Formula 1 a revenit din pauza de vară cu un weekend foarte interesant la Spa. De la piața piloților și noutățile despre echipe la o altă cursă crucială care s-a desfășurat pe vechiul circuit dn Ardeni, iată 10 dintre cele mai importante subiecte de discuție din weekendul Marelui Premiu al Belgiei.
Formula 1 s-a reunit pe circuitul pe care se desfășoară de obicei prima etapă de după pauza de vară. La Spa, echipele au pregătit temeinic pentru circuitul cel mai spectaculos din calendar.
După cum vom relata mai târziu, acest eveniment ar putea fi găzduit într-un alt moment al sezonului în 2023. Dar în fruntea grilei a fost o afacere ca de obicei.
Max Verstappen și Red Bull au fost absolut dominanți, chiar și cu olandezul împovărat de o penalizare pe grila de start pentru schimbarea motorului, în timp ce Charles Leclerc de la Ferrari s-a întâlnit încă o dată cu ghinionul.
Au existat o mulțime de subiecte de discuție în weekendul de la Spa, care, chiar dacă nu a fost o cursă clasică datorită supremației uimitoare a lui Verstappen, cel puțin a alungat amintirea farsei din 2021.
Iată 10 lucruri pe care le-am învățat din Marele Premiu al Belgiei din 2022.
1. Verstappen și Red Bull intră în teritoriul titlului “2013”
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
“Ritmul pe care l-am avut atât cu Max, cât și cu Checo a fost suficient pentru a-l depăși cu ușurință pe Carlos și a aduce acasă probabil una dintre cele mai dominante performanțe pe care le-am avut ca echipă din 2010 sau 2013”.
Aceasta a fost aprecierea lui Christian Horner cu privire la performanța Red Bull pe parcursul weekend-ului de la Spa – evocând amintiri despre seria de nouă victorii ale lui Sebastian Vettel la finalul sezonului 2013, care a adus germanului al patrulea titlu consecutiv pentru echipă.
Red Bull a avut un avantaj deosebit la Spa, dar încrederea pe care Verstappen o are în prezent în RB18, combinată cu incapacitatea Ferrari de a reînvia lupta pentru titlu, se combină pentru a facilita trecerea sa spre un al doilea titlu mondial, cu siguranță inevitabil, acum că avansul său de puncte este de 93 față de Perez, nu Leclerc.
Acesta din urmă a fost cel care trebuia să câștige fiecare cursă de la Spa la Abu Dhabi pentru a avea o speranță de a câștiga campionatul dacă Verstappen nu ar fi lovit de vreo problemă, dar olandezul și echipa sa sunt atât de buni în acest moment, chiar și pornind de la coada grilei.
Fie că este vorba de strâmtul Hungaroring sau de Spa, care favorizează depășirile, Verstappen poate aparent să câștige de oriunde în acest moment.
2. Cerințele de set-up de la Spa au favorizat Red Bull
Red Bull a avut o mașină foarte rapidă cu noul regulament din F1, dar lucrurile au fost, în general, foarte apropiate cu Ferrari, indiferent de tipul de circuit vizitat de campionat. Dar la Spa, după cum a recunoscut Sainz, echipa a fost “pe o altă planetă”.
Situația penalizărilor de pe grila de start a cam deghizat calificările, dar avantajul de 0,632s al lui Verstappen în Q3 a fost uimitor. Apoi, în cursă, timpul său de 1m49.354s stabilit în turul 32 cu pneuri medii a fost imbatabil în fața turului cu pneuri soft cu rezervorul gol a lui Leclerc chiar la final – deși cu mențiunea că monegascul a trebuit să îl depășească pe Fernando Alonso datorită unei alte erori de strategie a Ferrari.
Condițiile mai fierbinți din ziua cursei au favorizat Red Bull, deoarece a însemnat că factorul de degradare a pneurilor a devenit mai degrabă o chestiune de menținere în viață a pneurilor spate decât de evitare a graining-ului din față, care i-a dăunat în anumite ocazii în acest an. Dar Verstappen este strălucit la gestionarea pneurilor, deși, așa cum a recunoscut după cursă, aceasta este o parte adesea trecută cu vederea în jocul său, atât de fantastică este viteza și controlul mașinii sale.
Poate mai mult decât orice altceva, compresia virajului Eau Rouge, ceea ce înseamnă că echipele trebuie să ruleze întotdeauna înălțimi mai mari de rulare la Spa, a beneficiat Red Bull, deoarece designul său menține totuși forța de apăsare ambalată. Și mai este vorba de eficiența redusă a tracțiunii, de puterea proaspătă a motorului, de încrederea pilotului – lista poate continua la nesfârșit. Dar tot avea nevoie de un pilot de top pentru a obține cel mai mult din acest pachet și Verstappen a făcut-o, deoarece Perez nu a putut să se apropie de el.
