Latest Posts

Analiză Monza 2022. Cursa se poate termina și înainte de ultimul tur.

Vizualizări: 12710

Max Verstappen reușește încă o victorie clară într-o cursă marcată de evenimentele de la final care au generat un scandal în genul celui de la Abu Dhabi. În acest articol răspundem la toate întrebările care au marcat cursa italiană.

Ce s-a întâmplat în cursă?

“Avem un an extraordinar și este important să te bucuri de fiecare moment. Am avut atâtea provocări pe diferite feluri de circuite și acum mașina funcționează pe fiecare layout, iar asta trebuie să ne încânte” declara Max Verstappen după al cincilea triumf consecutiv. Monopostul său pare de neoprit, însă nici echipa și nici pilotul nu trebuie uitate. Binomul Red Bull-Verstappen poate fi deja comparat cu Ferrari-Schumacher și Mercedes-Hamilton. Toți pentru unul și unul pentru toți.

Pe grila de start, Charles Leclerc, George Russell și Max Verstappen au primit softuri. Lewis Hamilton, Carlos Sainz, Sergio Perez, care plecau și din spatele formației, au început pe compoziția medium. Leclerc a plecat convingător cu Russell pe urmele sale. În spate, Verstappen ajunsese pe 4 după primul tur. În bucla următoare va scăpa și de Daniel Ricciardo, apoi după 2 tururi și de George Russell.

Analiză Monza 2022. Cursa se poate termina și înainte de ultimul tur.

Carlos Sainz, Sergio Perez și Lewis Hamilton începeau să recupereze poziții. Chiar dacă aveau de depășit un trenuleț DRS, tow-ul și performanța superioară erau suficiente. În turul 8, Perez intră la boxe și pune pneuri hard din cauza unei probleme la frâne. Tot răul spre bine, prin asta a ieșit în aer curat și a câștigat secunde importante. Frânele sunt încinse în continuare și ies flăcări, însă acestea sunt stinse de la standuri.

La vârf, Verstappen începuse să crească ritmul și recupera 0.1-0.2s/tur din avansul inițial de 2.2s al lui Charles Leclerc. Mai erau 1.4s în turul 12 între cei 2 când este arătat steagul galben, iar apoi VSC-ul după o cedare de propulsor pe monopostul lui Sebastian Vettel. Inginerul lui Charles Leclerc se grăbește să cheme pilotul la boxe pentru a i se monta pneuri medium. Când este eliberat de pe cric, VSC-ul se oprește iar monegascul pierde aici 4-5s.

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

Verstappen începe să pună distanță între el și Russell, iar Leclerc reușește să rescrie cel mai rapid tur de câteva ori. Britanicul intră la boxe în turul 24 și pune pneuri hard, Verstappen îl urmează 2 bucle mai târziu, dar echipa îi montează medium. În spate, Carlos Sainz ajunsese pe locul 4 la jumătatea cursei, fiind urmat de Perez și Hamilton.

Scenariul se inversează. Acum Verstappen vine peste Charles Leclerc cu pneuri noi, dar dacă monegascul recupera anterior în medie 0.3s/tur, olandezul venea acum la o rată de 7 zecimi per tur. Mai erau 4.5s între cei doi când Charles Leclerc intră la boxe în turul 34 pentru un ultim stint pe soft. 19 secunde în 19 tururi, este posibil?

Analiză Monza 2022. Cursa se poate termina și înainte de ultimul tur.

Din primul tur această întrebare a fost infirmată. Verstappen este chiar mai rapid cu 0.2s în bucla 35 și ecartul ajunge la 20 de secunde, apoi pilotul Red Bull reduce din ritm pentru un control mai bun al pneurilor și rulează în următoarele tururi ca un ceas elvețian, postând timpi de 1.22.8 pe linie. În spate, Lewis Hamilton recupera din ecartul până la Sergio Perez și Carlos Sainz venea la o rată de o secundă per tur peste George Russell.

Cu 10 tururi înainte de final, Sergio Perez mai face o ultimă trecere pe soft și ajunge în spatele lui Lando Norris pe poziția a șaptea.

Turul 47. Daniel Ricciardo raportează probleme tehnice și oprește monopostul în Lesmo 2. Pentru jumătate de tur este arătat steagul galben pe S2. Max Verstappen se află pe ultimul sector, iar Charles Leclerc în sectorul al 2-lea. Monegascul trebuie să încetinească și pierde acolo 3 secunde. Apoi SC-ul intră pe circuit. Carlos Sainz și George Russell sunt în ultimele viraje și intră direct la boxe. Verstappen trebuia să mai aștepte un sector și jumătate, Leclerc 2 sectoare.

Safety Car-ul se așează în fața lui George Russell și a unor piloți întârziați, iar apoi se merge în coloană. Între timp se încearcă împingerea mașinii lui Ricciardo, dar aceasta este blocată în treapta 1 și nu poate fi setată pe neutru. Macaraua trebuie să intervină, dar aceasta trebuia să intre pe circuit. După accidentul lui Jules Bianchi din 2014 s-au introdus reguli stricte de siguranță, iar toți piloții trebuie să rămână în coloană. Din acest fapt, SC-ul îi lasă pe Russell și restul să treacă abia în turul 51.

