Latest Posts

Echipa „Iron Dames” este mai mult decât o simplă echipă feminină

Vizualizări: 3839

„ Iron Dames ” reprezintă cea mai populară echipă din WEC- care a început prin a promova doamnele rapide și a devenit de mult timp un brand .

Damele de fier din Lamborghini Huracan GT3 Evo sunt rapide. Mașina roz nu concurează pentru divertisment în clasa LMGT3 a WEC. Dar Sarah Bovy, Michelle Gatting și Rahel Frey au și un mesaj: „Femei conduse de vise”. Nu conduci doar pentru succes, ci și pentru un scop.

Iron Dames au scris deja istorie în cursele de anduranță cu prima victorie pentru o echipă formată numai din femei în WEC în Bahrain 2023 în clasa GTE. Acest lucru radiază în sezonul actual. Baza de fani este în creștere, au devenit de mult timp un brand, mai mult decât o echipă.

Iron Dames

Magazinul lor pentru fani din Le Mans a fost invadat. O coadă lungă se formase în fața standului de vânzări destul de discret de la marginea zonei fanilor, iar sâmbătă la prânz nu mai era aproape nimic de cumpărat. „Nu ne așteptam la o asemenea aglomerație și încercam în continuare să aducem cumva provizii la pista de curse”, spune Rahel Frey. Înainte de start, mașina ei a fost una dintre cele mai asaltate de fani.

Doamnele de Fier au terminat cursa pe locul al cincilea, iar înainte de aceasta au fost adesea pe podium. Un rezultat bun, dar nu unul surprinzător. Boyv, Gatting și Frey nu sunt doar singurele femei din WEC. Echipa lor este întotdeauna bună pentru o poziție de top, dar a fost adesea ghinionistă în ultima perioadă.

La cursa WEC din Brazilia din luna iulie, doamnele de fier au obținut pole position-ul și se aflau pe locul doi în cursă, când o clemă de la un furtun de apă s-a rupt brusc în timpul unei opriri la boxe, după patru ore de cursă. Rezultatul a fost un abandon. „Nu știu cum poți avea mai mult ghinion”, spune Rahel Frey.

În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)

 

Pentru că ai ritmul necesar pentru a fi în frunte. Poate că pachetul general nu este încă la fel de bun ca cel al Manthey Racing cu Porsche 911 GT3 R LMGT3. „Dar dacă ei vor avea vreodată dificultăți, noi suntem acolo și avem cu siguranță o șansă de a câștiga”. Situația actuală este dificilă: „Dar aceasta este exact partea din motorsport care te face mai puternic. Dar este timpul să terminăm din nou pe podium și să marcăm puncte.”

Iron Dames

Pentru Sarah Bovy, Michelle Gatting și Rahel Frey, succesul lor a fost precedat de un drum lung și greu prin diferite serii și clase de curse. A fi tratate cu atât de mult respect de către comentatori și fani astăzi este ceva ce ele apreciază cu adevărat:

„Este un lucru minunat. Toți trei am avut o carieră înainte de Iron Dames și am încercat să supraviețuim în felul nostru și să ne găsim locuri de muncă pentru a ne urma pasiunea în mod profesionist. Acum ne-am găsit un cămin în echipa noastră, o echipă în care toată lumea are același obiectiv.”

Ele vor să arate cât de bine pot femeile să aibă succes la cel mai înalt nivel al motorsportului. „Iron Dames ne oferă această oportunitate”. Deborah Mayer, care a fost președinta FIA a Comisiei pentru femei în sporturile cu motor între 2022 și 2024 și care acum se concentrează pe deplin asupra proiectului Iron Dames pe care l-a inițiat, este o figură centrală în acest sens.

„Ceea ce face ea, în special pentru tinerele fete din motorsport, este incredibil de impresionant. Ea ne oferă toate oportunitățile de a avea succes, iar asta dă roade.”

Iron Dames

Solicitări din partea tinerelor femei din întreaga lume

Echipa Iron Dames intră în cel de-al șaselea an: „Ne-au trebuit cinci ani pentru a ajunge la nivelul la care suntem astăzi și pentru a fi acceptate. Oamenii au realizat că proiectul nostru este unul pe termen lung. A avut loc o schimbare”. Numărul fanilor crește rapid și puternic: „Asta pentru că fetele și femeile se pot identifica cu noi.”

