Latest Posts

ABC-ul Formulei 1, sezonul 2: Litera D

Vizualizări: 26338

În anul 2023 debutează sezonul al doilea din ABC-ul Formulei 1, serie în care explicăm cei mai uzuali termeni ai Formulei 1. Termenii afișați sunt în limba engleză pentru fi cât mai ușor de înțeleși în analizele din limba engleză, iar unii dintre ei sunt regăsiți în oricare limbă. În acest articol studiem termenii care încep cu litera D.

Vrei să înveți cât mai multe despre Formula 1? Nu uita să vizionezi episoadele noastre din ABC-ul Formulei 1.

Debrief

  • O întâlnire între piloții și inginerii echipei după o sesiune pe pistă pentru a discuta strategia.

Delta Time

  • Diferența de timp între două tururi diferite sau între doi piloți diferiți.

Diffuser

  • Secțiunea din spate a podelei sau a părții inferioare a mașinii prin care iese aerul care circulă sub mașină. Designul difuzorului este crucial, deoarece controlează viteza cu care iese aerul. Cu cât ieșirea acestuia este mai rapidă, cu atât presiunea aerului de sub mașină este mai mică și, prin urmare, cu atât mai multă forță de apăsare aerodinamică este generată de mașină.
  • Designul difuzorului include garduri verticale, dintre care unele sunt curbate, altele în trepte și altele în unghi, dar toate sunt dezvoltate prin reglaje și evoluții constante în tunelul aerodinamic. În 2009, Brawn GP și, mai târziu, alte echipe de F1 au exploatat lacunele din regulament pentru a crea intrări suplimentare sub caroserie care alimentează zone de ieșire mai mari, cunoscute sub numele de “difuzor dublu”, acum interzise.

Drag

  • O rezistență aerodinamică atunci când automobilul se deplasează în direcția înainte.

Drive-Through Penalty

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

  • Una dintre cele două penalizări care pot fi acordate la discreția comisarilor în timpul cursei. Piloții trebuie să intre pe linia boxelor, să o parcurgă respectând limita de viteză și să se reintegreze în cursă fără a se opri. O sancțiune mai rară, dar mai dură, este cea de stop-and-go, în care un pilot trebuie să rămână nemișcat timp de 10 secunde în capul benzii de boxe, fără a schimba pneurile sau a efectua alte lucrări la mașina sa.
  • Drive-through-urile se limitau în trecut la conducerile care încălcau regulile în mod extrem, dar în ultimii ani au fost evaluate pentru motive atât de banale, cum ar fi trecerea unei linii albe pe pistă la ieșirea de la boxe, cât și pentru incidente de cursă cauzate de o eroare neintenționată a șoferului. În termeni practici, o penalizare de tip drive-through aproape, dar nu întotdeauna, garantează pierderea poziției, deoarece plutonul continuă în viteza de cursă.

Drivers’ Briefing

  • O reuniune organizată de FIA înainte de începerea unei curse. Directorul de cursă discută probleme legate de circuit și de Marele Premiu, precum și multe alte subiecte, cum ar fi siguranța.

ABC-ul Formulei 1, sezonul 2: Litera D

DRS

  • Sistem de reducere a rezistenței la înaintare. O componentă mobilă a aripii spate (flaps) care, atunci când este deschisă, reduce rezistența la înaintare, permițând o viteză mai mare în linie dreaptă. Ani de zile, caroseria reglabilă a fost interzisă în F1, până când, în 2011, a fost introdus sistemul DRS ca tehnologie pentru creșterea numărului de depășiri.
  • Sistemul este activat electronic, astfel încât numai o mașină care urmează o altă mașină cu mai puțin de 1s într-un anumit punct de pe pistă poate “bloca” forța de apăsare a aripii spate prin utilizarea DRS.

Designer

  • Denumire modernă pentru inginerul șef al unei echipe de curse, arhitectul principal al șasiului, al aerodinamicii și al suspensiei unei mașini. Designerii de F1, precum Adrian Newey și John Barnard, au dobândit o notorietate deosebită în ultimele decenii.

Dirty Air

  • Aerul perturbat lăsat în urma unei mașini de F1, care afectează negativ aerodinamica mașinii următoare.

Downforce

  • Forța aerodinamică care se aplică în direcția descendentă în timp ce o mașină se deplasează înainte. Aceasta este utilizată pentru a îmbunătăți tracțiunea și manevrabilitatea unei mașini în viraje. Mașinile moderne de Formula 1 produc suficientă forță de apăsare încât ar putea rula cu susul în jos pe plafon.

ABC-ul Formulei 1, sezonul 2: Litera D

Damping

  • Amortizarea este o parte foarte variabilă a reglajului auto. Este afectată de rezistența arcului amortizorului (lungimea și grosimea firului, plus numărul de spire), de dimensiunea și numărul de găuri din pistonul amortizorului și de vâscozitatea sau greutatea uleiului din amortizoare. Arcul controlează cât de tare se comprimă amortizorul, iar atât pistonul, cât și uleiul controlează cât de repede arcul împinge amortizorul până la lungimea sa maximă (care poate fi limitată de distanțierele pentru amortizoare), afectând astfel rapiditatea de revenire a amortizorului.
  • Arcurile mai rigide au nevoie de un ulei mai greu și/sau de pistoane cu găuri mai mici pentru a controla viteza de revenire, iar pistele accidentate au nevoie de un ulei mai ușor pentru ca amortizoarele, sau amortizoarele, să se poată comprima și să revină rapid. O amortizare mai moale oferă mai multă “aderență” pe o anumită roată, dar face ca mașina să fie mai puțin receptivă, deoarece șasiul are nevoie de mai mult timp pentru a se reseta după un viraj și, de asemenea, este mai ușor de condus.
  • O amortizare mai moale reduce, de asemenea, transferul de greutate la acea roată. O amortizare mai rigidă face ca manevrabilitatea să fie mai receptivă, dar reduce tracțiunea la o anumită roată, ceea ce poate face ca mașina să devină alunecoasă, deoarece șasiul se repune la loc după un viraj. O amortizare mai rigidă crește, de asemenea, transferul de greutate la roata respectivă.

Disk Brake

  • Un tip de frână care are două componente de bază: un rotor plat (disc) care se rotește odată cu roata și un etrier care este fix. Atunci când pedala de frână este apăsată, mecanismul (mecanic sau hidraulic) face ca etrierul să forțeze plăcuțele de frână rezistente la căldură împotriva ambelor părți ale discului rotativ, încetinind sau oprind astfel roata.

DRS Zone

  • Partea de pistă care permite activarea mecanismului DRS. Unele circuite au doar una, în timp ce alte circuite dispun de două zone DRS. Monza este un exemplu cu două zone DRS, dar desemnarea lor se face de către FIA înainte de fiecare cursă.

ABC-ul Formulei 1, sezonul 2: Litera D

Dyno

  • Prescurtare a cuvântului “dinamometru”, un dispozitiv de testare a motoarelor utilizat în atelier care măsoară puterea și simulează sarcinile și mediul unui motor de curse. Un dinamometru este o piesă scumpă de echipament computerizat care măsoară eficiența unui motor.
  • Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI.
Sursa: GP24 Media / Ionut Popa
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

GP24 Media / Ionut Popa

Latest Posts

Don't Miss