Merpano Banner ART Banner Your Banner Alpha Oils Banner KMS Banner Yato Banner
More

    Merpano Banner Radical ART Banner Your Banner Alpha Oils Banner Yato Banner

    Latest Posts

    „Aryton Senna Tribute” de Egmont Sippel, partea 2

    Astăzi revenim cu tributul adus lui Aryton Senna.

    „Multitasking” controlând peste 1000 CP

    Watson oferea echivalentul celor spuse de mulți. „Senna făcea niște lucruri cu o mașină de curse pe care nu le-am văzut la nimeni, înainte sau după” spune Watty. „Atunci era un nivel de putere absolut obscen în acele vremuri”. Asta e doar o fracțiune ce mi-a apărut în memorie, chiar dacă a durat două sau trei secunde.

    Watty de fel spunea povestea cum că Senna trecea foarte repede pe lângă el, în Dingle Dell, în timp ce el era cu un tur în urmă la Brands Hatch în 1985. Ca să înțelegeți povestea, cel mai bine este să vizitați chiar voi Dingle Dell, doar pentru a vedea cam ce este acolo. Totodată mai puteți vizita infield-ul de la Donington pentru a experimenta zonele Redgate și virajele Craner, acolo unde Senna a reușit să realizeze acel prim tur fantastic în 1993.

    Ne întoarcem înapoi la Watty și Dingle Dell, așa cum la descris acesta „o umbră ce se mișca în cockpit” pentru Paul Weaver. „Senna era absolut fantastic. Nu era neapărat viteza cu care mergea, ci felul în care controla mașina, cum schimba vitezele, modul în care vira și cum reușea să își mențină accelerația pentru ca turbo boost-ul să fie în parametrii optimi. Iar atunci era cutie în H, cu ambreiaj, frână și accelerație.”

    „Ca să faci doar un lucru la acea viteză era ceva, dar felul  cum el reușea să facă absolut tot era remarcabil. Nici până în ziua de azi nu mi-am dat seama de cum făcea asta. El avea această capacitate mentală minunată ca să pună un număr anume de inputuri în mașina și să le folosească în același timp plus instinctul său fantastic de a pilota. Și el era înfricoșător de rapid…iar asta îl făcea să fie cel mai bun”.

    Întors la boxe, Watson a sărit din Mclaren și a făcut o vizită la Lotus. „Am văzut ceva…” spunând el, iar Peter Warr și restul echipei Lotus au spus așa: „Noi știm, noi știm…”

    Noi știm

    Da. La fel și noi. Noi știm, datorită unor tururi ca cel din 1988 de la Monaco. Noi știm deoarece după 64 de ture pentru pole position, majoritatea fiind spectaculoase, ca acela de la Jerez in 1986, atunci când l-a bătut pe Piquet cu al său Williams-Honda cu 0,8 secunde, atunci când controla cursa într-o manieră de maestru cu cauciucurile terminate și reușind să îl învingă pe Mansell tot pe Williams-Honda cu 0,014 secunde.

    Noi știm, din cauza acelor ture ca cel de la Donington din 1993, atunci când a trecut de Schumacher, Wendlinger, Hill și Prost. Era ud pe circuit, iar Senna a reușit să treacă de aceștia foarte rapid care la rândul lor, trei dintre ei au devenit campioni mondiali, totalizând 11 titluri.

    Noi știm, deoarece în toată cursa de la Donington când Prost, cu al său superior Williams-Renault, nu putea să se acomodeze cu vremea, francezul oprind la boxe de șapte ori față de patru așa cum a făcut Senna.

    Noi știm, deoarece el a reușit performanțe excelente pe pistă-cele 5 victorii din 1993 cu o mașină ce mai mult de locul 3 nu putea obține, un Mclaren ce a reușit să obțină doar un pole în comparație cu cele 13 obținute de Prost cu Williams. Și noi știm, ce i-a făcut Aryton lui Alain, atunci când amândoi pilotau aceași mașină în 1988 și 1989. În 32 de curse, Prost s-a calificat mai bine decât Senna doar de două ori în 88, și de două ori în 89.

