More

    Latest Posts

    Analiză Marele Premiu al Japoniei 2022. Dublu campion mondial

    Max Verstappen este al 17-lea dublu campion mondial din istoria de 72 de ani a Formulei 1. Un weekend nebun cu un final al cursei plin de suspans a condus la o încoronare istorică, iar urmașul lui Schumacher își pune încă o dată numele pe pergamentul restrâns al campionilor mondiali. În acest articol analizăm toată desfășurarea weekend-ului japonez și răspundem la toate întrebările.

    Analiză Marele Premiu al Japoniei 2022. Dublu campion mondial

    “Sunt recunoscător tuturor care au contribuit la acest succes. Toată echipa de aici și de la fabrică a luptat neîntrerupt tot sezonul cu dorința de a face monopostul cât mai rapid. Pe lângă asta, munca pe care am depus-o împreună cu Honda în fiecare an, îmbunătățind mașina rapid și constant. Să câștigăm acum de două ori cu ei este foarte emoționant, mai ales aici [pe circuitul lor de casă], cu toată lumea care ne privește. Îți dă un pic mai multă presiune, dar este o presiune bună, este o presiune pozitivă. Sunt foarte mândru că am reușit să o facem aici.”

    În sfârșit s-a întâmplat. După un sezon dominat total de binomul Verstappen-Red Bull, Max reușește să fructifice prima șansă importantă la titlul mondial. Celebrarea pe circuit a fost una tristă, deoarece momentul decisiv a venit în penultimul viraj după o eroare incredibilă a lui Charles Leclerc sub presiunea lui Sergio Perez. Să vedem ce s-a întâmplat în probabil cel mai nebun weekend al sezonului.

    Dacă ar fi să analizăm din punct de vedere tehnic monoposturile Ferrari și Red Bull am fi tentați să spunem că Ferrari are cel mai rapid monopost. În regim de un singur tur chiar așa este. În regim de cursă, F1-75 nu mai este nici a doua forță. Echipele au venit vineri cu aripi spate low drag. Suzuka este un distrugător de pneuri, iar setup-ul necesită un compromis între apăsarea la sol și eficiența aero. Trenul față este cel mai afectat de degradarea termală, iar acesta trebuie blindat. Totuși nu poți să descarci foarte mult nici puntea spate, deoarece poate apărea supravirarea.

    japon

    Încă de la primele ore ale dimineții zilei de vineri, cerul s-a deschis și a amestecat iar cărțile. Echipele au avut misiunea să întocmească un setup de uscat pe condiții de ploaie. Duminică nu aveam certitudinea că o să plouă. Mai bine setup de uscat pe ploaie decât setup de ploaie pe uscat. Antrenamentul cu nr 2 trebuia să găzduiască primul test al pneurilor pentru 2023. Acesta a fost anulat din cauza ploii, însă prelungirea FP2 cu 30 de minute a rămas. Piloții au încercat niște simulări de cursă cu pneul intermediar, dar rezultatele nu au fost concrete.

    Echipele au stat multe ore să rafineze setup-ul. Cum pista nu a permis pneuri slicks, au fost corelate datele din simulator. RB18 a fost tema discuției de sâmbătă dimineață. Pe o pistă pe care se putea seta suspensia spate mai dur, garda la sol era mai mare cu 5mm decât oricare altă mașină, însă diferența din speed trap rămânea de peste 5km/h față de Ferrari și Mercedes. Acest atuu ar putea fi decisiv anul viitor când toate echipele vor fi obligate să ruleze mai sus cu 15mm.

    Cei de la Ferrari știau că va urma un weekend dificil. F1-75 are probleme cronice cu gestionarea pneurilor. Ploaia de vineri a agitat și mai mult echipa italiană care spera la ploaie și în cursă. Ferrari are cea mai promptă punte spate. Oricât încercau să consolideze puntea față, nu reușeau să o submineze și pe cea spate. Mercedes suferă pe circuitele cu multiple feluri de viraje rapide. Din cele 3 echipe fruntașe, 2 erau avantajate de ploaie în ziua de duminică. Mașina Red Bull era imbatabilă în ambele condiții, însă pe ploaie urmau să fie ecarturi mai mici.

    japon

    Calificări – Și totuși sectorul 3?!

