More

    Latest Posts

    Analiză Marele Premiu al Braziliei 2022 – Cursă perfectă pentru unii, dezastru pentru ceilalți

    Vizualizări: 5756

    George Russell este omul performanțelor la Mercedes din acest an. După pole-ul obținut în Ungaria, britanicul câștigă cursa din Brazilia. A fost weekend-ul perfect pentru echipă pe un circuit atipic în calendar care a înclinat balanța decisiv spre partea argintie. În acest articol explicăm factorii tehnici ce au condus la această victorie istorică.

    Circuitul brazilian este unic în calendar. Asfaltul este unul îmbătrânit ce permite o scurgere rapidă a apei. Se supraîncălzește repede și se răcește la fel de ușor, ceea ce conduce la diferențe mari de temperatură între sesiuni. Acesta prezintă și multe denivelări, mai ales în partea a doua a turului. Ca layout avem primul și ultimul sector cu accent pus pe puntea spate și un sector median front limited.

    Red au venit aici cu o aripă spate mai mare decât Ferrari și Mercedes pentru a ajuta la un echilibru optim al monopostului. Această aripă ar fi trebuit să aducă și o trecere mai bună prin sectorul 2. De fapt, avantajele nu au fost foarte mari, iar RB18 a pierdut avantajul de pe zonele de accelerație. Echipa austriacă au avut din primele momente probleme cu setup-ul. Între primul antrenament și calificări au schimbat echilibrul monopostului, care a fost mutat spre față pentru a elimina subvirarea din prima parte a circuitului ce îl deranja pe Verstappen.

    Nici al doilea setup nu a fost unul optim. În calificări pe acele condiții mixte nu se puteau observa prea multe. Problemele au fost identificate în antrenmentul secund când echipa a văzut pneul soft cum se prăbușește în performanță la temperaturi ale asfaltului de 50 de grade. De fapt problemele erau încă mici la această temperatură.

    Între FP2 și sprint race, temperaturile la nivelul asfaltului s-au prăbușit cu 20 de grade. Echipa și-a dat seama că au dat de necaz. Pneurile spate de compoziție medium ieșeau din fereastra de operare în sectorul median, iar Perez și Verstappen pierdeau aproape o secundă în 6 viraje.

    Brazil

    Mercedes nu au venit cu mari așteptări în Brazilia. Chiar dacă denivelările nu mai înseamnă o problemă majoră, circuitul brazilian avea viraje de toate tipurile și linii drepte lungi. Mercedes a performat atât de bine pentru că Red Bull s-au lovit de mari probleme. Dezavantajul pe linile drepte aproape că a dispărut, pentru că drag-ul a fost redus masiv, iar timpul câștigat în virajele lente a fost mai mare decât cel pierdut pe cele rapide.

    Monopostul a avut un echilibru bun și a fost un monopost mai puțin extrem, spre deosebire de neascultătorul RB18. George Russell a avut pe puntea spate o aripă mai high drag decât cea a lui Lewis Hamilton, care a adus un avantaj în zonele virajate.

    Ferrari au venit condamnați în Brazilia de uzura prea mare a pneurilor și de motorul care a fost detunat din cauza altitudinii. F1-75 a performat bine în virajele rapide și pe linile drepte, asta și din cauza dragului micșorat masiv din motive de altitudine. În calificări aveau prima șansă la pole pe o pistă uscată, însă în curse sperau să se lupte cu un RB18 care întâmpina și el aceeași problemă.

    Ploaia care a venit vineri seară a condus la un asfalt verde în ziua de sâmbătă, dar acest detaliu nu a influențat foarte mult performanțele mașinilor din cursa de sprint. Până la urmă a fost a două mașină ca performanță pură și au obținut un podium.

    Calificări – Surpriza deceniului?

    “Nici măcar nu știu ce să spun. Nu mai am cuvinte. Echipa mea a făcut totul cum trebuie. Mulțumirile mele se îndreaptă către Gene Haas și Guenther Steiner. Ei au făcut posibilă revenirea mea în Formula 1 înainte de sezon. Și astfel a creat o astfel de oportunitate pentru mine în primul rând.” declara Kevin Magnussen emoționat după calificări.

    Pentru public și fani, un sport trebuie să nu fie repetitiv. Asta îi fascinează. În Formula 1, schimbările pot apărea de la o zi la alta. O mașină care în urmă cu 2 săptămâni era printre cele mai slabe de pe grilă a obținut un pole istoric pentru cea mai mică echipă din competiție. Desigur că nu în condiții normale, dar oricum danezul a câștigat o luptă cu reperul momentului, dublul campion mondial Max Verstappen.

    Ploaia abătută asupra circuitului înainte de calificări a produs o sesiune incredibilă. Circuitul s-a uscat rapid, iar timpii de referință din primele 2 sesiuni au fost stabiliți cu pneul soft. În startul Q3, ploaia venea neiertătoare peste circuit. Fiecare pilot avea la dispoziție numai 2 tururi de forță. Al doilea a fost anulat de steagul roșu impus de George Russell după ce a călcat linia albă udă din virajul 4 și a plonjat spre pietriș.

