Avancronica, Marele Premiu al Japoniei: Circul din Formula 1 se îndreaptă spre Suzuka pentru Marele Premiu al Japoniei, cea de-a 18-a etapă a sezonului 2023.
Cursa este întotdeauna așteptată cu nerăbdare atât de fani, cât și de piloți, deoarece circuitul iconic oferă unele dintre cele mai provocatoare și mai interesante viraje din calendar. Max Verstappen este campionul în exercițiu, după ce a câștigat cursa în 2022. Cu toate acestea, el se va confrunta cu o concurență acerbă din partea lui Charles Leclerc și Carlos Sainz, care au fost în formă bună în ultimele curse. Scuderia Ferrari va spera să profite de victoria din Singapore și să reducă diferența față de Red Bull Racing în campionatul constructorilor.
Mercedes AMG F1 este de asemenea de așteptat să fie un concurent puternic în Japonia. George Russell și Lewis Hamilton au terminat pe locurile doi și trei în Singapore, iar echipa a făcut progrese cu mașina sa în ultimele săptămâni. Alți piloți de urmărit sunt Lando Norris, care a fost într-o formă excelentă tot sezonul, și Fernando Alonso, care este întotdeauna o amenințare la Suzuka.
Marele Premiu al Japoniei este cunoscut ca fiind imprevizibil, iar vremea poate juca, de asemenea, un rol. În 2014, cursa a fost oprită după doar 46 de tururi din cauza ploii abundente. Marele Premiu al Japoniei este întotdeauna una dintre cele mai interesante curse din sezonul de Formula 1, iar cursa din 2023 nu va face excepție. Iată la ce să ne așteptăm:
- Curse strânse:
Echipele de top sunt toate foarte echilibrate în 2023, așa că ne putem aștepta la curse strânse pe tot parcursul cursei. Max Verstappen va fi favorit la victorie, dar Charles Leclerc, Carlos Sainz, Lando Norris și Fernando Alonso vor fi cu toții candidați la podium. - Vreme imprevizibilă:
Vremea în Japonia poate fi imprevizibilă, mai ales în octombrie. Acest lucru ar putea adăuga un element suplimentar de emoție la cursă, deoarece echipele vor trebui să se adapteze la condițiile schimbătoare. - Fani pasionați:
Fanii japonezi ai Formulei 1 sunt unii dintre cei mai pasionați din lume. Aceștia creează o atmosferă electrică pe circuit și vor fi nerăbdători să își vadă piloții favoriți reușind. - Max Verstappen nu poate câștiga Campionatul Mondial de Formula 1 din 2023 în Japonia. În prezent, el conduce în clasament cu 151 de puncte, dar numărul maxim de puncte pe care le poate obține în Japonia este de 26. Acest lucru înseamnă că își poate extinde avansul doar la 177 de puncte, ceea ce nu este suficient pentru a fi încoronat campion.
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
- Max Verstappen va trebui să aștepte cel puțin până la Marele Premiu al Qatarului din 6-8 octombrie pentru a-și asigura al treilea titlu mondial. Dacă va reuși să își mențină avansul actual, va deveni cel mai timpuriu campion mondial din istoria Formulei 1. Cu toate acestea, este important de reținut că în Formula 1 se poate întâmpla orice, iar rivalii lui Verstappen vor face tot posibilul pentru a-l împiedica să câștige titlul. Va fi o cursă interesantă de urmărit și va fi interesant de văzut dacă Verstappen își poate asigura al treilea titlu mondial în Japonia.
- Echipa Red Bull Racing are o probabilitate foarte mare de a fi încoronată campioană mondială de F1 2023 în campionatul constructorilor. Singurele 2 lucruri care pot împiedica Red Bull să ia campionatul în Japonia sunt:: Mercedes să obțină cu 1 (sau mai multe puncte mai mult decât Red Bull Racing și/sau Ferrari să obțină cu 23 (sau mai multe) puncte mai mult decât Red Bull Racing.
Previzualizare tehnică Marele Premiu al Japoniei:
- Circuitul de la Suzuka este o pistă dificilă atât pentru piloți, cât și pentru mașini. Este un așa-numit traseu în formă de opt, ceea ce înseamnă că există un pod în traseu, cu un amestec de viraje de mare viteză și de viteză medie. De asemenea, pista este relativ îngustă, ceea ce face ca depășirile să fie dificile.