    În ritm de calificare, Mercedes, care avusese o evoluție foarte bună vineri, putea fi în lupta pentru pole dacă ar fi plouat. Nu s-a întâmplat acest lucru, iar Russell și Hamilton s-au trezit la 1s în spatele lui Verstappen. La vârf se dădea o luptă crâncenă în Q3. Max Verstappen nu este informat de echipă că Lando Norris vine spre el. Îl blochează iminent și este chemat după sesiune în fața la stewards. Este absolvit de penalizare și este doar avertizat, fiind la prima abatere. Acum să vedem unde s-a făcut diferența în lupta pentru pole.

    Sergio Perez coborâse la 1.29.954 în Q2 și era clar că sunt rezerve foarte mari. Verstappen postează 1.29.4 la prima tentativă din Q3, fiind mai rapid cu aproximativ 0.2s față de Charles Leclerc. Reușise să fie pe același prag cu Ferrari pe primele 2 sectoare și făcuse diferența în S3. În ultimul tur nu își va corecta rezultatul după un tur imperfect. Charles Leclerc pornește în încercarea decisivă. În primul sector îi corectase timpul lui Max pentru 0.04s. Va urma un sector secund legendar, cu 0.204s mai rapid decât cel al olandezului. Era favorit la pole până când pierde pneurile în S3 și cedează 0.254s. Doar 0.01s îi diferențează pe cei 2.

    japon

    Carlos Sainz încercase o altă tactică. Va forța mai puțin în S2 și va avea mai multe resurse în S3. Rezultatul era asemănător cu cel al coechipierului, diferența fiind de 0.057s. Era pole-ul cu nr 18 pentru Verstappen care îi egalează în această statistică pe Rene Arnoux, Mario Andretti și Charles Leclerc. Pe locul 5 ajunsese Esteban Ocon cu piloții Mercedes pe urmele sale.

    Cursă – O sărbătoare eșuată

    Max Verstappen avea prima șansă adevărată la titlul mondial. Trebuia să adune cu 6p mai mult față de Perez și 8p față de Leclerc. Pleca din pole, iar obiectivul său era doar unul singur, victoria. Cu o jumătate de oră înainte de start se abătuseră nori încărcați cu ploaie deasupra circuitului. Știam de atunci că vom avea parte de o cursă lungă.

    Max Verstappen nu are cea mai bună plecare din pole. Leclerc cu ambreiajul specializat în aceste condiții intră pe interior în S-uri. Verstappen era pe exterior în paralel cu monegascul. Cu o precizie și un curaj ieșit din comun, Max Verstappen reușește o trasă senzațională în al doilea S și rămâne lider. În spate, Sergio Perez trecuse de Carlos Sainz care pierde spatele și se răsucește. Încă o cursă de coșmar pentru spaniolul de la Ferrari. Vizibilitatea nu era cea mai bună, perdeaua de apă îi incomoda pe piloți. Plecat de pe linia boxelor, Pierre Gasly observă cum tractorul este pe asfalt în fața sa și îi ridică monopostul lui Sainz. Accidentul lui Jules Bianchi de pe Suzuka putea fi repetat.

    Reușește să-l evite în ultimul moment, dar atinge parapetul și ia folia de pe acesta în aripa față. Cursa se oprește inițial cu steag roșu din cauza mașinilor oprite, apoi intervine un front atmosferic de ploaie. Începe ploaia torențială, însă în scurt timp se oprește, fiind înlocuită de o aversă măruntă. Acum 30 de ani ar fi fost condiții normale de racing. Nu a mai fost cazul și în prezent. După 2 ore de la întrerupere apare și informația așteptată, cursa va fi reluată cu start lansat.

    japon

    În 1968, Formula 1 își pierduse inocența cu apariția primului sponsor oficial pe mașina Lotus, Gold Leaf. În prezent putem spune că F1 a pierdut pentru totdeauna racing-ul pur. Am ajuns să ne raportăm mai mult la penalizări și anunțuri decât la depășiri și dueluri pe circuit…

