Siguranța piloţilor in Formula 1

0
177

Grand Prix-ul Toscanei a ridicat din nou la fileu subiectul siguranței monoposturilor de Formula 1. Cu trei incidente de proporții in timpul cursei din care piloții au iesit nevătămați, putem spune ca Marele Circ a ajuns in sfarşit la un nivel de siguranță optim. Un rol important in prevenția accidentării l-a avut dispozitivul de deasupra capului piloților denumit „halo”. A fost puternic contestat de fanii sportului cu motor din diferite motive, cu toate acestea, si-a dovedit eficacitatea de multe ori deja. Antonio Giovinazzi si Carlos Sainz sunt printre cei care au beneficiat de aceasta masură de precauție in plus, in acest weekend. Fara elementul „halo” ramasițe din alte monoposturi sau chiar pneurile celorlați implicați, ar fi putut sa ii loveasca.

Juniorul Sainz a declarat imediat dupa impact pe radio-ul echipei: „Oh, Doamne! Asta e periculos.”, in timp ce inginerul său dorea sa afle daca acesta este bine. O alta coliziune masivă a avut loc in momentul in care Lance Stroll a lovit parapetul. La asemenea viteze si forțe g, cu câțiva ani in urmă s-ar fi produs o tragedie, actualmente, însă, pilotul Racing Point a parasit monopostul imediat după impact ca si Max Verstappen după incidentul din primul tur.

La finele cursei au avut loc, ca deobicei, interviurile cu echipele si piloții, iar cei implicați direct in evenimentele nefericite, nu s-au ferit sa işi expuna in mod clar opinia.

Max Verstappen (abandon):

„ Sunt desigur tare dezamăgit deoarece stiu ca ar fi putut sa fie o cursă foarte bună pentru noi. Am avut o lansare bună la start si am ajuns langă Lewis dar după, monopostul pur si simplu nu a mai putut accelera, deci am pierdut viteza si putere. Am ajuns apoi in mijlocul plutonului si am fost lovit din spate. Cand ajungi la mijloc in primele viraje, este foarte uşor sa fii implicat intr-o coliziune, deci nu sunt dezamăgit legat de asta, dar nu ar fi trebuit sa ajungem in poziția aia de la început. Nu prea mai sunt multe de spus, doar ca este frustrant pentru echipă sa trebuiască să ne retragem din nou, mai ales cand păream atât de competitivi, dar oricum este bine sa vad ca Alex a maximizat rezultatul şi a ajuns pe podium.”

 

Pierre Gasly (abandon):

„E ruşinos sa închei cursa chiar după ce a început. E o situație complicată când ajungi in primul viraj cu atât de multe monoposturi unul lângă celalalt. Am văzut puțin spațiu între Kimi si Romain în virajul 2, dar am ajuns in mijlocul lor si de acolo nu am mai avut cum sa plec, deci s-a produs coliziunea, si cam asta e. Nu cred că e cineva de vină, dar e păcat ca am ratat o oportunitate de a aduna puncte azi. Am avut un ritm bun tot weekend-ul si chiar dacă nu am avut o sesiune de calificări extraordinară, eram destul de sigur ca ne putem reveni azi. Desigur că mi-ar fi placut sa fiu acolo cu ceilalți luptandu-mă pentru puncte, da cred ca trebuie sa luam parțile pozitive in cazul ăsta deoarece performanța noastră a fost bună, şi aşa trebuie sa ne prezentam la Sochi.”

 

Carlos Sainz (abandon):

„ Ei bine, in primul rând, mă bucur ca toată lumea e ok după un asemenea incident periculos. Asta e partea importantă. Trebuie sa aruncăm o privire asupra a ceea s-a intamplat si ne dăm seama de la ce a pornit totul, ca sa fim siguri ca nu o sa se mai intample. Nu e prima dată când aceste restarturi au fost periculoase pentru cei aflați la mijlocul sau la coada plutonului, deci trebuie luate măsuri. Privind partea pozitiva, am avut un inceput de cursă bun. A fost o zi dedicata riscurilor si a încercării de a ajunge mai in față, deoarece ritmul nostru nu a fost prea bun […]. In cele din urmă, as vrea sa le mulțumesc mecanicilor si întregii echipe pentru tot efortul şi munca asiduă din cele 9 curse susținute in 11 weekend-uri. Mergem înainte!”