- Cel mai faimos viraj de pe circuit este probabil 130R, o curbă de mare viteză care îi duce pe piloți peste un pod. Alte viraje notabile includ Spoon Curve, Degner Curve și Esses.
Marele Premiu al Japoniei este o cursă solicitantă pentru mașini, din cauza virajelor de mare viteză și a schimbărilor constante de direcție. Echipele vor trebui să găsească un set-up care să asigure o forță de apăsare și o stabilitate bune, dar care să permită mașinilor să fie rapide pe liniile drepte. - Pirelli a adus în Japonia compozițiile C1 (Hard), C2 (Medium) și C3 (Soft) pentru cursa din 2023. Se așteaptă ca cel mai moale compus să fie cea mai populară alegere, deoarece ar trebui să ofere o aderență și o tracțiune bune pe virajele de mare viteză. Cu toate acestea, echipele vor trebui să gestioneze cu atenție uzura pneurilor, deoarece compusul supersoft este deosebit de susceptibil la degradare.
Iată alte considerații tehnice pentru Marele Premiu al Japoniei:
- Performanța motorului: Virajele de mare viteză de la Suzuka solicită foarte mult motoarele. Echipele vor trebui să se asigure că motoarele lor sunt fiabile și că pot furniza suficientă putere pentru a menține mașinile competitive.
- Aerodinamica: Echipele vor trebui să găsească un nivel de forță de apăsare care să asigure o bună stabilitate în viraje, dar care să permită mașinilor să fie rapide pe liniile drepte.
- Frânele: Frânele vor fi, de asemenea, puternic testate la Suzuka, din cauza schimbărilor constante de direcție și a virajelor de mare viteză. Echipele vor trebui să se asigure că frânele lor sunt capabile să reziste la căldura și stresul cursei.
Prognoza meteo pentru Marele Premiu al Japoniei:
Vineri (antrenamente libere 1 și 2)
- Condiții: Posibilitate de o ploaie sau două în timpul zilei, cu un vânt slab până la moderat dinspre sud.
- Antrenamente libere 1: 27°C / Antrenamente libere 2: 28°C
- Temperatura maximă așteptată: 29 Celsius
- Temperatura minimă așteptată: 22 Celsius
- Șanse de ploaie: 40%.
Sâmbătă (antrenamente libere 3 și calificări)
- Condiții: Sâmbătă, cerul rămâne acoperit, dar majoritatea norilor cedează în cursul zilei. Putem vedea un amestec de cer înnorat și însorit. Temperaturile ating un maxim de 28 °C. În timpul nopții și dimineața suflă o briză ușoară (7 până la 12 km/h). După-amiaza se așteaptă o briză ușoară (12 până la 20 km/h). Din când în când, rafalele pot ajunge până la 35 km/h. Vântul suflă dinspre nord-vest.
- Antrenamente libere 3: 26°C / Calificări: 28°C
- Temperatura maximă așteptată: 28 Celsius
- Temperatura minimă așteptată: 22 Celsius
- Șanse de ploaie: 15%.
Duminică (Cursa)
- Condiții: Putem vedea un amestec de cer noros și însorit. Sunt prevăzute temperaturi de până la 27 °C. Toată ziua suflă o briză ușoară (7-12 km/h). Sunt posibile rafale de până la 18 km/h. Vântul suflă peste noapte dinspre nord-vest, dimineața dinspre nord și după-amiaza dinspre sud.
- Cursa: 27°C
- Temperatura maximă așteptată: 28 Celsius
- Temperatura minimă așteptată: 21 grade Celsius
- Șanse de ploaie: 20%.