    Brazil

    Magnussen și Verstappen plecau în tur lansat unul după altul, amândoi fiind scoși pe circuit în momentul oportun. Până în virajul 8 situația era echilibrată, apoi a venit Zeul Soare și a întors cărțile. Verstappen blochează pneul în cel mai lent viraj al circuitului și pierde o jumătate de secundă după calculele echipei, 0.25s după o analiză normală. Pilotul Haas urma să fie în pole pentru prima dată în cursa de sprint.

    Dar de ce Haas? Monopostul american este numit în folclorul Formulei 1 drept Ferrari-ul alb. Aduce foarte repede pneurile față în temperatură. Aici s-a făcut diferența. În schimb, Max Verstappen s-a lovit de neajunsurile monopostului cu pneurile Pirelli.

    În spatele celor 2 fruntași se aliniaseră Russell și Norris. Urmau piloții Alpine și, în ultimele 3 poziții din Q3, se clasaseră 3 piloți etalon al acestui sezon, Hamilton, Perez și Leclerc. Ferrari au comis-o din nou. În așteptarea ploii mult anunțate i-au pus pilotului lor pneuri intermediare. Asta l-a încurcat și pe Sergio Perez, care a fost prins în spatele lui Leclerc. După alegerea greșită a pneului hard de către Mercedes în Mexic, Ferrari puneau eronat pneul intermediar. Red Bull nu trebuia să se lase mai prejos. Lor le revenea să greșească cu pneul medium în cursa de sprint și duminică.

    Brazil

    Cursă de sprint – De la o victorie facilă la un dezastru

    “Mașina a pierdut viteză între a doua sesiune de antrenamente și sprint. Nu știu de ce. Dintr-o dată, nu a mai existat niciun echilibru, iar pneurile au scăzut foarte mult. Dacă această tendință continuă, vom avea o problemă în cursă. Astăzi, Mercedes și Ferrari au fost mai rapide decât noi.” declara Max Verstappen după cursa de sprint.

    Așa cum am precizat și mai sus, temperatura asfaltului a contat decisiv. RB18 are cea mai promptă punte față de pe grilă, dar trenul spate nu este la același nivel cu al rivalilor. În Brazilia, puntea față nu a convins deloc, de aici și ajustările între P1 și calificări. La startul P2 erau 50 de grade la punctul de măsurare de pe linia de start-sosire. La această temperatură, limita este reprezentată de puntea față.

    În sprint, valorile s-au învârtit între 27 și 33 de grade. Limita s-a mutat pe puntea spate. Red Bull au ales pneul medium pentru că au observat o degradare mare pe soft în FP2, însă pneul galben ieșea din fereastra optimă în sectorul median. Asta a fost și problema principală. În unele tururi, Verstappen a pierdut chiar și 1s față de restul în S2. Adversarii se puteau apropia și apoi îl depășeau cu DRS pe una din linile drepte.

    Putem spune că și acest format de weekend a contat. Red Bull au nevoie de mai mult timp să rafineze setup-ul dacă nu îl nimeresc direct ca la Spa. La Interlagos, echilibrul punților a fost găsit foarte greu. Nici Ferrari nu a convins. Sainz a declarat că a trebuit să se apere 10 tururi de atacurile lui Hamilton din cauza degradării termale accentuate a pneurilor. Leclerc a avut și mai multe probleme. Mașina sa nu a avut un ritm foarte bun.

    Cursa a fost marcată și de incidente între coechipieri. Alonso a primit 5 poziții de penalizare pentru cursă după ce l-a scos pe Ocon de pe asfalt la start. Lance Stroll a primit 10s de penalizare pentru o manevră incredibilă asupra lui Sebastian Vettel.

    ANALIZA, Mercedes

    La final, George Russell a trecut primul linia de sosire și va pleca în fruntea plutonului în ziua de duminică. Lewis Hamilton îi va fi alături în prima linie întâi Mercedes după Jeddah 2021. Verstappen și Perez vor încerca să combată Mercedes plecând din linia a doua. Piloții Ferrari pleacă de pe 5 și 7 după ce Sainz a schimbat motorul termic.

    Cursă – Ultimul element fantastic într-un weekend total atipic

    La startul cursei erau 50 de grade în sfalt. Temperatura va scădea treptat și îi va da o mână de ajutor monopostului W13 setat ideal. Mercedes și Red Bull aleseseră pneurile soft pentru start. Ferrari vor echipa piloții cu medium.

    Luminile se sting. Piloții Mercedes pleacă în tandem spre primul viraj. În spate se află cele două monoposturi Red Bull. Norris reușește un start bun și îl sare pe Leclerc.

