunci pentru Alpine.
- O mare varietate de strategii s-au observat în urmă cu doi ani. Jumătate dintre piloți au pornit cu soft, iar cealaltă jumătate pe medium, în timp ce numărul opririlor la boxe a variat de la una la trei. Hamilton a câștigat cu două opriri, efectuând două stinturi inițiale cu medium, iar stintul final pe hard.
- Doha va fi o cursă nocturnă, cu calificările și Grand Prix-ul începând la ora locală 20.00. Sâmbătă, Sprint Shootout va porni la 16:00 iar cursa Sprint la 20:30. Nu sunt curse suport programate ceea ce înseamnă că pista nu va fi gumată de către alte mașini.
- Deși s-au construit unele spații verzi de-a lungul circuitului, nisipul este adesea suflat de vânt pe suprafața pistei. Aceasta face ca evoluția pistei să fie un alt factor cheie, care va fi accentuat de noul asfalt.
- Temperaturile ambientale sunt ridicate în Qatar în această perioadă, atingând în jurul a 40 de grade în weekend. Dar sesiunile programate mai târziu decât în 2021 ar putea duce la o gamă mai largă de temperaturi, decât în urmă cu doi ani.
„Formula 1 revine în Qatar, la doi ani după debutul aici în 2021. Dar în multe feluri, acum este un nou început, mașinile fiind diferite de cele pe care le-am văzut în urmă cu doi ani, iar pista de la Losail a fost complet reasfaltată, cu vibratoare de asemenea modificate. Pe hârtie, caracteristicile pistei au rămas neschimbate – cu o linie dreaptă de aproape 1km lungime și 16 viraje – dar este clar că schimbările aduse în ultimii doi ani fac ca datele colectate de la primul Grand Prix să fie doar parțial utile”.
„În privința severității, Losail este un circuit foarte challenging pentru pneuri, similar cu Silverstone și Suzuka. Astfel, că nu e nicio coincidență că alegerea compozițiilor este aceeași: C1, C2 și C3. Există o varietate de viraje, cele mai multe dintre ele de viteze medii și ridicate. Seria de viraje dintre Virajul 12 și 14 este o reminiscență a faimosului viraj 8 de la Istanbul: unul dintre cele mai solicitante viraje pentru pneuri din istoria recentă a F1. Această secvență este și cea care influențează cel mai mult timpii pe tur”.
„De fapt 11 din cele 16 viraje sunt de dreapta ceea ce solicită în mod special trenul stânga, în special pe față, dar nivelul de energie care a apăsat asupra pneurilor, observat în 2021 a fost destul de echilibrat între cele două axe”.
„Un alt factor care face din Marele Premiu al Qatar-ului unul și mai challenging nu doar pentru pneuri dar și pentru piloți și echipe este revenirea la formatul Sprint. Cu doar o oră de antrenamente vineri pentru determinarea set-up-ului și observarea comportamentului pneurilor pe ieșirile lungi; mai mult, acea sesiune se va derula la mijlocul zilei, pe căldură – ceea ce va încălzi excesiv asfaltul – opus calificărilor și celor două curse, care vor avea loc după asfințit. Astfel că există cadrul pentru un weekend interesant și probabil pentru câteva surprize; abilitatea de adaptare rapidă ar putea o feri un avantaj semnificativ”.
Când și unde să urmărești Marele Premiu al Qatarului în acest weekend:
- Vineri 06.10.2023, 16:30 – 17:30, Antrenamente Libere I
F1TVPro, Digisport 2, Orange Sport 3, Prima Sport 1 - Vineri 06.10.2023, 20:00 – 21:00, Calificări (pentru Cursa de Duminica)
F1TVPro, Digisport 2, Orange Sport 3, Prima Sport 3 - Sâmbăta 07.10.2023, 16:00 – 16:44, Sprint Shootout (Calificări pentru Cursa de Sprint)
F1TVPro, Digisport 2, Orange Sport 4, Prima Sport 3 - Sâmbăta 07.10.2023, 20:30 – 21:30, Cursa de Sprint
F1TVPro, Digisport 2, Orange Sport 4, Prima Sport 3 - Duminica 08.10.2023, 20:00 – 22:00, Cursa Principala
F1TVPro, Digisport 2, Digisport 4K), Orange Sport 4, Prima Sport 2, Prima Sport 4K
GP24 PronoContest, jocul 100% gratuit de Pronosticuri Formula 1:
Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI.
Sursa: GP24 Media - Pirelli MotorsportPhotocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor: Pirelli ROmania
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.