Cinci detalii interesante despre Marele Premiu al Japoniei:
- Mutarea spre est:
Marele Premiu al Japoniei a început ca o cursă de mașini sport desfășurată la Suzuka în 1963, câștigată de britanicul Peter Warr la volanul unui Lotus 23. Câțiva ani mai târziu, cursa s-a mutat la Fuji Speedway și a evoluat într-o competiție exclusiv de monoposturi: mai întâi, pentru seria Formula 2000 (cunoscută astăzi sub numele de Super Formula), înainte ca Formula 1 să ajungă în Japonia pentru ultima cursă a sezonului 1976.Această cursă a devenit faimoasă ca fiind cea care a decis titlul între Niki Lauda și James Hunt, desfășurată în condiții incredibil de umede: Hunt a câștigat campionatul după retragerea lui Lauda și a câștigat cursa un an mai târziu. Dar avea să mai treacă încă un deceniu până când F1 a revenit în Japonia. Pe ceea ce mulți spun că este cel mai bun circuit de Formula din lume. - Povestea lui Suzuka:
Când F1 s-a întors în Japonia, în 1987, a făcut-o la Suzuka, iar circuitul a găzduit de atunci GP-ul Japoniei, cu excepția anilor 2007 și 2008, când a avut loc la Fuji. Suzuka a fost dezvoltat în 1962 ca circuit de testare pentru Honda și a fost proiectat de olandezul John Hugenholtz.Configurația sa în formă de opt a rămas unică în Formula 1 și a suferit doar modificări minore în cele șase decenii de atunci – cum ar fi adăugarea șicanei “Casio Triangle” pentru a încetini mașinile înainte de a intra pe linia dreaptă principală. Suzuka păstrează un aer de școală veche, ceea ce face ca pilotajul să fie o adevărată emoție. - Curbe emblematice:
Faptul că pista se încrucișează peste ea însăși înseamnă că cerințele ridicate ale pistei sunt aproximativ echilibrate între stânga și dreapta mașinii. Curbele în formă de S șerpuitoare de la începutul turului ajută, de asemenea, la acest lucru. Alte două viraje foarte faimoase sunt ambele de stânga: curba lungă Spoon, cu două apexuri, și incredibil de rapidă 130R – numită astfel datorită razei sale de 130 de grade – care se ia în plan.Apoi, la mijlocul turei se află curbele Degner: o curbă rapidă la dreapta, urmată imediat de o curbă strânsă la dreapta de 90 de grade, numită după pilotul german de motociclete Ernst Degner, care s-a prăbușit cu Suzuki-ul său acolo în 1963.
- O șansă de ploaie:
Weekendul Marelui Premiu al Japoniei este deseori afectat de vreme ploioasă. Data sa din calendar – de obicei sfârșitul lunii septembrie sau începutul lunii octombrie – coincide cu sezonul taifunurilor din Japonia, care a avut un efect profund asupra acțiunii în trecut. Acest lucru se va schimba însă în 2024, când cursa se va muta în aprilie, ca parte a unui program de regionalizare pentru a susține sustenabilitatea și a ajuta logistica.Vremea rea a făcut ca calificările de la Suzuka să fie mutate într-o duminică dimineața în trei ocazii în acest secol – în 2004, 2010 și 2019 – în timp ce cursa din 2022 a fost scurtată din cauza ploilor torențiale. - Eroi de acasă:
Piloții locali au jucat un rol important în istoria Marelui Premiu al Japoniei. Noritake Takahara, Masahiro Hasemi și Kazuyoshi Hoshino au devenit primii piloți japonezi care au luat startul într-o cursă de Formula 1, când au participat la evenimentul din 1976 de la Fuji.Aguri Suzuki a obținut primul podium de F1 pentru un pilot japonez, când a terminat pe locul trei la Suzuka cu echipa Larrousse în 1990, iar Kamui Kobayashi a repetat performanța obținând primul și singurul podium de F1 pe care l-a obținut acasă în 2012. În prezent, Yuki Tsunoda poartă steagul japonez, conducând pentru AlphaTauri.
Date și configurația al circuitului Suzuka:
- Primul Marele Premiu F1 găzduit: 1966
- Numărul de tururi: 53
- Lungimea circuitului: 5,807 km
- Distanța totală a cursei: 307,471 km
- Recordul pe tur: 1:30.983 (Lewis Hamilton – 2019)
Pneurile și Pista:
- La Suzuka echipele vor avea C1 ca P Zero Alb hard, C2 ca P Zero Galben medium și C3 ca P Zero Roșu soft.
- Marele Premiu al Japoniei ar putea aduce câteva surprize datorită temperaturilor înregistrate săptămâna trecută, cu maxime de până la 33 de grade. Dacă încălzirea va continua, degradarea pneurilor va deveni un factor important.
- Condițiile meteo au influențat adesea Marele Premiu al Japoniei. În patru ocazii (2004, 2009, 2010 și 2019) calificările s-au derulat duminică dimineață datorită ploilor torențiale sau din cauza amenințărilor taifunului.