 

Antonio Giovinazzi (abandon):

„ E frustrant sa termini cursa aşa, inainte sa concurezi măcar într-un tur, totuşi sunt fericit că echipa a obținut puncte. Am avut un alt start bun, ajungând pe poziția a 14a: m-am simțit bine în monopost si cine ştie cum ar fi putut decurge cursa. Nu pot spune multe legat de accident, înafară de faptul că a fost o situație foarte periculoasă. Toată lumea in jurul meu era deja la viteza maximă dar, dintr-o dată, Magnussen aproape că s-a oprit in mijlocul circuitului. Latifi l-a evitat, dar eu pur şi simplu nu am mai avut timp – am încercat, dar i-am tăiat spatele. Din fericire, nimeni nu a fost rănit, dar a fost periculos. Cu o linie de start- sosire atât de lungă, asta va reprezenta mereu o problema, asa că trebuie sa găsim o soluție.”

 

Kevin Magnussen (abandon):

„ Ce pare că s-a întamplat la momentul reînceperii cursei este faptul că, liderul a mers cu viteză redusă pană la linia de start, ceea ce el are dreptul să facă, dar cumva, cineva de la mijloc-dintre mine si lider, s-a decis sa meargă cu viteză maximă. Cred că cineva a încercat să îşi creeze spațiu, dar a plecat prea devreme şi a trebuit să opreasca din nou. Cine era in faţa mea a început sa demareze, eram toți pe punct de plecare pentru câteva secunde, iar apoi toata lumea a frânat. Am frânat şi eu, am vazut oameni trecand pe langa mine, apoi am fost lovit de  Giovinazzi – care nu a avut unde sa se retragă. Asta e clar o situație care ar trebui cercetată – si anume daca e o idee buna depăsirea înainte de linia de start, sau nu, poate e o idee buna sa fie undeva înainte de ea. Nu ne permitem să se întample asa ceva din nou. Am urcat pe locul 12 dupa ce am plecat de pe 20 in primul tur, părea sa ia totul o turnură pozitivă. Dar e clar o altă oportunitate ratată.”

 

Lance Stroll (abandon) :

„ În primul rând, sunt bine după acest impact masiv. Înca investigăm cauza accidentului. S-a intâmplat atat de rapid, dar părea a fi o pană. Trebuie sa ne retragem şi să analizăm datele pentru a confirma motivul. Erau puncte bune în joc şi ne apropiam de Ricciardo inainte de coliziune, şi se pregătea un  final incendiar. Sunt mulțumit de pachetul propulsor upgradat in acest weekend, ne dă un imbold bun pentru celelalte curse. A fost un rezultat nefericit dar câteodata, <<aşa se sfărâmă biscuitele>>, dar voi lua părţile pozitive.”

 

Nicholas Latifi (abandon):

„ Pentru restarturile de pe acest circuit, ştiam ca liderul vrea sa amâne plecarea pe cat posibil având în vedere cât de departe este linia împreună cu fluxul de alunecare efectiv. Cand esti in mijlocul sau finalul plutonului, efectul <<concertina>>” ( cum îi place lui David Coulthard sa denumească diferența dintre perioada de franare sau de accelerare dintre părțile plutonului) „este mai exagerat in special deoarece monoposturile sunt atat de rapide. Aproape ca l-am lovit pe Kevin (Magnussen) in apex in ultimul viraj cand toata lumea a franat, apoi a parut iar ca toti pleaca, si incerci doar sa reactionezi la ce se intampla langa tine. Monoposturile din fata au franat din nou, si atunci chiar nu am mai avut ce sa fac. E pacat deoarece am reusit sa evitam incidentele de la inceput si sa urcam cateva pozitii. Eram incantat sa vad cum se va desfasura totul, dar asta inseamna o cursa pana la urma.”

 

A mai existat un pilot care nu a reusit sa termine cursa, insa acest fapt s-a datorat unei defectiuni tehnice constatate in timpul steagului rosu pe monopostul Renault a lui Esteban Ocon. Echipa a decis sa il retraga de pe circuit si sa isi puna sperantele in Daniel Ricciardo.

Ultimii ani si recentele inovatii s-au concentrat mult pe siguranta pilotului. Dupa tragedii precum cele a lui Ayrton Senna, Jules Bianchi si Antoine Hubert, FIA si echipele au inceput sa lucreze serios la solutii optime de preventie a leziunilor, in cazul unui impact.

Ana Danila
Ultimele postari ale lui Ana Danila (vezi toate)