More

    Latest Posts

    Analiză: Esteban Ocon, tot mai des urmărit de specialiștii Formulei 1

    Lui Esteban Ocon îi place să sublinieze că este primul pilot de la Lewis Hamilton încoace care a ieșit din perioada în care a fost coechipierul lui Fernando Alonso cu un record general de puncte superior. Unii experți consideră că nu doar norocul a contribuit decisiv la deznodământul din acest an, ci și calitatea pilotului.

    În timp ce Mercedes-ul argintiu al lui Lewis Hamilton îi umplea oglinzile cu stropi și întuneric la Suzuka, Esteban Ocon știa că are o luptă în mâinile sale. De departe în spate, septuplul campion mondial apărea pe linia interioară la acul de păr, încercând să îl sperie pe Ocon și să îl determine să greșească. Tânărul a evitat cu grijă atacul, făcând să funcționeze o linie mai largă pentru a-i tăia calea lui Hamilton la ieșire, doar pentru a se confrunta cu un alt asalt câteva momente mai târziu în Spoon – unde și-a păstrat din nou curajul și a lăsat Mercedes-ul în urmă.

    Acest dans a continuat tur după tur, Ocon ținându-l cu încăpățânare pe Hamilton la distanță până la steagul cu carouri. Poate că a fost doar pentru al patrulea loc și a fost relativ scurt datorită circumstanțelor cursei – un sprint de 40 de minute după o pauză cauzată de ploaie – totuși a fost o demonstrație profund impresionantă din partea unui pilot care se remarcă în mijlocul congestionat al Formulei 1.

    Este mai cald și mai uscat în Austin când GP Racing stă de vorbă cu Ocon, dar, deși a trecut suficient timp pentru ca zbuciumul inițial de după cursă să treacă și pentru ca el să pună weekendul în perspectivă, este încă încântat să fie felicitat pentru reușita sa și declară că a fost “probabil una dintre cele mai bune” performanțe din cariera sa în F1 – o listă care obține o victorie în Marele Premiu.

    “Într-o cursă lungă, probabil că ar fi fost mai complicat să îl ținem pe Lewis în spate”, spune el, “Știam că este un sprint, că vom avea o șansă, de aceea m-am apărat atât de mult”.

    Suzuka reprezintă punctul culminant al ceea ce Ocon consideră că este cel mai complet sezon al său de până acum în F1. S-ar putea să nu fi avut vârful victoriei sale șocante din Ungaria de anul trecut, dar are mai multe clasări în puncte în palmares, reînviind o parte din consistența care l-a făcut să fie o forță în categoriile de juniori și la începutul carierei sale în F1.

    Trucurile, Alonso

    “Simt că am făcut un pas”, spune Ocon. “Anul trecut pilotam la un nivel foarte bun, dar acum mă simt mai mult acasă. A fost unul dintre cele mai bune sezoane ale mele. Probabil cel mai bun sezon de până acum”.

    Privind din exterior, s-ar putea spune că nu pare să se fi schimbat prea multe la Ocon în acest an. Statutul său de câștigător al unui mare premiu nu l-a transformat într-o divă, nu că ar fi părut vreodată predispus la așa ceva. Înainte de incidentul din cursa de sprint din Brazilia, nu au existat mari fricțiuni cu coechipierul de la Alpine, Fernando Alonso, deși ambii piloți au respins necesitatea unor discuții despre ranchiuna lor, punând-o pe seama căldurii de moment.

    Însă apropiații lui Ocon au observat o schimbare clară în ultimul an. Acum are în jurul său mai multă echipă de sprijin pentru a-l ajuta să se concentreze pe partea de pilotaj în timpul weekendurilor de cursă și a început să își extindă interesele dincolo de F1; în octombrie a apărut la ceremonia Ballon d’Or, care îl încoronează pe cel mai bun fotbalist din lume. Deși nu se află la scara portofoliului în creștere de interese exterioare ale lui Hamilton, acest lucru l-a făcut pe Ocon mai complet; nu doar un pilot de F1.