- În 2022, cursa a fost întreruptă datorită ploii în primul tur. Restartul s-a desfășurat trei ore mai târziu, cu doar 45 de minute desfășurate în total datorită regulii de 4 ore pentru durata totală. În total, au fost parcurse 28 de tururi, piloții utilizând doar pneurile intermediare și cele de ploaie Cinturato.
- Asfaltul de la Suzuka are unul dintre cele mai ridicate niveluri de abrazivitate din sezon. Uzura și degradarea sunt factori importanți în determinarea planului de rulare pentru antrenamente, precum și pentru strategia de cursă.
- S-au desfășurat până acum 36 de ediții valide de Grand Prix pentru F1 World Championship: 32 dintre acestea găzduite de Suzuka – circuitul de casă al Honda – și patru de Fuji, care aparține lui Toyota. Cea mai de succes echipă este McLaren, cu nouă victorii, în timp ce pilotul care a câștigat de cele mai multe ori este Michael Schumacher (șase victorii). În 1994 și 1995, în Japonia s-a desfășurat Marele Premiu al Pacificului pe circuitul Aida.
- Marele Premiu al Japoniei a încoronat de 11 ori campionul mondial: cel mai recent anul trecut când Max Verstappen a câștigat cel de-al doilea său titlu. În 1995, Michael Schumacher a devenit campion mondial pentru a doua oară după ce câștiga Marele Premiul al Pacificului.
„Marele Premiu al Japoniei va avea loc pe unul dintre cele mai fascinante și solicitante circuite din istoria F1: Suzuka, cu layout-ul său unic în forma cifrei opt. Această locație istorică este una dintre favoritele piloților, fiind absolut încântător să pilotezi aici ultra performantele monoposturi moderne. Cu forțele și apăsarea laterală și verticală, Suzuka este solicitant pentru pneuri și piloți. Solicitările sunt egal distribuite pe toate cele patru roți, pista având 10 viraje la dreapta și opt viraje la stânga, pe un tur de șase kilometri”.
„Ca rezultat a acestor caracteristici, am adus aici cele mai dure pneuri din gama 2023: C1, C2 și C3. Aceasta este singura nominalizare identică cu selecția de anul trecut, ținând cont că noua compoziție C1 a fost introdusă anul acesta între C2 și fosta C1 (redenumită C0). Vineri, toate echipele vor avea șansa să testeze noua versiune a compoziției C2 în perspectiva omologării pentru sezonul următor. Această evoluție ar trebui să ofere o aderență mai bună față de actuala C2 și să se poziționeze mult mai coerent între C1 și C3”.
„Pentru primele două sesiuni de antrenament, fiecare pilot va avea câte două seturi suplimentare de pneuri, comparativ cu obișnuita alocare de 13 seturi per weekend. Acest test face parte din programul de dezvoltare recent definitivat pentru 2024 și care va continua cu compoziția C4 ce va fi testată odată cu Marele Premiu al Mexicului”.
Când și unde să urmărești Marele Premiu al Statului Singapore în acest weekend:
- Vineri 22.09.2023, 05:30 – 06:30, Antrenamente Libere I
F1TVPro, Digisport 1 (Reluare 16:00 – 17:15 Digisport ), Orange Sport 3, Prima Sport 1 - Vineri 22.09.2023, 09:00 – 10:00, Antrenamente Libere 2
F1TVPro, Digisport 3 (Reluare 17:15 – 18:30), Orange Sport 3 (Reluare 00:15 – 02:00 Orange Sport 1) Prima Sport 2 - Sâmbăta 23.09.2023, 05:30 – 06:30, Antrenamente Libere 3
F1TVPro, Digisport 1, Orange Sport 3 (Reluare 11:00 – 12:30 Orange Sport 1) Prima Sport 1 - Sâmbăta 23.09.2023, 09:00 – 10:00, Calificări
F1TVPro, Digisport 1 (Reluare 13:45 – 15:00 Digisport 2), Orange Sport 3 (Reluare 10:30 – 12:30 Orange Sport 1) Prima Sport 2 - Duminica 24.09.2023, 08:00 – 10:00, Cursa
F1TVPro, Digisport 1 (Reluare 20:30 – 22:00 Digisport 2), Orange Sport 3 (Reluare 10:30 – 12:30 Orange Sport 4) Prima Sport 1
GP24 PronoContest, jocul 100% gratuit de Pronosticuri Formula 1:
Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI.
Sursa: GP24 Media / Pirelli MotorsportPhotocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor: Pirelli Romania
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.