    Primul tur nu a fost lipsit de incidente. Ricciardo nu este hotărât pe frâne și îi lovește pneul dreapta spate al lui Magnussen. SC-ul intervine pentru prima dată în această cursă.

    În turul 6, mașina de siguranță se retrage. Russell conduce restartul și îl surprinde pe Lewis Hamilton care este nevoit să se apere de atacul lui Max Verstappen. În primul viraj sunt în paralel, apoi Verstappen trece cu o jumătate de aripă față de monopostul german.

    ANALIZA, Mercedes

    Contactul este inevitabil în T2. Lewis Hamilton nu i-a lăsat spațiu unui Verstappen prea războinic care a plonjat pe bordură, fiind aruncat în mașina rivală. Silverstone 2021, Monza 2021, Brazilia 2021, Jeddah 2021, istoria se repetă.

    Max Veratappen este nevoit să intre la boxe pentru a schimba aripa față, Va fi penalizat ulterior cu 5 secunde. În raportul FIA se arată că amândoi au avut o parte de vinovăție, însă olandezul a greșit mai tare. În spate, situația se repeta. După cursă, Christian Horner a explicat că olandezul avea șanse doar de un loc 3.

    Un Charles Leclerc nervos va forța depășirea lui Lando Norris. Pilotul McLaren va fi aruncat de forța centrifugă în Ferrari. La finalul turului 8 aveam o situație ciudată cu Verstappen si Leclerc pe ultimele 2 poziții și Hamilton pe locul 8. Pilotul Mercedes se alege cu mici avarii la puntea față. Cam 5p de apăsare adică 0.2s. Urma să se dea o posibilă luptă între Russell și Perez.

    Hamilton începe să se dezlănțuie, câștigând poziție după poziție. Primul fruntaș care intră la boxe este Sainz după ce o vizieră de protecție îi supraîncălzeau frânele. Va pune pneuri soft.

    Brazil

    Pneurile lui Perez începeau să cadă în performanță, iar Hamilton venea peste Red Bull la o rată de 0.4s/tur. În turul 24 se produce mutatea așteptată și mexicanul virează spre boxe. Russell va face aceeași mutare un tur mai târziu.

    Hamilton conducea Marele Premiu al Braziliei cu un avantaj de 10s până la coechipier, însă acest avans se va micșora la o rată de 1s/tur. Va schimba pneurile în turul 32 și va reveni pe locul 4.

    Temperatura scadea incontinuu, iar monoposturile Mercedes încep să prindă aripi și să ne amintească de perioada din trecut. Perez, care se chinuia cu pneurile, este prins de Hamilton în turul 45. Rezistă la primele 2 atacuri, dar depășirea este iminentă.

    Red Bull îl vor chema la boxe 2 tururi mai târziu. Vor fi puse pneurile medium, dar cu asfaltul rece avea să se repete situația din ziua precedentă. RB18 devenea din ce în ce mai subvirator pe sectorul median. Spre exemplu, doar în Juncao pierdea 0.2s. Urma o dublă pentru Mercedes. Cedarea de motor a lui Lando Norris va mai aduce încă un SC pe circuit.

    La restart, Sainz îl va ataca decisiv pe Perez, obținând locul pe podium. Max Verstappen ajunge pe locul 6 și va trece facil de coechipierul său. La final va alege să nu îi cedeze poziția lui Checo, aflat în lupta pentru titlul onorific de vicecampion mondial. Olandezul promite că se va revanșa la Abu Dhabi.

    O să îi rezerv un paragraf și lui Fernando Alonso. Spaniolul a reușit să termine pe locul 4, fiind pentru prima oară după mult timp când un al pilot se infiltrează în lupta dintre Ferrari, Mercedes și Red Bull.

    ANALIZA, Mercedes

    În lupta din calasamentul general, Mercedes și Ferrari sunt despărțite de doar 19 puncte. Vom avea o cursă interesantă pe Yas Marina. Alpine pare că a tranșat lupta cu McLaren, același avans de 19 puncte despărțind cele 2 echipe. Bottas a adus 2 puncte importante pentru Alfa Romeo. 5 puncte îi despart de Aston Martin. Între Haas si AlphaTauri am avut scor alb.

    George Russell aduce prima victorie Mercedes după aproape un an (Jeddah 2021). Este al șaselea pilot diferit care câștigă pentru Mercedes (pe o listă selectă alături de Fangio, Moss, Rosberg, Hamilton și Bottas). Este prima dublă pentru echipa germană de la Imola 2020. Obiectivul revizuit pentru 2022 a fost atins.

    Chiar dacă anul viitor vom avea o altă situație, această victorie aduce un imbold pentru inginerii germani. Pare că situația delicată a echipei a luat sfârșit, din păcate este cam târziu pentru acest sezon.

    • Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI
    Sursa: GP24 Media / Ionut Popa
    Photocredit: Formula 1 Fans Romania
    Sponsor:

    Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

    Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

    GP24 Media / Ionut Popa

    Latest Posts

    Don't Miss