    De asemenea, Ocon a săpat și mai adânc în pregătirile sale fizice. El lucrează cu un nou antrenor, Tom Clark, din 2021, și locuiește mai aproape de facilitățile sale de antrenament. El spune că acum face, în esență, o tabără de pregătire între curse, în loc de una la câteva luni.

    “Chiar dacă nu se vede, reușesc să iau mai multă greutate, sunt mai puternic din punct de vedere fizic”, spune Ocon. “Asta contribuie la bunăstarea mea. Mă simt puternic. La finalul unei curse, simt că aș putea face două sau trei distanțe de cursă și nu aș fi obosit.”

    În cei doi ani petrecuți împreună, Alonso a fost depășit de Ocon cu 166 de puncte la 162, francezul fiind primul coechipier care se bucură de un record general superior lui Alonso de la Hamilton în 2007
    Preocuparea pentru aceste detalii a fost un factor care a contribuit la câștigurile lui Ocon pe circuit în termeni mai largi decât forța și rezistența din ziua cursei, crede el. Aceasta i-a oferit o mai mare încredere pentru starturi și pentru turul de deschidere, precum și pentru a-și maximiza performanța în zilele de sâmbătă.

    Leclerc, Ferrari

    “Îmi regăsesc ritmul”, spune el. “Și calificările au fost grozave. Am reușit să scot 100% din mașină la destul de multe curse, mai mult decât înainte, mai mult decât îmi amintesc.”

    Ocon ar fi putut să își încheie legăturile formale cu Mercedes atunci când s-a alăturat Alpine pentru 2020, dar există încă legături de management într-o relație care este “latentă”, potrivit lui Toto Wolff, care a fost, de asemenea, impresionat de consistența sa în acest an.

    “Fernando este foarte rapid și se vede asta în calificări, dar apoi Esteban este mereu acolo”, spune Wolff. “Întotdeauna adună puncte, iar acesta este motivul pentru care are acest avantaj solid. A fost la fel în GP3 și în Formula 3. Despre asta este vorba”.

    O privire asupra punctelor ar sugera că aceste câștiguri au dus la apariția lui Ocon ca un potențial lider de echipă la Alpine; într-adevăr, el l-a depășit pe dublul campion mondial din cealaltă parte a garajului cu 92-81 în 2022. Alonso a fost cunoscut de-a lungul carierei sale pentru că a câștigat rapid statutul de alfa asupra coechipierilor săi, însă lucrurile au fost diferite cu Ocon.

    Comparația cu Hamilton este una pe care a făcut-o chiar Ocon, susținând că doar Hamilton, de șapte ori campion mondial, a făcut o treabă mai bună ca coechipier pentru Alonso. Acest lucru l-a determinat pe Jenson Button, coechipierul lui Alonso în cei doi ani mizerabili la McLaren 2015 și 2016, să răspundă pe Twitter: “Va trebui să nu fiu de acord”.

    Fernando

    În contrast cu tenorul general al discursului din social media, Ocon a luat legătura cu Button după ce a văzut această replică. A vrut să fie clar că nu a făcut comparația cu intenția de a jigni.

    “Am vorbit, a fost amuzant”, spune Ocon. “Nu mi-am amintit neapărat, dar într-unul dintre ani, s-a descurcat extrem de bine”. Button l-a depășit pe Alonso cu 16-11 în 2015, dar a fost învins cu 54-21 în anul următor, înainte de a-și agăța casca în cui.

    Alonso a fost întotdeauna amabil cu privire la rolul lui Ocon ca coechipier al său, în special pentru că l-a ajutat să se pună la punct la începutul anului 2021, când spaniolul își făcea revenirea în F1. Subiectul numărului său de puncte din acest an rămâne unul dureros, și poate pe bună dreptate, având în vedere numărul de incidente care l-au costat puncte în acest an. Astfel de nuanțe rămân invizibile într-o comparație pleoștită a punctelor generale.