3. Seria dezastruoasă a lui Leclerc continuă, cu ceva “ajutor” din partea rivalului său
Acesta nu a fost un weekend de epocă pentru Leclerc, deși, ca și în cazul multora, starea confuză a penalizărilor de pe grila de după calificări a întunecat imaginea. O altă mică greșeală a celor de la Ferrari – trimițându-l pe softuri proaspete pentru primul tur din Q3, în loc să fie folosite pentru cursă – nu a ajutat, dar a fost al doilea cel mai bun după Sainz în calificări, chiar și cu un motor proaspăt.
În cursă, lucrurile ar fi putut merge mai ușor dacă ar fi reușit să se lipească de încercarea de depășire a lui Verstappen în primul tur, dar nu a fost o situație ușoară. Cu toate acestea, rezultatul acelei lupte a fost cel care a anulat cursa lui Leclerc, deoarece a avut ghinionul de a prinde ruperea vizorului aruncat de Verstappen în conducta de frânare din dreapta față la scurt timp după aceea. Apoi, monegascul a avut ghinion la final când un senzor defect din cauza supraîncălzirii frânei nu i-a arătat viteza sa de la boxe.
Ghinionul major a fost un punct important a primei provocări la titlu a lui Leclerc, iar după cel mai recent eșec părea să spună că înfrângerea sa este inevitabilă.
“Cu siguranță pare extrem de dificil acum, mai ales după ritmul pe care l-au arătat la Spa”, a declarat el.
4. O eroare rară de cursă a lui Hamilton are consecințe mari
Lewis Hamilton este unul dintre cei mai curați piloți de pe grila F1. Da, au existat momente în care a fost vinovat pentru că un rival a abandonat (de exemplu, la Silverstone împotriva lui Verstappen anul trecut), dar abilitatea sa de a păstra, în general, lucrurile corecte pe pistă este cea care îl diferențiază de alte legende din F1, Ayrton Senna și Michael Schumacher.
Însă Hamilton a greșit grav în primul tur la Spa, cu decizia de a rămâne aproape de linia de rulare în timp ce încerca să îl ocolească pe exterior pe vechiul rival Alonso în prima parte a virajului Les Combes. Hamilton a declarat că Alpine-ul se afla în “unghiul său mort” pe interior, dar Alonso pur și simplu nu mai avea unde să se ducă, după ce s-a dus pe borduri pentru a evita când Mercedes-ul a venit în față, iar contactul care a urmat l-a făcut pe Hamilton să ricoșeze dramatic pe pietriș și, în cele din urmă, să se retragă.
Comisarii au considerat că a fost “un incident de prim tur” și, prin urmare, nu au luat nicio măsură suplimentară. Nu că acest lucru l-a liniștit pe Alonso, care a pierdut după ce a făcut un mega start, în timp ce Perez a ezitat în față, și a fost în mod tipic dur în evaluarea radioului echipei sale cu privire la acțiunile lui Hamilton.
5. Avertismentul comisarilor pentru Hamilton de după DNF, cea mai recentă ștampilă autoritară a FIA
La scurt timp după ce Hamilton s-a întors în cele din urmă la boxele de la Spa, după ce s-a plimbat pe drumul prăfuit de acces la Spa, a fost publicat un document perplex al comisarilor.
Acesta a fost intitulat “Infracțiune – Mașina 44 – Refuzul de a vizita centrul medical” și se referea la faptul că Hamilton ar fi “refuzat să viziteze serviciul medical al evenimentului în urma accidentului său din primul tur, în care a fost depășit pragul de avertizare medicală” și “a făcut acest lucru doar după ce directorul de cursă a informat echipa că ar putea fi luate măsuri suplimentare dacă nu o face”, conform conținutului documentului.
Explicația comisarilor a fost că nu a fost pentru prima dată în 2022 când un pilot a refuzat să meargă la centrul medical pentru evaluare în circumstanțe similare de accident, deși au recunoscut că a fost prima dată în ceea ce îl privește pe Hamilton. Într-adevăr, avertismentul emis în esență la cererea lui Niels Wittich demonstrează cât de preocupat este organismul de conducere de astfel de acțiuni și că dorește să le eradicheze.
Dar marchează, de asemenea, cea mai recentă rundă de măsuri drastice ale FIA împotriva piloților din 2022, care se întorc la disputele de la începutul sezonului privind purtarea de bijuterii și lenjeria de corp ignifugă conformă.
