More

    Latest Posts

    Analiză Marele Premiu al Statelor Unite 2022. De neînvins

    Max Verstappen reușește încă o victorie în acest sezon după un marș spre victorie transformat într-o cursă de recuperare. În acest articol analizăm acest Grand Prix și răspundem la cele mai importante întrebări.

    Analiză Marele Premiu al Statelor Unite 2022. De neînvins

    “Totul arăta bine, dar apoi oprirea la boxe a fost un pic mai lungă decât ne-am fi dorit, așa că a trebuit să mă lupt din nou pentru a avansa. Dar am dat totul astăzi acolo” a declarat Verstappen după cursă.

    Austin este un circuit extrem de complex cu numeroase viraje atât front limited cât și rear limited. Aflat în deșert, pe COTA se formează multe denivelări. Iarna trecută, multe părți din circuit au fost reasfaltate. Problemă rezolvată? Nu prea. În S-uri, schimbările de direcție din primul sector și virajul 11, monoposturile erau clătinate serios.

    Ca layout, așa cum am prezentat și în prewiew, circuitul american este alcătuit din 2 zone opuse ca și caracter, primul sector foarte rapid și ultimul sector foarte lent, legate de o lungă linie dreaptă de 1km. Aveam deja primele indicii despre ce urma să se întâmple. Ferrari și Red Bull erau în luptă pentru pole, dar în cursă echipa austriacă pleca cu prima șansă.

    Ferrari și Red Bull au venit aici cu un setup medium downforce, în timp ce Mercedes au încercat o cale mai high drag. Astfel s-a creionat un tablou cu Ferrari care era mașina etalon pe virajele rapide, Red Bull zdrobea concurența pe linile drepte și Mercedes își revendica poziția în sinuosul sector 3.

    analiză

     

    Calificări. Doar tu, Dietrich!

    “Am reușit un tur bun, fără să comit vreo eroare, și am obținut pole-ul. Asta a venit după câteva sesiuni de calificare pe pistă uscată în care am fost foarte aproape de pole dar nu suficient încât să îl obțin” a declarat Carlos Sainz. Chiar a reușit cel mai bun tur dintre candidații la pole, iar acest fapt a făcut diferența finală. 0.06s i-au despărțit pe piloții Ferrari care au reușit dubla în calificări. Piloții Red Bull i-au urmat cu Verstappen la 9 sutimi de timpul de pole și Perez la aproape 0.3s de etalon.

    Cu 10 minute înainte de startul calificărilor, Stefano Domenicali a anunțat moartea cofondatorului Red Bull, Dietrich Mateschitz. Acesta a trecut în neființă la vârsta de 78 de ani după o luptă grea cu o boală nemiloasă. În ultimele săptămâni apăruseră zvonuri despre starea în care se afla austriacul. A fost un model de urmat în lumea antreprenoriatului, iar contribuția sa în Formula 1 a schimbat pentru totdeauna viitorul acestei competiții.

    Cu el în viață, echipa a câștigat 4 titluri mondiale consecutive ale constructorilor între 2010 și 2013, daca ar mai fi trait 36 de ore ar mai fi asistat la inca unul…

    analiză

    “Da, bineînțeles, pentru noi a fost, cred, o intrare dificilă în calificări și apoi nu prea îți pasă de rezultat – nu contează – pentru că ne interesează mai mult ceea ce s-a întâmplat astăzi și ce a însemnat el pentru toată lumea din echipă, pentru întreaga echipă, pentru ceea ce a construit, pentru compania în sine, pentru Red Bull și pentru mine personal.”

    “Pentru că, fără el, nu aș fi stat aici astăzi și nu aș fi avut succesul pe care l-am avut, așa că este incredibil de greu pentru toată lumea din echipă. Din fericire, am reușit să-l văd acum câteva săptămâni, așa că am putut petrece puțin timp împreună. Dar este totuși o zi grea” declara Max Verstappen după calificări.

    Ferrari a venit aici cu aripa spate debutată în Canada. Aceasta are cea mai mare eficiență a DRS-ului dar tot nu a fost de ajuns pentru a combate săgeata Red Bull pe liniile drepte. Diferența în Q3 s-a păstrat în jurul a 4-5 km/h, undeva la 0.15s conform unor aprecieri a inginerilor Ferrari. Mercedes au pierdut timp pe zonele de accelerație (diferență în speed trap de 8-9 km/h față de Red Bull și Williams), iar în final diferența s-a dovedit una mare, peste 0.6s.