Rahel Frey spune: „Femeile sunt responsabile pentru propriul lor succes. Performanța trebuie să fie corectă”. Dar au nevoie și de sprijin și structuri pentru dezvoltarea lor, așa cum este deja normal pentru colegii lor bărbați. Când a pilotat în DTM în 2011 și 2012, mai întâi pentru echipa Phoenix și apoi pentru Abt, ambele într-un Audi, lucrurile erau diferite. „Trebuia să lupți foarte mult pentru locul tău și pentru materialul tău, astăzi există multe oferte”.

Cu toate acestea, responsabilitatea constă acum în a nu lua de bun sprijinul mai bun din partea femeilor. „Nici noi nu trebuie să devenim arogante”. Factorul decisiv este calitatea și nu cantitatea. „Vrem să motivăm multe femei să intre în motorsport. Dar ele trebuie să pună suflet în asta și să fie bune. Aceasta este singura modalitate de a obține succes pe termen lung și de a crește și mai mult acceptarea femeilor în motorsport.”

Merg toate acestea mână în mână cu o schimbare a poziției femeilor în societatea actuală? „În general vorbind, se poate spune că femeile au învățat să lupte pentru locul lor.”

Acest lucru este vizibil și în cadrul echipei: „De la un sezon la altul, primim mult mai multe cereri din partea inginerilor și mecanicilor sau pentru un loc în echipa de piloți. Acest lucru a crescut din nou rapid în ultimii doi ani.” În plus, există nenumărate e-mailuri de la fete care întreabă cum pot intra în motorsport.

Au femeile din echipele de curse nevoie de un alt tip de sprijin? „Aceasta este o întrebare foarte importantă. Încercăm să facem cât mai puține diferențe posibile, de fapt niciuna. În prezent, suntem în curs de creștere a sprijinului profesional în special pentru fetele foarte tinere.” La sfârșitul lunii iulie, a avut loc în Italia un stagiu de pregătire pentru fete cu vârste cuprinse între opt și 13 ani, în cadrul căruia au fost puse la bătaie locuri în echipa Iron Dames.

„Avem deja doi copii de unsprezece ani pe care îi pregătim și îi dezvoltăm în prezent. Le oferim lecții de karting, cursuri de engleză, un program special de fitness, pregătire tehnică și, de asemenea, iau parte la cursele noastre. Sperăm că această integrare timpurie în motorsport va fi la fel ca pentru băieți și că nu va trebui să facem nicio distincție. Nu vrem să o facem, pentru că avem același obiectiv: să oferim cele mai bune performanțe posibile pe pista de curse.”

Iron Dames

Toată lumea este egală pe pistă

Oare femeile o fac diferit? „Pot vorbi doar pentru mine. A trebuit să învăț să fiu dură la start și în calificări și să nu dau înapoi. Mă descurc destul de bine acum, pentru că poți învăța asta.”

Ea nu simte nicio diferență în cursa în sine. În echipa Iron Lynx, sub umbrela căreia concurează Iron Dames, acestea se compară cu colegii lor bărbați. Există diferențe în modul în care abordează lucruri precum configurarea vehiculului și comunicarea. „Și noi, femeile, putem fi foarte încăpățânate, și spun asta într-un mod pozitiv. Asta nu este o calitate rea în curse.”

Sunt femeile tratate diferit pe pista de curse de către colegii lor bărbați? „Ei bine, dacă ne întrebi pe noi trei, cu siguranță vei primi răspunsuri diferite. Eu personal nu simt asta.” Ea se simte acceptată. „A avea răbdare ca pilot de curse este una dintre principalele noastre provocări. Uneori o pierdem, apoi se întâmplă incidente.”

Diferențele dintre cele două clase și modul de a le aborda sunt mai importante. „Toată lumea trebuie să se gândească la asta. În LMGT3, pierdem mai puțin timp dacă lăsăm hipercarurile să treacă pe linie dreaptă, mai degrabă decât în ultimul moment înainte de viraj. Pentru mine, este un da și ia. Am respect pentru ceilalți și, de asemenea, simt că primesc respect din partea celorlalți.”

Cursele sunt o muncă grea. Fac mașinile de curse moderne mai ușor pentru femei să ofere aceeași performanță în cockpit? „Pentru disciplina noastră, cursele de anduranță, acest lucru este cu siguranță adevărat. Mașinile au servodirecție, aer condiționat și temperatura interioară este monitorizată. Acest lucru face o diferență uriașă în ceea ce privește performanțele piloților. Dacă suntem suficient de în formă, și lucrăm din greu la asta, șansele sunt aceleași.”

Totuși, ceea ce este întotdeauna subestimat este componenta mentală în motorsport. Iar femeile au și cap să gândească.