6. Drama de pe piața piloților din pauza de vară a dăunat reputațiilor
Având în vedere modul în care a început pauza de vară, cu Aston Martin anunțând în mod senzațional că l-a angajat pe Alonso pentru 2023 pentru a-l înlocui pe Vettel, care se retrage, prima cursă avea să fie întotdeauna explozivă, având în vedere că părțile implicate puteau în sfârșit să se confrunte pe deplin cu mass-media.
Alonso a fost la fel de incisiv cu declarațiile sale, așa cum ne-am aștepta de la un pilot atât de priceput în a juca jocul reflectoarelor. Dar comentariul său că “Otmar probabil că nu știa nimic” a fost cel care probabil l-a înțepat pe Otmar Szafnauer. Cu toate acestea, șeful echipei.
Alpine a precizat că nu a existat nicio ruptură cu spaniolul care pleacă și a susținut că nu a fost anunțat din timp de semnarea contractului Aston de către Alonso, pur și simplu pentru că nu a mai rămas suficient de mult timp pentru a-l suna, după ce Alonso i-a informat pe directorul general al Renault, Luca de Meo, și pe șeful Alpine, Laurent Rossi, precum și pe inginerii și mecanicii săi, în cele 30 de minute înainte de aflarea veștii.
Szafnauer a fost, de asemenea, foarte implicat în a da versiunea Alpine în saga Oscar Piastri, spunând că și-ar fi dorit ca actualul campion de Formula 2 “să aibă un pic mai multă integritate”. În replică, șeful McLaren, Zak Brown, a ripostat spunând: “Nu sunt sigur că vine cu cel mai înalt nivel de credibilitate și că face acuzații în jurul eticii”, cu referire la designul “Pink Mercedes” 2020 al Racing Point, pe vremea când Szafnauer conducea acea echipă.
Toate chestii foarte piranha club, dar având în vedere că Piastri este încă un necunoscut total la nivelul F1, reputația sa este pătată în mod similar de această afacere. După cum a avertizat șeful echipei Mercedes, Toto Wolff, “unii dintre copii ar trebui să fie atenți pe Twitter la ceea ce au spus despre organizațiile multinaționale”.
Pilotul pe care McLaren vrea să-l înlocuiască Piastri, Daniel Ricciardo, a fost direct și emoționat în răspunsul său de la Spa la concedierea sa efectivă de către echipa portocalie. Acest lucru a fost meritoriu pentru el, dar în cazul bătrânului australian, performanțele sale pe circuit sunt cele care îi afectează reputația, mai degrabă decât orice politicianism de paddock.
7. Piața piloților din 2023 este încă pregătită pentru noi răsturnări de situație
La momentul redactării acestui articol, Consiliul de recunoaștere a contractelor din cadrul FIA analizează situația Piastri/Alpine/McLaren, iar rezultatul său va influența masiv modul în care se vor derula celelalte mișcări de pe piața piloților din 2023.
Dar din această sferă de la Spa au ieșit la iveală câteva detalii mai intrigante. Pentru început, Alpine se pare că a contactat Red Bull în legătură cu o posibilă înțelegere pentru a-l lua pe Pierre Gasly de la AlphaTauri. Având în vedere că francezul nu are practic nicio șansă de a se întoarce în echipa de seniori a Red Bull, o mutare are sens dacă toate părțile pot fi de acord. Acest lucru, însă, este departe de a fi sigur.
Cariera lui Mick Schumacher de la Haas este acum foarte mult în pericol, în timp ce pilotul IndyCar al Andretti Autosport, Colton Herta, a intrat și el în cadrul F1. În cazul ambilor tineri, se înțelege că zvonurile privind viitorul lor sunt legate de nevoia Red Bull de a-și securiza programul de piloți pentru a aproviziona echipa de seniori și, poate, de a mulțumi Porsche (prin semnarea unui german precum Schumacher) înainte de acordul preconizat de a cumpăra 50% din operațiunile Red Bull în F1.
Toate acestea reprezintă un pericol pentru speranțele lui Ricciardo de a rămâne pe grila de start, deoarece se pare că există mai mulți candidați decât locuri, dar, în general, demonstrează cât de multe manevre mai rămân până la stabilirea definitivă a grilei de start pentru 2023.
8. Spa primește o amânare a calendarului F1, dar nu și încredere
Înaintea cursei de duminica trecută, F1 a anunțat că Spa își va păstra locul în calendar pentru 2023. Evenimentul fusese serios amenințat să își piardă locul, acordul anterior expirând chiar în momentul în care F1 se bucură de un interes major de găzduire din partea țărilor și orașelor din întreaga lume, pe măsură ce popularitatea sa crește.