    Noi știm, când în 1984 la Monaco, când Senna a plecat de pe 13 si aproape a câștigat. Cu un Toleman. Pe ploaie. Noi știm că la Estoril în 1985, atunci când a câștigat pentru prima dată, a terminat cursa la un minut distanță față de ocupantul locului 2, Alboreto, iar pe restul i-a întrecut cu o tură. Pe ploaie.

    Noi știm, că în Brazilia 1991, când Senna a câștigat după ce pierduse treapta a patra de viteză, mai apoi și vitezele 3 și 5, așa că a negociat circuitul de la Interlagos doar cu a șasea, aproape să caleze motorul în virajele lente, iar ca pe final sa înceapă și ploaia.

    Noi știm… pentru că această listă continuă cu niște performanțe supraumane.

    Senna omul din spatele volanului

    Totuși, noi mai știm și ce fel de om era: „Senna a fost un om unic și foarte inteligent” concluzionează Watson. Și pe cât de bun era la volan, pe atât de bun era și în afară monopostului, spune Frank Williams.

    Carismatic, cu siguranță. Fermecător. Hotărât. Calculat. Neiertător. Intens. Dur. Onest. Sincer. Dedicat. Analist. Mistic. Religios. Pasionat. Fit. Focusat. Și extrem de rapid, dar cu mici scăpări ce au creat controverse, ca de pildă, accidentul cu Prost de la Suzuka din 1990.

    Ce a făcut Senna atunci, nu a fost să îl lovească pe Prost intenționat. Ce a făcut el cu mașina a fost așa, s-a încadrat pe extremitatea dreaptă a virajului, era deja cu roțile pe bordură, căutând un spațiu. A fost alegerea lui Prost să vireze sau nu, nu la fel ca incidentul ce s-a întâmplat cu un an în urmă, când Prost a intrat în Senna intenționat la șicană.

    Senna nu a avut de ales în 1989. Prost a rămas cu opțiunea de a nu face accident în 1990. Senna nu a avut alta opțiune nici în 1 Mai 1994 de a face accident sau nu, atunci când brațul direcției de la monopostul Williams s-a rupt în cel mai rapid viraj de la Imola, Tamburello și abia a avut timp să încetinească de la 300 la 200 KM/H până să intre în zid.

    Accidentele se întâmplă. Acesta în particular, are o semnificație aparte. În prima parte a vieții sale, cel mai bun pilot a reușit să intre în sufletul tuturor.

    Senna, capitolul final

    În anul precedent, Aryton a reușit să facă minuni cu Mclaren până atunci. Magia a continuat și în 1994 când Senna a deschis sezonul cu 3 pole position-uri ce au fost realizate cu o mașină ce nu putea fi atât de departe. În Brazilia, el deja reușise să il devanseze pe coechipierul său, Damon Bull cu 1,6 secunde in calificări, iar în cursă a reușit să îi dea un tur în urmă, abia la jumătatea cursei.

    Acesta este nivelul pe care Aryton Senna da Silva l-a adus, până la sfârșit. Totuși, moartea se întâmplă. Uneori, trebuie să împachetezi totul și să mergi mai departe. În acest proces, lucrurile se pot pierde. Pe 1 Mai 1994, lumea a pierdut cel mai mare talent din curse pe care l-am văzut vreodată. Un sfert de secol mai încolo și nimic nu a diminuat durerea, exceptând bucuria pe care ne-a adus-o Aryton Senna în cei 34 de ani de viață.



    Crezi că poți prezice rezultatele curselor următoare?
    Dacă reușești, noi te premiem!

    Primii 3 participanți care prezic corect rezultatele vor primi gadget-uri cool după fiecare cursă, iar la finalul sezonului punem la bătaie 2 bilete la Marele Premiu al Ungariei din 2022, un voucher Pirelli în valoare de 1500 RON și un abonament de un an la F1TV.

    Ce mai aștepți? Înscrie-ți predicțiile în GP24 PRONOCONTEST începând cu data de 9.07.2021!


    Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
    Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports with the GP24 App.

    Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
    With the New GP24 App you receive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.

    Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
    Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.

    Merpano Banner Radical ART Banner Your Banner Alpha Oils Banner Yato Banner

    Latest Posts

    License-1 License-2 Your Banner Nankang-1 Nankang-2

    Don't Miss