More

    Latest Posts

    Analiză. În ce măsură se compară sezonul făcut de Verstappen cu marile campanii de titlu din istorie?

    Sezonul 2022 al Formulei 1 va fi amintit ca o capodoperă de rescriere a recordurilor. Max Verstappen a avut o provocare complet diferită față de primul său campionat mondial de anul trecut și a dat un semn clar că încă își ridică nivelul. Dar unde se situează față de marile campanii ale altor piloți din toate timpurile?

    Max Verstappen a subliniat că sezoanele de Formula 1 sunt mai lungi acum decât erau înainte și, ca majoritatea sportivilor activi, nu este prea preocupat de doborârea recordurilor. Dar noul său reper de 15 victorii dintr-un singur sezon de campionat mondial este totuși remarcabil și merită să fie comparat cu unele dintre cele mai bune campanii din istoria F1.

    Calcularea ratei de reușită este o modalitate ușoară de a minimiza impactul programului din ce în ce mai încărcat al F1. Bilanțul lui Verstappen din 22 de curse oferă o rată de succes de 68%. Da, gafele de strategie și lipsa de fiabilitate a celor de la Ferrari au sporit această cifră, dar Verstappen tot a trebuit să fie la cel mai înalt nivel. Și a făcut acest lucru în ciuda diferitelor provocări pe parcurs, cum ar fi penalizările pe grilă la Spa și Monza.

    sezo

    Statisticile goale sunt impresionante, dar ceea ce face ca sezonul lui Verstappen să iasă în evidență este faptul că, în ceea ce privește performanța brută, Red Bull RB18 a avut un avantaj mai mic decât majoritatea mașinilor care au adunat succese similare. Aruncarea unei priviri asupra timpilor este o modalitate de a demonstra acest lucru.

    Supertimpii se bazează pe cel mai rapid tur unic al fiecărei mașini în fiecare weekend de cursă, exprimat ca procent din cel mai rapid tur unic la general (100,000%) și calculat ca medie pe parcursul sezonului. Această abordare are unele limitări, deoarece se bazează pe cel mai bun timp pe tur dintr-un weekend, ceea ce înseamnă, de obicei, calificări. Iar ritmul din calificări nu se traduce, desigur, întotdeauna în ritm de cursă.

    Ferrari F2004 cu care Michael Schumacher a obținut 13 victorii din 18 curse (72%) în 2004 a avut un avantaj de 0,218% în timpul supertimpurilor. În realitate, acesta a fost mai mare, în principal pentru că pneurile Bridgestone ale Ferrari au fost mai bune în cursă (și mai slabe în calificări) decât pneurile Michelin de pe mașinile rivale. Adevărata dominație a lui F2004 a fost mai mare decât o sugerează timpii superiori.

    RB18 este similar în sensul că a avut tendința de a fi o mașină de cursă mai bună decât o mașină de calificare – sau rivalul Ferrari F1-75 a fost mai convingător în calificări decât în cursă. Red Bull a încheiat de fapt sezonul cu 0,017% în urma lui Ferrari, deși ar fi nevoie de un tifos deosebit de îndrăzneț pentru a susține că RB18 nu a fost cea mai bună mașină din 2022…

    Cu toate acestea, abordarea supertimpurilor ajută la furnizarea unei baze de la care putem compara unele dintre cele mai bune sezoane din F1.

    sezo

    Unul dintre primele lucruri care ies în evidență din tabel este avantajul enorm al celor de la Ferrari în 1952, când campionatul mondial se desfășura după regulamentul F2. În afară de ritmul lui Ferrari 500, Alberto Ascari nu a avut de-a face nici cu celălalt star al epocii, Juan Manuel Fangio, care a lipsit tot sezonul din cauza unei accidentări. Ascari a avut în continuare coechipieri buni de bătut, iar rata sa de reușită (75%, sau 86% dacă se exclude Indianapolis 500) este remarcabilă, dar nivelul opoziției nu a fost la fel de ridicat ca în epocile următoare.

    Coroana lui Fangio din 1954 poate fi privită în termeni similari, chiar dacă avantajul supertimpurilor este mult mai mic. Cifrele sunt umbrite de sosirile târzii ale Mercedes și apoi ale Lancia, dar este corect să spunem că Fangio a avut de obicei cele mai bune mașini, nu numai când a început sezonul cu un Maserati 250F, ci și după ce a trecut la Mercedes W196.

    Când a sosit Lancia D50, încă nedezvoltată, pentru finala GP-ului Spaniei, argentinianul s-a confruntat cu o mașină mai rapidă, dar titlul fusese deja asigurat și nici el, nici Lancia nu au câștigat cursa. Faptul că principalul rival, Ascari, a lipsit cea mai mare parte a campaniei înseamnă că sezoanele 1951 și 1957, mai puțin dominante ale lui Fangio, ar trebui, probabil, să fie considerate mai importante decât 1954.

    Verstappen este singurul pilot de pe tabelul nostru cu un dezavantaj, chiar dacă realitatea a fost puțin diferită și Ferrari nu a reușit să profite la maximum de performanța sa.

    sezo
    Unul dintre cele mai mici avantaje de supertimpuri care s-a tradus în dominație a venit de la Red Bull în 2013. RB9 cu care Sebastian Vettel a obținut 13 victorii din 19 GP-uri (68%) a avut un avans de doar 0,105% față de ceilalți piloți. Acest lucru se datorează în parte faptului că rapidul Mercedes F1 W04 și-a mâncat deseori pneurile în curse, dar subliniază și fiabilitatea și eficiența Red Bull. De asemenea, opririle la boxe și strategia echipei germane rareori au dat victorii, la fel ca în 2022. Acest lucru trebuie să fie luat în considerare în succesul lui Verstappen – nu este o coincidență faptul că Red Bull a câștigat premiul Fastest Pit Stop cinci ani la rând.