Așteptarea a opt curse în Europa anul viitor a însemnat că Spa părea să dispară în favoarea unei reveniri în Africa de Sud, iar China trebuie, de asemenea, să fie inclusă pentru prima dată din 2019. Dar, având în vedere incertitudinea cu privire la aceste reveniri pe termen scurt, F1 a ales să acorde o amânare lui Spa, recompensând eforturile sale de îmbunătățire a logisticii și a experienței fanilor pentru 2022. Acest lucru înseamnă că modernizările circuitelor, mai ales la Eau Rouge, vor fi văzute în vârful motorsportului încă un an.
Dar o prelungire de un an nu este o aprobare strălucitoare, saga contractului de la Spa urmând să se repete anul viitor – deși probabil mai devreme în sezon, Belgia găzduindu-și cursa mai devreme în vară.
9. Intrarea Audi în F1 este oficială, dar nu toate detaliile sunt făcute
După ce joi, la Spa, piața piloților a fost în centrul atenției, vineri dimineață, F1 și FIA au luat măsuri pentru a se asigura că un alt tip de anunț ocupă prima pagină a ziarelor. Acesta a fost Audi declarându-și incursiunea în F1 de la începutul anului 2026, cu tot cu o mașină de prezentare F1 marca Audi.
Aceasta este o veste binevenită pentru campionat, având în vedere că reflectă, de asemenea, boom-ul de interes actual, demonstrând totodată că regulile sale de curse și tehnice pot fi aliniate pentru a atrage noi producători.
Următorul ciclu de regulamente pentru motoare, care a fost finalizat de FIA la începutul lunii august, a eliminat ultimul obstacol pentru Audi, dar mai sunt încă detalii de aranjat cu privire la viitoarea sa intrare. Aceasta este, în esență, modul în care va stabili lucrurile cu o echipă existentă pe care o va conduce în curând, având în vedere că marca colegă Volkswagen Porsche este gata să se angajeze într-un acord de furnizare a motoarelor Red Bull.
Se pare că Audi a stabilit să preia echipa Alfa Romeo, condusă de Sauber, dar conducerea sa insistă că nu a fost luată nicio decizie finală. Alfa Romeo a declarat că numele său va ieși din F1 după 2023, an în care se așteaptă ca Audi să înceapă să cumpere acțiunile Sauber deținute în prezent de Finn Rausing.
10. Problema greutății din F1 strică o anumită parte a distracției
Red Bull a făcut multe lucruri bune în F1, dar în 2021, una dintre cele mai interesante decizii ale sale a fost aceea de a schimba culoarea RB16B-ului său în omagiu pentru Honda înainte de ieșirea oficială a producătorului de motoare din F1. Designul în mare parte alb pe care echipa l-a rulat în Turcia (un înlocuitor pentru evenimentul abandonat de la Suzuka, care ar fi fost ultima cursă de casă a Honda) a ieșit în evidență și a arătat beneficiile de expunere a mărcii, precum și distracția pentru fani, pe care livrările unice le pot crea în F1.
La Spa, Mercedes a sărbătorit cea de-a 55-a aniversare a lansării diviziei sale de performanță AMG. A mers până acolo încât a îmbrăcat o altă mașină de prezentare de F1 într-un design tributar bazat pe livery-ul “Red Pig” de pe Mercedes 300 SEL 6.8 AMG care a terminat pe locul al doilea la general și a câștigat clasa sa la Spa 24 Hours din 1971.
Dar Mercedes a montat doar autocolante cu numere mai mari, în stil vintage, pe W13-urile sale și un semn de celebrare a celei de-a 55-a aniversări modificat. Au existat mai multe motive cheie, dintre care unul dintre ele evidențiază o problemă fundamentală în F1 modernă.
În primul rând, triplul program a însemnat că Mercedes nu a avut timp să îmbrace și apoi să se dezbrace de un livery unic înainte de călătoria din acest weekend la Zandvoort. De asemenea, echipa este reticentă în a îmbrățișa pe deplin o schimbare de livery de sărbătoare după ce decizia sa de a face acest lucru la GP-ul Germaniei 2019 s-a întors prost.
“Avem o problemă de greutate”, a adăugat Wolff. “Așa că nici asta nu ar fi funcționat. De aceea ne-am întors doar la cel mai mic impact posibil asupra performanței.”
Mașinile actuale sunt mai grele decât oricând din cauza structurilor de impact întărite și a anumitor piese standard care vin cu o greutate mai mare decât cea prevăzută pentru 2022. Toate echipele, cu excepția Alfa, au fost nevoite să renunțe la greutate pentru a se apropia de cerința minimă și pentru a obține performanțe ca rezultat.
Dar dacă plăcerea de a avea culori unice este stricată deoarece greutatea suplimentară a vopselei sau a autocolantului este o povară prea mare, atunci F1 ar trebui să intervină. La urma urmei, unde este răul?
- Mai multe știri despre Campionatului de Formula 1 găsiți AICI.
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.