Latest Posts

Adrian Newey – cel mai de succes designer din F1 – Partea 1

Vizualizări: 10544

Cariera lui Adrian Newey sub lupă: Într-o zi ca aceasta, în care trebuie să așteptăm ore întregi până la începerea antrenamentelor libere, deoarece cursa se desfășoară în SUA, vă oferim prima parte a unui articol interesant despre viața celui mai de succes designer de Formula 1.

Cel mai important designer din Formula 1 încă desenează cu un simplu creion. Ultimul dintre marii designeri de mașini de curse încă disponibil, disputat de întreaga F1.

Abilitățile sale revoluționare vor schimba radical modul de desenare a mașinilor, sporind eficiența aerodinamică a acestora. Un inginer care conduce mașini pe care le proiectează, lucru nemaiîntâlnit până acum. Adrian Newey este încă în fața jocului. „Îmi place iminența domeniului nostru. În meseria noastră, ceea ce lucrăm acum vom vedea realizat în câteva luni sau ore, fie că este bine sau rău, fie că este pentru toată lumea. În alte domenii ar putea dura ani de zile pentru a vedea cum munca ta se concretizează”.

Adrian, Newey

„Încercăm în mod constant să ne căsătorim cu idei proaspete și creative care să reziste la testul fizicii. În poziții anterioare, am venit într-o echipă mai matură și am oferit expertiza bazată pe design. La Red Bull Racing am lucrat pentru a construi infrastructura și partea de inginerie orientată spre cercetare de la zero, înainte de a avea instrumentele necesare pentru a proiecta o mașină. Ceea ce mă motivează este oportunitatea de a mă concentra pe proiectarea mașinii”.

„Delegăm cât de mult puteam, astfel încât 50 % din timpul meu să fie la masa de desen, schițând și dezvoltând idei. Sunt cel mai mândru de campionatele pe care le-am câștigat la Red Bull. Întotdeauna a fost un vis să câștigăm, dar de multe ori visele noastre nu se împlinesc. Să pot câștiga cu Red Bull Racing a fost fantastic”.

Adrian Newey, născut la 26 decembrie 1958 în Stratford-upon-Avon, Regatul Unit, este un inginer britanic de Formula 1. În prezent, este directorul tehnic al echipei de Formula 1 Red Bull Racing. Adrian Newey a lucrat atât în cursele de Formula 1, cât și în cele de Indy Car ca inginer de curse, aerodinamist, designer și director tehnic și s-a bucurat de succes în ambele categorii. Considerat unul dintre cei mai buni ingineri din Formula 1, proiectele lui Adrian Newey au câștigat numeroase titluri și peste 150 de Mari Premii.

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

Adrian, Newey

Cu zece campionate ale constructorilor, a câștigat mai multe decât orice alt designer și este singurul designer care a câștigat titluri de constructor cu trei echipe diferite de Formula 1, în timp ce șase piloți diferiți au câștigat campionatul piloților la volanul modelelor lui Adrian Newey. El proiectează mașini din 1983. Majoritatea echipelor de Formula 1 visează să-l angajeze, ba chiar pentru majoritatea dintre ele pare de neconceput să te gândești să-l concediezi, dar în timpul carierei lungi și fascinante a lui Adrian Newey a fost, expulzat, rugat să plece și concediat pur și simplu.

În adolescență, Adrian Newey a frecventat școala publică istorică Repton, dar i s-a cerut să plece după ce, la un concert al școlii, a spart un vitraliu și a distrus un vitraliu. După ce a fost exmatriculat de la Repton, Adrian Newey s-a îndreptat spre colegiul din Leamington-Spa, în regiunea Midlands din Anglia. Acolo a obținut o diplomă națională în inginerie. Acest lucru i-a fost suficient pentru a obține un loc la Universitatea din Southampton pentru a studia aeronautică și astronautică.

Directorul tehnic de la Red Bull Racing a câștigat 10 titluri de campion la constructori în Formula 1 și a ajutat unii dintre cei mai faimoși piloți din lume să câștige campionatul piloților, însă drumul spre glorie nu a fost întotdeauna ușor. Mai târziu, Adrian Newey a pierdut primul său rol de inginer de pistă atunci când pilotul a crezut din greșeală că mașina sa nu primise suficient combustibil. El își amintește: „De fapt, problema era o scurgere de combustibil, mă bucur să spun. Dar, oricum, imediat după aceea, pilotul a întrebat dacă ar putea avea un alt inginer și am fost concediat, practic!”.

Adrian, Newey

Astfel de dezvăluiri sunt caracteristice modestiei liniștite a lui Adrian Newey, dar în spatele autoefuziunii se ascunde un suflet feroce și competitiv pentru care a doua variantă nu este niciodată o opțiune. Este o calitate pe care a dus-o în fiecare post pe care l-a ocupat într-o carieră lungă și impresionantă. După ce a studiat aeronautica la Universitatea din Southampton și după ce a lucrat la început la echipele Fittipaldi și March F1, Adrian Newey a cunoscut succesul în cursele din SUA.

