Latest Posts

ABC-ul Formulei 1, Sezonul 2: Litera A

Vizualizări: 12747

În anul 2023 debutează sezonul al doilea din ABC-ul Formulei 1, serie în care explicăm cei mai uzuali termeni ai Formulei 1. Termenii afișați sunt în limba engleză pentru fi cât mai ușor de înțeleși în analizele din limba engleză, iar unii dintre ei sunt regăsiți în oricare limbă. În acest articol începem cu litera A.

Vrei să înveți cât mai multe despre Formula 1? Nu uita să vizionezi episoadele noastre din ABC-ul Formulei 1.

Aerodinamică

  • Știința de a manipula fluxul de aer deasupra mașinii pentru a produce forță de apăsare. Forța de apăsare este, în mod logic, forța exercitată de aer asupra mașinii, ceea ce are ca rezultat împingerea acesteia pe șosea.
  • O forță de apăsare ridicată asigură o tracțiune și o capacitate de rezistență sporită pe șosea, ceea ce duce la scăderea timpului pe tur. Aerodinamica mașinilor de curse se aseamănă mult cu aripile inversate ale avioanelor, concepute nu pentru a ridica, ci pentru a împinge în jos.

Airbox

  • Regiunea deschisă de deasupra capului pilotului care este încorporată în arcul de rulare. Aceasta este concepută pentru a forța aerul în jos, creând un flux mai bun de oxigen pentru motor.
  • Cunoscute și sub numele de “cutii de aer”, termen apărut la mijlocul anilor 1970 (când erau masive), prizele de aer nu sunt în general necesare în cazul motoarelor turbo, care au fost scoase în afara legii de regulamentul tehnic al Formulei 1 până la revenirea la specificațiile turbo hibride V6 de 1,6 litri în 2014.

Ant-eater

  • Termen peiorativ aplicat nasurilor destul de urâte de pe mașinile de Formula 1 cu specificația 2014, rezultate în urma modificărilor aduse regulamentelor tehnice ale sportului, care reduc și mai mult înălțimea nasului și a trecerii radicale la o formulă complexă de motor hibrid V6 de 1,6 litri.

ABC-ul Formulei 1, Sezonul 2: Litera A

Apex

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

  • O mașină de curse parcurge un viraj în trei etape: intrarea în viraj, punctul culminant și ieșirea. Transferul de greutate în timpul frânării, care mută masa efectivă a mașinii de pe puntea spate pe cea din față, încurajează supravirarea în timpul fazei de intrare în viraj, ajutând la efectuarea virajului. Apex-ul sau punctul de “clipping” este punctul neutru al virajului, locul unde se face tranziția între intrare și ieșire.
  • Apex-ul este punctul unui viraj pe care, în cele mai multe cazuri, nu în toate, pilotul va urmări să îl parcurgă cu mașina. Apex-ul unui viraj se află, în general, pe cea mai rapidă linie de cursă. Unele viraje cu radius lung au mai mult de un apex.

Appeal (Apel)

  • Acțiunea care încearcă să anuleze decizia comisarilor de cursă în cazul în care echipa consideră că un pilot a fost penalizat în mod incorect.

Armco

  • Termen utilizat pentru parapeții de protecție din oțel ondulat sau barierele de protecție, folosite pentru a proteja mașinile și mulțimea în virajele periculoase sau pe circuitele de stradă, mai ales la Monaco. Barierele Armco au trei rânduri și se extind deasupra părții superioare a cercurilor de rulare și a prizelor de aer ale mașinilor de F1, ceea ce îngreunează vizibilitatea în viraje.
  • Armco este o expresie britanică generică popularizată de Murray Walker, legendarul crainic britanic de televiziune de Formula 1, care se autodepășește. Este, de asemenea, un nume de marcă pentru compania care a fabricat produsul în Anglia.

ABC-ul Formulei 1, Sezonul 2: Litera A

Anti-stall

  • Pentru a preveni blocarea sau oprirea motorului din cauza unei greșeli a pilotului, în general prin eliberarea prea devreme a ambreiajului sau o accelerație prea mică, există un sistem hardware/software în mașinile de F1.

Aquaplaning

  • Pierderea ținutei de drum (capacități de tracțiune și de direcție) cauzată de pneurile care alunecă pe suprafața unei piste umede. Aquaplanarea apare atunci când profilul benzii de rulare a unei anvelope intermediare sau umede nu reușește să disperseze suficientă apă de pe suprafața drumului.

Autoclave

  • Un dispozitiv utilizat pentru repararea fibrelor de carbon cu ajutorul căldurii și al presiunii.

Accident Data Recorder (ADR)

  • Un înregistrator de date care trebuie să fie instalat pe toate mașinile, cu excepția sesiunilor de testare la care participă doar o singură echipă. ADR are rolul de a furniza informații privind posibilele cauze în caz de accident. Cutia este poziționată astfel încât să fie întotdeauna accesibilă, fără a fi nevoie să se îndepărteze vreo piesă a mașinii.

Ackermann steering

  • Un sistem de direcție cu dublă pivotare, în care capetele exterioare ale brațelor de direcție sunt îndoite ușor spre interior, astfel încât, atunci când vehiculul face un viraj, roata interioară se rotește mai brusc decât roata exterioară. Acest lucru se face pentru a compensa distanța mai mare pe care trebuie să o parcurgă roata exterioară.

Active suspension (Suspensie Activă)

  • Acționări hidraulice din suspensie care controlează înălțimea de rulare în timpul unei curse. Acționările sunt controlate de un program informatic adaptat la fiecare circuit. Principalul obiectiv al suspensiei active în cazul mașinilor de F1 este obținerea unei înălțimi aproape constante a suspensiei, ceea ce permite o mai mare eficiență pentru aerodinamica de sub caroserie.
  • Suspensia activă a fost introdusă în F1 în 1983 de către Lotus, iar în 1987 Senna a înregistrat prima victorie în F1 cu un astfel de sistem. S-au făcut progrese considerabile până când sistemul a fost interzis în sport la sfârșitul anului 1993.

ABC-ul Formulei 1, Sezonul 2: Litera A

Aerofoil

  • Tip de aripă răsturnată, utilizată pentru a menține mașina ferm pe pistă la viteze mari. Designul cu efect de sol modelează caroseria pentru a oferi și forță de apăsare.

Airbag

  • Un dispozitiv care face parte din sistemul de siguranță pasivă. În cazul unui accident, senzorii vor determina desfășurarea airbagului, astfel încât capul dumneavoastră va fi protejat de acesta în loc să se lovească de bord.
    Airbagurile nu sunt utilizate în F1 în acest moment, deoarece sistemele de airbaguri sunt prea lente pentru vitezele de impact din F1.

Anti lock brake system (ABS)

  • Sistem electronic care previne blocarea roților în timpul frânării bruște. Acest sistem este interzis în Formula 1, dar este utilizat pe scară largă la mașinile de șosea.
  • Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI
Sursa: GP24 Media / Ionut Popa
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

GP24 Media / Ionut Popa

Latest Posts

Don't Miss