    Acum să dezvăluim unde s-a făcut de fapt diferența dintre Ferrari și Red Bull. În ultimele curse avem o constantă. Ferrari aduce repede temperatură în pneurile față. Acesta reprezintă un avantaj în calificări, dar în cursă tinde să le uzeze prematur. Outlap-ul a fost foarte important. Trebuia făcută o echilibristică perfectă deoarece puntea spate se supraîncălzea și cea față era prea rece. La asta a contribuit și asfaltul mai rece cu 6-7 grade decât în P3.

    analiză

    Verstappen a început ambele tururi din Q3 cu pneurile față prea reci. La prima tentativă a greșit în primul viraj unde a pierdut 0.3s. Apoi în S-uri problemele erau cauzate de puntea spate supraîncălzită. Urmează schimbările de direcție cu denivelări și forțe mari laterale, apoi virajul 11, destul de asemănător cu T1, nu un punct forte al RB18. Pe lunga linie dreaptă, monopostul nu a avut rival. Urmează zona sinuoasă unde F1-75 a fost o idee mai rapidă.

    O ultimă diferență s-a observat în penultimul viraj, cel cu nr 19 unde Verstappen este lovit de un puseu de supravirare. Carlos Sainz a avut un tur curat cu o mașină setată corect și un balans ideal spre deosebire de caracterul extremist din calificări al lui RB18. Charles Leclerc nu a executat un tur perfect, motiv pentru care a pierdut pole-ul, greșind în virajele 11 și 20.Sergio Perez s-a lovit de problemele conceptului din primul sector, dar diferența dintre el și coechipierul campion mondial pare că s-a mai micșorat.

    În această sesiune de calificări am avut câțiva remarcați. Lance Stroll a fost senzațional, a reușit să îl învingă pe Vettel și, mai mult decât atât, a pus Aston Martin în poziția a 7-a. Alexander Albon a reușit un miraculos loc 11 cu un Williams care era subminat de orice alt monopost în virajele grevate de nivelul de downforce.

    În cursă, Charles Leclerc urma să primească o penalizare de 10 poziții pe grilă pentru schimbarea turbocompresorului și a motorului termic. Sergio Perez va schimba doar motorul și va pleca de pe 9.

    analiză

    Cursă. Dramă și depășiri pe COTA

    Start în cursă. Max Verstappen pleacă perfect spre deosebire de startul ratat al lui Sainz. Olandezul prinde interiorul primului viraj iar victoria părea deja adjudecată când George Russell îl lovește pe spaniolul de la Ferrari care se răcucește și abandonează ulterior cu o scurgere de apă. Pilotul Mercedes va primi o penalizare de 5 secunde.

    Acest incident l-a lăsat pe Verstappen clar în față, urmărit de Hamilton. Verstappen a încheiat primele 10 tururi din 56 cu trei secunde avans față de Hamilton, Dar în turul 12 erau 5s. Britanicul răspunde și intră la boxe pentru a monta pneuri dure. Va fi urmat de Verstappen în turul următor. Helmut Marko declara după cursă că ritmul lui Verstappen din primul stint nu a fost cel adevărat, dar voiau să aibă situația sub control.

    Sergio Perez și Charles Leclerc își croiseră drum prin pluton, ajungând în scurt timp în zona piloților Mercedes și a lui Verstappen. Sergio Perez avusese un contact în primul tur cu Alfa lui Bottas. Endplate-ul dreapta față era rupt, dar nu a intrat la boxe să schimbe aripa față. Asta se traducea prin câteva puncte de apăsare lipsă pe puntea față, adică timp pierdut în virajele front limited și un control mai slab al pneurilor.
    În turul 18, Bottas pierde spatele în virajul 18 și SC-ul este adus pe circuit. Leclerc și Vettel intră la boxe. Ordinea în turul 20: Verstappen, Hamilton, Perez, Russell, Leclerc.

    analiză

    Olandezul, cu avansul său anterior dispărut, a controlat ritmul la reluarea cursei în turul 22 – îndepărtându-se din nou cu ușurință de Hamilton – dar perioada cu steag verde nu a durat mult, deoarece în același tur Fernando Alonso și Stroll au avut un accident pe linia dreaptă din sectorul median.