Proiectul său de mașină sport March a câștigat clasa GTP a IMSA în 1983 și 1984, iar proiectul său Indy Car, March 85C, a câștigat campionatul și Indy 500. Modelul următor a câștigat campionatul în 1986 și Indy 500 atât în ’86, cât și în ’87. Dar F1 o chema. În 1988 a ajuns la March. Unii critici au sugerat că încercarea sa de a atinge perfecțiunea aerodinamică a compromis echipa în alte domenii.

În special, piloții echipei au considerat că poziția pilotului în prima sa mașină, March 881, era foarte înghesuită, mașina având o secțiune îngustă a nasului pentru a îmbunătăți fluxul de aer peste mașină și pentru a compensa lipsa de putere a motorului în comparație cu turbosuflantele de la Honda și Scuderia Ferrari. În vara anului 1990, Adrian Newey a fost concediat, deși nu a trebuit să aștepte mult timp pentru a-și găsi un alt rol.

Adrian, Newey

Adrian Newey a declarat ulterior: „Am fost concediat, dar mă hotărâsem deja că voi pleca – pentru că, odată ce o echipă este condusă de un contabil, este timpul să te muți. Încrederea în tine însuți are de suferit, dar Williams mă abordase”. Pe parcursul anilor 1980 și în anii 1990, Williams F1 a fost o echipă de top, iar directorul tehnic Patrick Head nu a pierdut timpul pentru a obține un contract.

„Am fost concediat, dar mă hotărâsem deja că voi pleca – pentru că, odată ce o echipă este condusă de un contabil, este timpul să te muți – Adrian Newey –

Având la dispoziție un buget, piloți și resurse net superioare, Adrian Newey și Patrick Head au devenit rapid parteneriatul de design dominant de la începutul anilor 1990 și au adus acasă cinci titluri la constructori între 1991 și 1997, furnizând muniția care le-a permis lui Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill și Jacques Villeneuve să câștige campionatul piloților.

Adrian Newey a desenat revoluționarul FW14, cu suspensie activă, cutie de viteze în formă de cutie și comenzi pe volan; idei inedite în F1. Această concentrare de noi tehnologii a fost opusă mai ușorului McLaren MP4/6. Despre Ayrton Senna la Williams, Adrian Newey a spus: „Nu am avut timp să mă gândesc: Ayrton Senna a încercat să aducă mașina să facă lucruri pe care aceasta nu le putea face cu adevărat”.

Când Adrian Newey a plecat de la Williams pentru noi provocări la McLaren Racing, și-a confirmat abilitățile cu mașinile sale, obținând 59 de victorii în curse, 78 de pole position-uri și 60 de tururi rapide în 114 curse din 1991 până în 1997. În acești șapte ani, 4 piloți au cucerit titluri de campioni mondiali. După ce a dus atât Williams Racing, cât și McLaren Racing pe culmile amețitoare ale victoriilor multiple ale titlurilor în anii 1990, când Adrian Newey s-a alăturat echipei Red Bull Racing în 2006, sarcina sa a fost de a ajuta la reproducerea acestui succes.

Adrian, Newey

„Adrian Newey s-a alăturat echipei și au început să apară adevăratele victorii. A fost un tip foarte capabil. Îi vorbeai despre cum simțeai mașina și el înțelegea imediat ce spuneam, începea să scrie, să deseneze și să calculeze. Habar nu aveam ce înseamnă asta, dar a făcut ca mașina să meargă mai repede. Bineînțeles că nu face totul singur, are nevoie de colaboratori buni care să colaboreze cu el. Dar este cu adevărat un designer excelent.” – Mika Hakkinen –

Provocarea a fost, dacă nu cumva, cea mai grea: Williams și McLaren aveau pedigree de campionat; Red Bull Racing nu avea. Angajamentul lui Adrian Newey a fost atât de mult de a ajuta la proiectarea echipei, cât și de a proiecta mașina.

El explică acest lucru în felul următor: „În realitate, când m-am alăturat echipei Williams și McLaren, poate că se pierduseră puțin din drum în ceea ce privește designul și ingineria, dar erau echipe care câștigaseră curse și campionate și care aveau în mod clar infrastructura necesară pentru a putea face același lucru în viitor. Asta a însemnat că au fost capabile să ajungă destul de repede în punctul de a câștiga curse și campionate. Red Bull Racing a fost un caz foarte diferit – ceea ce m-a atras. Când m-am alăturat, era o echipă foarte tânără, care încă își dezvolta infrastructura și personalul”.

Adrian, Newey

Este un proces mult mai lung decât să mergi într-un loc bine stabilit”. Englezul care a transformat Red Bull Racing în învingători dând formă viselor lor. Primele două modele ale lui Adrian Newey, RB3 și RB4, au înregistrat progrese constante – dar în spatele scenei se întâmplau mai multe. Facilitățile se extindeau, personalul talentat era recrutat sau promovat și se construia o infrastructură care putea să se lupte pentru victorii. La fel de important, Adrian juca un rol crucial în a aduce echipa într-o stare de spirit în care să creadă că acest lucru se poate întâmpla.

  • Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI.
Sursa: GP24 Media
Photocredit: Getty Images
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

GP24 Media

Latest Posts

Don't Miss