    Este o poveste similară pentru echipa Ferrari din 2002 și 2004. Deși avantajul de ritm este subestimat de supertimpuri, fiabilitatea pură și inteligența strategică a echipei lui Jean Todt/Ross Brawn a lăsat rivalii în picioare. La fel ca Verstappen, Schumacher nu a trebuit să-și facă griji nici pentru o provocare consistentă din partea unui coechipier. Rubens Barrichello a fost rareori în ritmul său și, ocazional, i s-a cerut să se dea la o parte atunci când performa bine, cum a fost cazul la infamul GP al Austriei din 2002.

    Cele două titluri mondiale ale lui Jim Clark ies în evidență. Combinația dintre scoțian și proiectele revoluționare ale lui Colin Chapman pentru Lotus a fost adesea cea mai bună în anii 1960, iar cele șapte victorii din zece (ca să nu mai vorbim de numeroasele victorii în cursele de F1 din afara campionatului) obținute de Clark în 1963 au stabilit un nou punct de referință. Dar cele șase victorii din 10 curse în 1965, împotriva unei puternice opoziții BRM și a unui Ferrari reînviat, sunt poate chiar mai impresionante, având în vedere că avantajul de ritm al Lotus a fost de doar 0,089%, față de 0,474% în 1963.

    Având în vedere că Clark a ratat GP Monaco 1965 pentru a câștiga Indy 500 și a avut probleme mecanice în celelalte trei curse de campionat pe care nu le-a câștigat, performanța sa din 1965 trebuie considerată una dintre cele mai mari.

    Verstappen, Spa

    Având în vedere numeroasele sale recorduri în F1, Lewis Hamilton figurează mai puțin decât v-ați aștepta. El nu a pus cu adevărat mâna pe o mașină suficient de dominantă pentru a contesta această listă până în 2014, apoi a avut un coechipier puternic în Nico Rosberg în acel moment și în următoarele două sezoane. Contracandidatul său german și ciocnirile dintre cei doi au limitat rata de reușită a britanicului la un interval de 48-58%.

    Puțini ar putea contesta faptul că Hamilton a devenit un pilot mai bun după înfrângerea din 2016, dar noile reguli care au adus mașini mai late și mai rapide au erodat și avantajul Mercedes.

    Excepția a fost în 2020, când W11 a mutat Mercedes la o distanță confortabilă. Avantajul său a fost de obicei mai mare decât cei 0,594% indicați în supertimpuri – echipa a încetat să dezvolte mașina înainte de jumătatea campaniei, permițând celor de la Red Bull să se apropie. Hamilton a obținut totuși 11 victorii; 65% din evenimentele sezonului, dar 69% din cursele pe care le-a început, deoarece a ratat MP de la Sakhir din cauze de COVID.

    Au existat momente în 2020 în care Hamilton a avut, fără îndoială, cele mai bune performanțe, cel mai evident în turul său sublim de calificare în GP-ul Belgiei, în pole-ul record din GP-ul Italiei și în victoria din Turcia.

    Dar poate că cea mai impresionantă campanie a sa rămâne 2018, când Ferrari a avut un pachet mai rapid pentru o parte semnificativă a sezonului și totuși Hamilton a smuls inițiativa titlului de la Vettel chiar înainte ca îmbunătățirile Mercedes să mute Săgețile de Argint în fața echipei din Maranello.

    sezo

    Acest lucru ridică, de asemenea, un alt aspect – faptul că sezoanele care bat recorduri nu sunt neapărat cele mai bune din istoria F1. Luptele strânse sau chiar campaniile eșuate trebuie luate în considerare.

    În afară de Hamilton în 2018, eforturile lui Jackie Stewart în 1973, Alain Prost în 1986 și Fernando Alonso în 2012 trebuie să intre în dezbatere, chiar dacă au obținut “doar” cinci (33%), patru (25%) și, respectiv, trei (20%) victorii. În toate cele trei cazuri, piloții s-au luptat cu un dezavantaj din punct de vedere al performanței mașinilor, au făcut puține greșeli și și-au maximizat în mod regulat rezultatele. Stewart și Prost au fost recompensați cu titluri, în timp ce Alonso l-a pierdut pierdut trei puncte.

    Au existat, de asemenea, câteva bătălii titanice între coechipieri care ar merita să fie menționate, cum ar fi Nigel Mansell-Nelson Piquet la Williams în 1986-87 și Prost-Ayrton Senna în 1988-89. Fanii lui Senna ar indica, de asemenea, sezoanele 1991 și 1993.

    Verstappen a făcut, probabil, mai multe greșeli în 2022 – probleme în Spania, răsucirea din Ungaria, escapada de pe șosea din Singapore și ciocnirea cu Hamilton în Brazilia – decât multe dintre acele campanii, dar asta înseamnă totuși un număr impresionant de mic de greșeli pe parcursul unui sezon atât de lung. Și este singurul pilot din tabelul nostru cu un dezavantaj supertimpuriu, chiar dacă realitatea a fost puțin diferită și Ferrari nu a reușit să profite la maximum de performanța sa.

    sezo

    Dacă nu este chiar în vârful copacului, campania 2022 a olandezului se remarcă drept unul dintre cele mai bune sezoane din istoria F1, înaintea majorității celorlalți din tabelul nostru, și este un record bine meritat. Singura întrebare care se pune acum este: poate Verstappen să ajungă și mai sus?

    • Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI

    Sursa: Motorsport Network

    Photocredit: Formula 1 Fans Romania


    Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
    Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports with the GP24 App.
    Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
    With the New GP24 App you receive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.
    Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
    Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.

    Latest Posts

    Don't Miss