Verstappen ajunge în spatele mașinii de siguranță, dar intervine o nouă problemă în acest final de cursă, în spatele lui mai sunt încă 2 piloți întârziați până la Charles Leclerc. Toată procedura cu ridicarea monopostului McLaren se încheie în Curva Grande (turul 52). Max ar fi trebuit să dicteze ritmul după Variante Ascari, iar într-un sector nu se putea compune ordinea reală, astfel încât cursa se încheie în spatele SC-ului, sub huiduielile tifosilor.

Este victoria 31 (a 11-a stagională) din cariera lui Max Verstappen. Îl egalează în clasament pe Nigel Mansell. Mai are o victorie până la tolba de 32 de victorii ale lui Fernando Alonso și locul 6 în clasamentul all time. Sunt niște cifre incredibile pentru un pilot de doar 24 de ani. Despre clasamentul general nu mai avem ce să vorbim, al doilea titlu mondial va fi câștigat probabil la Suzuka.

De ce RB18 a fost atât de rapid azi?

Până la urmă strategia echipei a mers. Au reușit să ia din ritmul de calificare pentru a asigura un ritm de cursă mai bun. Cu un nivel de downforce mai mare, câștigul în viraje a fost mai important decât timpul pierdut în linile drepte. Dacă în calificări, Ferrari câștiga 0.3-0.4s pe linile drepte, în cursă acest avans a fost înjumătățit fără DRS. Aripă spate mai low drag, aport DRS mai mare. Dar aripa spate Red Bull de dimensiuni mai generoase a asigurat și un control mai bun al pneurilor. Ritmul lui Leclerc pe soft din turul 11 era echivalent cu cel al lui Verstappen din turul 24.

Analiză Monza 2022. Cursa se poate termina și înainte de ultimul tur.

0.3s a fost diferența medie dintre Verstappen și Leclerc. Chiar dacă Ferrari a părut mai aproape de Red Bull decât la Zandvoort și Spa, diferența a rămas neschimbată, doar că Mercedes a fost net mai modestă. Motivele le-am prezentat și în articolul dedicat calificărilor. Garda la sol a fost mărită la Monza. Prin asta, W13 a pierdut din apăsare și a generat un drag mai mare.

Putea Charles Leclerc să câștige în vreun fel cursa de astăzi?

Răspunsul este clar, nu. Verstappen a fost mult mai rapid, fiind intangibil. Intrarea lui Charles Leclerc pentru schimb de pneuri din turul 12 a fost una pripită, iar prin asta i-a oferit lui Max o cursă mai ușoară. Dacă nu intra, atunci Max l-ar fi depășit probabil în aproximativ 3-4 tururi. Această mutare strategică a creat imaginea că Leclerc nu a fost cu mult mai lent decât Verstappen și asta a contribuit la discuția de la final.

Acum să vedem ce se întâmpla dacă acțiunea se relua în ultimul tur. Verstappen ar fi avut 2 variante de a sprinta, lansat din Parabolica sau înainte de linia care semnalizează startul turului. Șansele lui Charles Leclerc nu erau foarte mari. Rivalul său avea pneuri soft noi, iar el softuri uzate. Chiar dacă putem considera ipotetic că trecea de Max în primul viraj, Verstappen putea reveni imediat în accelerarea spre Lesmo 1. Același scenariu ar fi fost și în duelul dintre Russell și Leclerc.

Trebuie să remarcăm ceva. Pe pit lane, la Ferrari a fost o agitație imensă. Chiar dacă echipa nu a greșit din punct de vedere operațional, ei au părut foarte limitați și nu au riscat nimic. Este o tensiune acolo. Înainte de a doua intrare la boxe, Carlos Sainz i-a ordonat inginerului său să îi pună softuri.

Analiză Monza 2022. Cursa se poate termina și înainte de ultimul tur.

Se putea arăta steagul roșu? În definiția acestuia se evidențiază că se folosește doar dacă este un pericol iminent pe circuit. Ricciardo era oprit pe iarbă. Este adevărat că macaraua a ocupat un sfert din asfalt, însă tot nu ar fi fost justificat. Cred că după orice decizie luată ar fi fost proteste din partea fanilor.

La Abu Dhabi 2021 s-a luat decizia opusă, iar finalul acelei curse va fi menționat probabil și peste 30 de ani. Din păcate, mereu restarturile de după SC se întârzie extrem de mult, acum s-a nimerit să se întâmple la finalul cursei.

Alți remarcați

Incredibil Nyck de Vries. La debutul său în Formula 1, pilotul olandez a obținut 2 puncte, iar prin asta i-a rupt scaunul de pilot al lui Latifi din 2023. Este adevărat că Williams a fost o mașină de puncte, însă Nyck s-a adaptat foarte bine, fiind debutant. Încă din calificări a fost mai rapid decât canadianul, în cursă a reușit să gestioneze perfect situația și degradarea pneurilor.

Lando Norris a reușit să puncteze într-un GP în care McLaren părea că nu are nicio șansă. Britanicul a avut un pilotaj fără greșeală și i-a mai provocat încă o înfrângere coechipierului Daniel Ricciardo.

  • Mai multe știri despre Campionatului de Formula 1 găsiți AICI
Sursa: GP24 Media / Ionut Popa
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

GP24 Media / Ionut Popa

Latest Posts

Don't Miss