    După 3 tururi în care s-au examinat condițiile, Safety Car-ul stinge luminile. Pentru Max Verstappen urma să fie o procesiune. După 5 tururi pe pneuri wet, piloții intră la boxe pentru intermediare. Charles Leclerc reușește să ia 1s din ecartul inițiat de 5.4s până la Max. Diferența dintre monegasc și Perez ajunsese la 8.8s. Din acel moment, Charles Leclerc va începe să semnaleze că pneurile sale se degradează. Probabil într-o cursă pe uscat ar fi intrat de 3-4 ori la boxe din cauza degradării accentuate. Sergio Perez începe să diminueze din ecart la o rată de 0.5s/tur. Verstappen era mai rapid decât oricine de pe circuit cu peste 1s/tur.

    japon

    În spate, Lewis Hamilton s-a chinuit toată cursa să treacă de Ocon, însă francezul a etalat o rezistență de fier. Același lucru putem spune și despre Sebastian Vettel care și-a ținut la respect vechiul rival, Fernando Alonso. Cu 3 tururi înainte de final, Sergio Perez îl ajunge pe Charles Leclerc. Mexicanul trebuia să treacă de monegasc pentru ca Verstappen să obțină titlul. Pilotul Red Bull reușea să îl lipească pe Leclerc în Spoon, însă îi era imposibil să depășească.

    Ultimul tur. Sergio Perez iese senzațional din acul de păr și este la 0.1s de Leclerc la intrarea în Spoon. Mexicanul îl dublează pe zona de accelerație spre 130R, însă Leclerc rămâne pe 2. În penultimul viraj, monegascul se lamentează, greșește perioada de frânare și taie curba. Va încheia pe 2 și va trebui să aștepte decizia de la stewards.

    Max Verstappen câștiga cu un avans de 27s. Este victoria cu nr 32 din cariera olandezului (a 12-a stagională) și îl egalează în clasamentul all time pe Fernando Alonso. Doar Senna, Prost, Vettel, Schumacher și Hamilton au mai multe.

    În timp ce dădea interviul se afișează un anunț important. Charles Leclerc a primit o penalizare de 5s. Max Verstappen este dublu campion mondial. O sărbătoare tristă va acoperi echipa Red Bull. Cele mai bune momente de sărbătorit erau trecute.

    japon

    După această cursă putem vorbi de câteva certitudini:

    • Max Verstappen a depășit statutul de tânăr promițător, deja este un pilot important din istoria F1.
    • Max a preluat sceptrul de cel mai bun pilot al lumii de la Lewis Hamilton. Momentul de tranziție a fost Abu Dhabi 2021. În alte ocazii, aceste tranziții au fost realizare ori printr-o cursă (Goodwood 1962-Moss, Clark; Imola 1994-Senna, Schumacher), ori printr-un întreg sezon (2006-Schumacher, Alonso).
    • Verstappen are capacitatea de a bate recorduri foarte importante. Poate depăși borna de 13 victorii într-un sezon atinsă doar de Schumacher și Vettel.
    • Ferrari are doar monopost de titlu mondial. Echipa și piloții nu au acest nivel. Sainz și Leclerc greșesc în momente cheie.
    • Binomul Verstappen-Perez poate câștiga multe titluri. Verstappen este pilotul etalon de pe grilă și Sergio Perez este cel mai bun pilot secund din platou. Putem compara deja cu Senna-Berger, Schumacher-Barrichello și Hamilton-Bottas.

    japon

    În cursa de astăzi s-au scris câteva repere importante:

    • Honda ia primul titlu mondial la Suzuka după reușita lui Senna din 1991.
    • Verstappen este al 12-lea pilot care se încoronează la Suzuka.
    • Este a șaptea victorie consecutivă pentru Red Bull.
    • Mai multe știri despre Campionatului de Formula 1 găsiți AICI.

    Sursa: GP24 Media / Ionut Popa

    Photocredit: Formula 1 Fans Romania


    Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
    Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports with the GP24 App.
    Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
    With the New GP24 App you receive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.
    Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
    Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.

    Latest Posts

    Don't Miss