    “Anul trecut, a fost foarte strâns, mai ales la începutul anului”, spune Alonso. “El a fost mai rapid în calificări, în cursă și în tot ce a fost. Anul acesta, cred că aș putea avea o opinie diferită. A fost unul dintre cele mai bune sezoane ale mele. Dar clasamentul nu va spune niciodată asta și probabil că voi termina în urmă”.

    Dacă relațiile au fost în mare parte armonioase între piloți la Alpine în acest an, nu este neapărat un dat că vor rămâne așa și în 2023. După ce l-a pierdut pe Alonso la Aston Martin și pe presupusul înlocuitor al lui Alonso, Oscar Piastri, la McLaren, Alpine a apelat la un alt câștigător de curse francez: Pierre Gasly. Aceasta este o evoluție fascinantă, deoarece s-a înțeles de mult timp că Gasly și Ocon nu se înțeleg – în măsura în care, în ultimii ani, chiar s-au tăiat reciproc din fotografiile postate pe conturile lor de Instagram.

    La începuturile lor în karting, erau extrem de apropiați. Prima dată când Gasly s-a urcat la volan a fost în kartingul lui Ocon, în timp ce familiile lor se ajutau reciproc în timp ce ambii băieți visau la o carieră în F1. Cauzele schismei se zvonește, dacă nu se cunosc cu adevărat, și par să provină din primii lor ani de adolescență. Amândoi au susținut că relația lor s-a îmbunătățit odată cu trecerea timpului în F1.

    Ocon râde când este întrebat dacă i se par enervante întrebările continue despre relația sa cu Gasly.

    “Este un pic, pentru că nu există cu adevărat o dramă uriașă [cu Pierre Gasly]”, spune el. “Înțeleg că voi ați vrea mai multă dramă, pentru că aveți niște articole de scris! Dar nu, nu există așa ceva. Cel mai important lucru pentru noi este să lucrăm împreună, să ducem mașina să câștige. Odată ce aducem acea mașină acolo, depinde de cel mai bun [pilot] să câștige. Noi trebuie să ajungem acolo primii”.

    Ocon se îndoiește că Gasly va avea nevoie de mult ajutor pentru a se ridica la viteză.

    “Este foarte experimentat, a condus pentru diferite echipe, a pilotat mult în teste și înainte de asta”, spune Ocon.

    Cei doi sunt înfricoșător de bine asortați la capitolul statistici: fiecare are câte o victorie, Gasly este în față la podiumuri cu 2-1, dar este în urmă la puncte 351-333. Acestea sunt marje foarte mici, ceea ce indică faptul că este una dintre cele mai echilibrate formații de pe grilă, fără un lider de echipă evident.

    ocon

    “Când îmi voi încheia cariera, nu vreau să am regrete, să spun ‘poate dacă făceam asta, asta m-ar fi putut duce pe un loc mai sus’. Nu este ceva ce îmi doresc” Esteban Ocon
    Povestea despre cum doi tineri din Normandia ar putea deveni într-o zi coechipieri la o echipă franceză a fost repetată de multe ori, dar este un cârlig bun. Conexiunea franceză este una pe care Alpine s-a sprijinit foarte mult de când s-a rebranduit de la Renault pentru 2021. Acum, cu doi piloți francezi, echipa poate merge pe acest front.

    Există, de asemenea, mai multă stabilitate decât înainte la Alpine. Este clar că a înțeles bine noile regulamente, fapt demonstrat de parcursul său de dezvoltare care a făcut-o să fie a patra cea mai rapidă echipă. Aceasta va rămâne la conceptul de mașină pentru anul viitor, punând accentul pe atingerea limitei de greutate. Prima impresie a lui Ocon despre mașina Alpine 2023 în simulator este, de asemenea, foarte pozitivă.

    “A fost foarte încurajatoare și incredibil de rapidă, aș spune”, adaugă el. “Bine, deocamdată sunt doar simulări, dar se simte bine”.