Dezavantajul fizic este deosebit de vizibil în cursele de formule. Direcția asistată în clasele inferioare ar fi foarte favorabilă pentru ei. „Schimbările sunt deja discutate. Vedem cât de mult trebuie să muncească femeile noastre în Formula Regională Europeană (FRECA).”

De asemenea, femeile sunt adesea mai ușoare decât bărbații. În clasa LMGT3 din WEC, greutatea totală constă în mașină și 75 de kilograme pentru pilot, așa că poți obține puncte cu asta. „Dar am văzut și piloți din clasa hypercar care au pierdut foarte mult în greutate în timpul iernii. Unii dintre ei sunt chiar mai ușori decât noi, chapeau. Dar din moment ce nu noi facem regulile, nu putem decât să le respectăm.”

În Formula Regională, pe de altă parte, există o greutate minimă pentru piloți, iar dacă aceasta nu este atinsă, ei trebuie să adauge greutate. „Cred că este corect”. Iron Dames concurează sub licență proprie din 2022, dar fac încă parte din echipa Iron Lynx. „Acesta este motivul pentru care numele este atât de asemănător”.

Iron Dames

Proiectul merge dincolo de anduranță

Simțiți că transmiteți un mesaj? „Este dificil pentru noi să evaluăm impactul extern al aspectului nostru. Când conduci tu însuți, ești foarte concentrat pe succesul în cursă. Așa trebuie să fie”.

Cu toate acestea, conștientizarea faptului de a fi în favoarea schimbării în sporturile cu motor vine cu timpul, atunci când îți asumi sarcini suplimentare și diferite în cadrul echipei, de exemplu în management. Cu toate acestea, mai este nevoie de timp pentru ca acest lucru să aibă un impact asupra lumii exterioare.

Deja se formează un fel de comunitate în rândul femeilor pilot: „După victoria noastră în ELMS la Imola, am primit mesaje de la Michelle Mouton. Este un semn frumos că cineva ca Michelle se identifică cu noi și ne urmărește. Ne simțim ca niște femei puternice”.

Iron Dames sunt, de asemenea, ajutate de succesul lor pe social media. „Este profitabil faptul că echipa noastră de PR este mai mare decât cea a cicliștilor. Ea dezvoltă o mulțime de idei bune și asta ne ajută și pe noi.” Dar ei sunt dependenți unul de celălalt: „Poți crea conținut bun doar dacă performanța este corectă. Aceasta este singura modalitate de a asigura acceptarea și durabilitatea pe termen lung.”

S-a schimbat și modul în care fanii tratează femeile în sporturile cu motor. „Când am concurat în DTM cu Susie Wolff în 2011 și 2012, aveam deja o poziție foarte proeminentă. Acest lucru era important pentru marketing atunci și nu sunt sigură dacă eram încă la înălțimea acestui rol. Astăzi sunt, pot să mă bazez pe asta ca pe un punct forte și, de asemenea, îți oferă mai multă autenticitate. Fanii simt acest lucru și sunt mai predispuși să ne susțină”, spune acesta, acum în vârstă de 38 de ani.

În plus față de WEC, cursele de anduranță ISMA și Le Mans Cup, Iron Dames sunt, de asemenea, reprezentate în diverse serii de juniori, karting și, din 2024, raliuri. În total, echipa de motorsport cuprinde nouă femei.

FIA WEC: Sarah Bovy, Michelle Gatting, Rahel Frey
IMSA Endurance Cup: Sarah Bovy, Michelle Gatting, Rahel Frey
European Le Mans Series: Sarah Bovy, Michelle Gatting, Rahel Frey
Le Mans Cup: Karen Gaillard, Célia Martin
Academia F1: Doriane Pin
Raliul Franței: Sarah Rumeau, Julie Amblard
Karting – IAME Euro Series / Campionatul Spaniei (CEK): Natalia Granada

Începând din acest an, Doamnele de Fier au fost reprezentate în sportul ecvestru cu „stelele de la Cannes”. Acesta este un alt domeniu în care drepturile egale sunt realizate. Femeile și bărbații concurează împreună aici. Este prima și singura echipă feminină care participă la Longines Global Champions Tour și la Global Champions League. Cu succes: „Ele sunt deja lider acolo în primul lor an. Ele stabilesc deja standarde.”

Iron Dames

  • Mai multe știri despre Campionatului FIA World Endurance Championship (WEC) găsiți AICI.
Sursa: GP24 Media
Photocredit: Getty Images
Sponsor: TricouMania

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

GP24 Media

Latest Posts

Don't Miss