Home Endurance FIA World Endurance Championship (WEC) Sancțiune scandaloasă pentru Toyota! Amendă grea în WEC după încălcarea regulii FIA

Sancțiune scandaloasă pentru Toyota! Amendă grea în WEC după încălcarea regulii FIA

Vizualizări: 3447

Toyota primește o amendă serioasă pentru că directorul de echipă Rob Leupen a criticat public BoP. Prima sancțiune impusă pentru încălcarea regulii scandaloase a FIA.

Sancțiune scandaloasă în Campionatul Mondial de Anduranță FIA! Comisarii sportivi au aplicat Toyota o amendă de 10.000 de euro. Motivul pare aproape incredibil pentru cei din afară: în perioada premergătoare cursei de 6 ore de la Sao Paulo, directorul de echipă Rob Leupen a făcut o declarație publică unui jurnalist cu privire la echilibrul performanțelor în WEC.

Procedând astfel, olandezul experimentat a sfidat efectiv cerințele Regulamentului sportiv, care prevede de fapt că niciun participant la WEC nu poate comenta echilibrul performanțelor sau încerca să influențeze clasamentul prin declarații publice.

Toyota

Botnița FIA în regulamentul WEC

Acest paragraf extrem de discutabil – denumit în lumea sporturilor cu motor “botniță FIA” – a fost înscris în regulament începând cu 2023. Se știe că nici la FIA nu toată lumea este entuziasmată de această regulă. Nu este de mirare: este o îngrădire regulamentară a libertății de exprimare – și a echilibrului performanței, despre care se știe că are o influență majoră asupra competiției sportive în motorsportul actual.

Sancțiunea împotriva angajatorului lui Leupen, Toyota, este suspendată și nu trebuie plătită în cazul în care nu va mai exista nicio infracțiune în această privință. În decizia comisarilor, care a fost publicată la Sao Paulo abia după încheierea cursei și victoria Toyota #8, Leupen este acuzat că a făcut comentarii negative cu privire la problema BoP.

Declarațiile BoP, o “încălcare gravă a regulamentelor”

Aceste trei declarații din interviul original sunt în discuție: potrivit lui Leupen, publicarea BoP cu o săptămână înainte de cele 24 de ore de la Le Mans din 2023 nu a fost “în conformitate cu reglementările”. În actualul sezon 2024, procesul FIA cu privire la Balanța de performanță “nu este transparent”. Și: “Onestitatea este necesară în viitor”.

Comisarii au considerat aceste declarații drept o “încălcare gravă a regulamentului”, dar au suspendat amenda aplicată până la sfârșitul sezonului, cu condiția ca nicio persoană asociată cu Toyota să nu comită infracțiuni similare. Nota “prietenoasă”: “Toți concurenții sunt informați că viitoarele infracțiuni nu pot fi pedepsite cu o amendă cu suspendare.”

Regula botniței a fost criticată dur de mult timp

Potrivit comisarilor, declarațiile lui Leupen “pun sub semnul întrebării imparțialitatea FIA, aruncă suspiciuni asupra integrității sale și provoacă astfel daune morale, mai ales că articolul de presă în cauză a fost difuzat în mai multe țări. În plus, aceste comentarii au drept consecință directă punerea la îndoială a integrității rezultatelor sportive ale campionatului și afectarea credibilității acestuia”.

Scena de cursă lungă a criticat de mult timp aspru botnița de reguli a Federației Internaționale de Automobilism. Cu toate acestea, o sancțiune specifică nu fusese încă impusă înainte de cazul lui Leupen. În cunoștința paragrafului de reguli, există întotdeauna un dans aproape absurd al ouălor în WEC atunci când jurnaliștii îi întreabă pe reprezentanții echipelor sau pe piloți despre părerea lor cu privire la Balance of Performance. “Nu am voie să vorbesc despre asta”, spun ei mereu și mereu, sau: “O să vă spun, dar nu mă citați”.

Comentariile BoP nu sunt interzise în alte serii de curse

În alte serii de curse BoP, cum ar fi DTM, GT World Challenge, IMSA sau cursa de 24 de ore de la Nürburgring, nu este interzis de regulament să se comenteze public BoP. Cu toate acestea, subiectul este sensibil și mulți protagoniști preferă să-și țină gura, de teamă să nu fie eventual penalizați la următoarea clasificare. Alți reprezentanți fac public acest lucru în mod deliberat în speranța de a provoca un echilibru al performanțelor care să le fie mai favorabil.

În WEC, de teama sancțiunilor – ca și în cazul lui Leupen acum – cei responsabili devin de obicei creativi în alegerea cuvintelor pentru a vorbi indirect despre influența echilibrului performanței asupra competiției. De exemplu, ei vorbesc despre “ritmul comparativ cu concurența din diverse motive”. Desigur, toată lumea știe imediat la ce se referă.

Când Akio Toyoda a provocat mari râsete BoP

Toyota a atras atenția deja o dată în jurul problemei botului FIA: în 2023, pe marginea celor 24 de ore de la Le Mans, după ce echipa japoneză a trebuit să încarce 37 de kilograme și, astfel, cea mai mare greutate suplimentară ca urmare a unei ajustări BoP cu doar zece zile înainte de cursă. Akio Toyoda însuși a făcut o remarcă punctuală la conferința de presă importantă a ACO de la Le Mans, spre amuzamentul celor prezenți, cu doar două cuvinte: “Mai puțin BoP”.

Mai târziu, într-o revistă pentru fani publicată de Toyota, domnul Toyota a fost mai explicit, spunând, printre altele: “Când am văzut calificările, m-am gândit că am pierdut în fața politicii”. CEO-ul de atunci al Toyota și actualul președinte al gigantului auto nu a primit o sancțiune vizibilă public pentru încălcarea regulamentului. Cu toate acestea, în culise, se spune că FIA și ACO, organizatorul Le Mans, nu au fost prea mulțumiți.

Regula botniței în regulamentul WEC: paragraf de scandal în formulare

Articolul 6.2.1: Constructorii, participanții, piloții și orice persoană sau entitate asociată cu înregistrările acestora nu trebuie să încerce să influențeze stabilirea BP sau să comenteze rezultatele, în special prin declarații publice, mass-media și rețelele sociale. Orice încălcare a principiilor de mai sus va fi sancționată de către comisari, în orice moment în timpul unei competiții, inclusiv după cursă.

  • Mai multe știri despre Campionatului FIA World Endurance Championship (WEC) găsiți AICI.

 

Sursa: GP24 Media
Photocredit: Getty Images
Sponsor: TricouMania

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

Exit mobile version