    Dar la vârf, există acum și certitudine. Și toate semnele indică faptul că aceasta va fi prima iarnă din ultimii ani care va trece fără o formă de restructurare a managementului, după ușa rotativă a conducerii echipei, inclusiv Cyril Abiteboul, Marcin Budkowski, directorul tehnic Nick Chester și chiar fostul șef al Grupului Renault și artistul evadării de la contrabas Carlos Ghosn. Ocon subliniază, de asemenea, că este o scenă foarte diferită față de prima sa vizită la Enstone în 2010, pe vremea când la conducere se afla Eric Boullier.

    “Este o nebunie, am văzut o mulțime de schimbări”, spune Ocon. Dar el își exprimă încrederea în stabilitatea oferită acum de directorul echipei, Otmar Szafnauer – care a calificat eforturile lui Ocon de la Suzuka drept “de clasă mondială” -, precum și de directorul general al Alpine, Laurent Rossi, și de șeful Renault, Luca de Meo, pe care îi consideră adevărați piloți. “Suntem stabiliți, avem o conducere excelentă cu Otmar, Laurent și Luca”, adaugă el. “Este o echipă fantastică. Cu siguranță mă simt mai relaxat”.

    Alpine a fost clar din prima zi că Ocon este o parte esențială a viitorului său pe termen lung. Decizia sa de a-i oferi un contract valabil până la sfârșitul anului 2024, după performanțele sale de anul trecut, a fost o dovadă în acest sens. Dar, de asemenea, contribuie la scoaterea la lumină a ceea ce este mai bun din Ocon. Se simte relaxat și stabil, fizic mai bine ca niciodată și îi plac primele semne de la mașina din 2023. Totul se conturează bine.

    Obiectivul acum pentru Alpine va fi să ducă lucrurile la nivelul următor. Pe măsură ce plafonul bugetar mușcă și avantajul celor “trei mari” devine mai puțin pronunțat, ar trebui să se deschidă mai multe oportunități pentru Ocon de a valorifica talentul care i-a permis să îl învingă pe Max Verstappen în F3 și să fie vedetă de-a lungul carierei sale de junior, în ciuda luptelor pentru finanțare.

    Perspectiva ca totul să se adune astfel încât să poată lupta în față este ceva ce Ocon spune că este “frumos pe hârtie, dar trebuie să ajungem acolo”. El este un realist care știe că tot ce poate face este să muncească din greu pentru a încerca să se asigure că victoriile și campionatele vor urma apoi.

    “De aceea spun să rămânem cu picioarele pe pământ, să continuăm să muncim, să vedem ce ne va duce acolo”, spune el. “Dar este scopul meu, da, este ceea ce cred că pot face. Și nu pun la socoteală munca pe care o depun. În fiecare săptămână mă întorc la fabrică”.

    ocon

    S-ar putea să ne gândim la Ocon ca la un pilot tânăr, dar el începe deja să glumească pe tema “îmbătrânirii” la vârsta de 26 de ani, având în vedere că a ajuns la trei cifre în ceea ce privește numărul de starturi în marile premii. Deocamdată s-ar putea să se limiteze la a vorbi în glumă despre acest lucru, dar, în timp ce conversația noastră se încheie, el aruncă cu nerăbdare spre momentul (probabil îndepărtat) în care își agață casca în cui și spre o promisiune pe care și-a făcut-o lui însuși. În mod corespunzător pentru un pilot de F1 mândru de a fi francez, sentimentul are o notă de Édith Piaf.

    “Când îmi voi încheia cariera, nu vreau să am regrete”, spune Ocon, “să spun ‘poate că dacă aș fi făcut asta, asta m-ar fi putut duce într-un loc mai înalt’. Nu este ceva ce îmi doresc. Totul depinde de mine. Asta este ceea ce vreau să realizez”.

    • Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI
    Sursa: Motorsport Network
    Photocredit: Formula 1 Fans Romania

    Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

    Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

    Motorsport Network

    Latest Posts

    Don't Miss