Merpano Banner ART Banner Your Banner Alpha Oils Banner KMS Banner Yato Banner
More

    Merpano Banner Radical ART Banner Your Banner Alpha Oils Banner Yato Banner

    Latest Posts

    Alain Prost sau povestea Profesorului

    La doar două zile distanță de la ceea ce ar fi trebuit să fie cea de-a 72-a aniversare a lui Niki Lauda, astăzi a venit rândul unui alt mare fost campion mondial al Formulei 1 să fie sărbătorit. Nimeni altul decât Alain Prost.

    Născut la 24 februarie 1955, Alain Prost a etalat încă din copilărie o afinitate pentru sporturi. De altfel, conform legendelor, celebrul său nas încovoiat a venit ca efect al practicării luptelor greco-romane. Cu toate acestea, Prost a ajuns în cele din urmă la motorsport și după un drum anevoios a ajuns în Formula 1.

    La 25 de ani, în 1980, el și-a făcut debutul alături de McLaren. În acel moment, echipa britanică nu era în tocmai cea mai bună formă din istoria ei. De altfel, după un prim an fără reușite spectaculoase, Prost este luat în colimator de Renault, alături de care își va petrece următoarele trei sezoane.

    Între 1981 și 1983, Alain Prost și Renault a fost un tandem demn de luat în serios. În două rânduri, tânărul pilot francez a fost foarte aproape de titlul mondial, doar neșansa și problemele tehnice apărute în momente cheie l-au oprit de la atingerea obiectivului suprem.

    După trei ani, relația dintre Prost și Renault s-a încheiat, iar francezul se întorcea la prima dragoste, McLaren. A urmat un 1984 demn de povestit nepoților, dar, din nou, Alain Prost a ratat titlul, la doar jumătate de punct, cea mai mică diferență din istorie până în zilele noastre inclusiv.

    După eșecul din 1984 în fața lui Lauda, au urmat două titluri mondiale consecutive. Dacă în 1985, nimeni și nimic nu i-a stat în cale lui Prost, în 1986, norocul a jucat de partea sa. Francezul a avut apoi un 1987 modest, dar în care a ieșit în evidență de câteva ori. Cu toate acestea, titlul era istorie.

    1988 avea să fie un punct de referință în cariera francezului. Venirea lui Ayrton Senna la McLaren a consemnat debutul a celei mai intense rivalități din istoria Formulei 1. Din 16 victorii disponibile în 1988, McLaren a obținut 15, iar dintre triumfurile echipei britanice, șapte au fost aduse de Alain Prost.

    Cu un sistem de punctaj ciudat, ce favoriza victoria în detrimentul constanței, Prost a ratat titlul mondial în fața lui Ayrton Senna și tot ce îi rămânea francezului de sperat era ca 1989 să-i aducă răzbunarea îndelung visată. Și așa a fost! După un debut nebun de sezon, soarta titlului a ajuns din nou la Suzuka.

    Deja anunțat ca pilot Ferrari pentru 1990, Prost a fost implicat într-un incident foarte controversat cu Senna. Brazilianul a fost descalificat din grand prix-ul japonez, iar Prost și-a recăpătat coroana mondială pentru a treia oară în carieră, după titlurile adjudecate în 1985 și 1986.

    1990 a fost un scenariu cu repetiție pentru 1989, doar că, de această dată, Prost era pilot Ferrari, iar Senna era pilot McLaren. Tot la Suzuka, titlul s-a jucat. Simțindu-se nedreptățit, Senna a intrat în plin în Prost și și-a rezolvat singur problema. Așadar, pentru 1990, Senna campion, Prost pe doi.

    În mod ideal, 1991 ar fi trebuit să însemne un nou duel între cei doi coloși. Din păcate, Ferrari nu a avut un monopost competitiv, iar Prost rareori s-a intersectat cu dominantul Senna. De altfel, francezul nu a mai prins sfârșitul sezonului după ce a făcut niște afirmații nedorite despre valoarea monopostului Ferrari, comparându-l cu „un tractor”.

    Astfel, fără angajament valabil, 1992 a fost un an de pauză pentru Prost și totul părea că se va îndrepta spre retragerea marelui pilot francez. Cu toate acestea, Williams i-a oferit un loc pentru 1993, iar Prost l-a acceptat instant, simțind oportunitatea unui nou titlu mondial la orizont.

    Zis și făcut, iar după șapte victorii și o prestație dominantă de la începutul la finalul sezonului, Alain Prost și-a încheiat cariera în Formula 1 din postură de pilot. Patru titluri mondiale și 51 de victorii îl plasau pe francez în Pantheonul marilor campioni din istoria Marelui Circ.

    Au urmat aproximativ trei ani în care a lucrat pentru TF1, dar mirajul vitezei l-a urmărit pe Prost și după ce a cumpărat activele echipei Ligier, Alain Prost a devenit team manager pentru propria echipă, Prost Grand Prix. Din păcate, cariera managerială a fost lipsită de orice glorie, iar în 2001, după cinci sezoane de existență, Prost Grand Prix a dispărut de pe grila de start.

    În anii de după retragerea din activitate, Alain Prost a fost activ implicat în lumea motorsportului. Recent, de câțiva ani încoace, francezul este parte componentă a proiectului Renault (actualmente Alpine) și este în continuare o figură respectată în paddock-ul select al Formulei 1.

    Sursa: Paul Athes

    Photocredit: Planet F1


    Nu pierdeti ultimele stiri din lumea uimitoare a motorsportului cu aplicatie GP24.
    Don't miss out on the latest news from the world of Motorsports with the GP24 App.
    Cu noua aplicatie GP24 primiti ultimele stiri direct pe dispozitivul mobil, 100% gratuit / Nu este necesara inregistrarea.
    With the New GP24 App you receive the latest news direct on your mobile device, 100% free / No need to register.
    Pentru/For Android: Faceti clic aici / Click here.
    Pentru/For iOS: Faceti clic aici / Click here.

    Merpano Banner Radical ART Banner Your Banner Alpha Oils Banner Yato Banner

    Latest Posts

    License-1 License-2 Your Banner Nankang-1 Nankang-2

    Don't Miss