    Alonso s-a apropiat de Stroll pentru a-l depăși dar pilotul canadian s-a mișcat o fracțiune de secundă mai târziu, iar monopostul Alpine a fost lansat spre cer peste pneul stânga spate al canadianului.

    Pista a fost inundată de debris-uri, dar Alonso în mod miraculos nu a trebuit să abandoneze Am crezut că trebuie să mă retrag, dar dintr-o dată am primit pneuri noi și o nouă aripă față. Apoi, mașina s-a simțit din nou normală.

    Cu toate că accidentul, care va fi investigat după cursă, a trimis un nor de resturi în plutonul din spate și în cealaltă parte a pistei, a fost nevoie de doar trei tururi de suspendare a cursei cu mașina de siguranță pentru ca incidentul să fie eliminat.

    În turul 26, Verstappen a condus din nou restartul, punând imediat peste o secundă avans. Atenția s-a îndreptat către încercările lui Leclerc de a urca pe podium, acesta urmărindu-l îndeaproape pe Perez înainte ca DRS să fie activat din nou în turul 28.

    analiză

    Turul 29. Leclerc îl dublează pe mexican pe linia dreaptă, dar ratează apexul virajului 11 și este nevoit să plonjeze în exteriorul virajului. Va repeta cu succes mutarea peste un tur.

    Diferența dintre Hamilton și Verstappen era de 1.9s când echipa îl cheamă pe britanic la boxe pentru harduri noi. Verstappen va stabili recordul circuitului și va plonja spre standuri un tur mai târziu. Agonie la boxe. Pistolul are o problemă, iar pilotul Red Bull este ținut pe cricuri 11.9s. Va reveni pe circuit pe locul 3, după Hamilton și Leclerc.

    Turul 39. Verstappen îl atacă pe Leclerc pe linia de start-sosire, reușește să îl dubleze, ia interiorul dar monegascul revine. Pe a 2-a linie dreaptă, depășirea va semăna cu cea a unui pilot întârziat cu un tur.

    4s erau între cei 2 rivali la titlul din 2021. Verstappen se va apropia la 1s în turul 49. Un tur mai târziu va face mutarea finală pe aceeași linie dreaptă de 1km. Hamilton a încercat să revină în frunte, dar săgeata austriacă și-a mai îndeplinit încă o misiune.

    De aici a urmat un marș spre victorie. Max Verstappen trece linia de sosire cu un avans de peste 5s. Charles Leclerc a avut o misiune grea în protejarea trenului față, dar a reușit să mențină ultimul loc pe podium. Fernando Alonso, care a terminat pe 7 după o cursă de recuperare miraculoasă, a primit o penalizare post cursă de 30s. după un protest al celor de la Haas. Astfel, Lando Norris a terminat pe locul 6, fiind urmat de Sebastian Vettel, Kevin Magnussen, Yuki Tsunoda și Esteban Ocon.

    Pe podium se vor afla Verstappen, Hamilton și Leclerc, cei mai importanți 3 piloți ai momentului. Dacă ai pune la comun calitățile celor 3 probabil s-ar forma androgenul piloților, perfecțiunea în pilotaj.

    analiză

    Este victoria cu nr 33 din cariera lui Max Verstappen. Doar 5 piloți din toate timpurile au mai multe. Senna este următorul în clasament cu 41 de victorii. Mai mult decât atât, Verstappen le-a egalat recordul lui Schumacher și Vettel de 13 victorii într-un sezon. Mai sunt 3 curse în care poate să îi depășească.

    Red Bull a câștigat titlul constructorilor pe care i l-au dedicat lui Dietrich Mateschitz. Echipa are deja 11 titluri mondiale cucerite, 6 la piloți și 5 la constructori. Este la egalitate cu Lotus. Doar Williams, Mercedes, McLaren și Ferrari dețin o colecție mai vastă.

    • Mai multe știri despre Campionatului de Formula 1 găsiți AICI.
    Sursa: GP24 Media / Motorsport Network
    Photocredit: Formula 1 Fans Romania

    Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

    Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

    GP24 Media / Motorsport Network

    Latest Posts

    Don't Miss