Home Moto MotoGP Sistemul radio al MotoGP va apărea în 2025: Francesco Bagnaia, critică aspru

Sistemul radio al MotoGP va apărea în 2025: Francesco Bagnaia, critică aspru

Vizualizări: 5042

Din 2025, piloții MotoGP vor fi ținuți la curent prin radio: Dorna plănuiește introducerea treptată – Aleix Espargaro este de acord, Bagnaia este strict împotrivă

Teste cu un sistem radio MotoGP pentru a comunica cu piloții în timp ce sunt pe motociclete: Acest lucru s-a întâmplat deja de mai multe ori în ultimii ani.

La ultimul test MotoGP de luni din această săptămână de la Misano, s-a experimentat din nou cu un sistem radio. Iar acum a fost dezvăluit faptul că Dorna, promotorul MotoGP, plănuiește o introducere treptată în următorii ani.

Potrivit informațiilor, echipele MotoGP au fost informate de Dorna joia trecută că prima etapă a unui sistem radio va fi lansată pentru curse încă din 2025.

motogp

Dorna plănuiește introducerea treptată începând din 2025

Prima etapă se va concentra exclusiv pe siguranță, motiv pentru care comunicarea va consta inițial doar în mesaje audio scurte și concise de la controlul cursei către piloți.

În a doua etapă, a cărei introducere este luată în considerare pentru 2026, sistemul radio va funcționa în ambele direcții. Aceasta înseamnă că piloții MotoGP vor putea, de asemenea, să răspundă la mesajele de la controlul cursei. Cu toate acestea, această etapă nu a fost încă finalizată.

Și într-o a treia etapă, care, de asemenea, nu a fost încă decisă, sistemul radio ar putea fi chiar extins, astfel încât să existe un radio la boxe între echipe și piloți, așa cum știm din Formula 1 sau alte serii de curse auto, de exemplu.

În clasa regină a Campionatului Mondial de Motociclism, Sergi Sendra, șeful de tehnologie al Dorna, lucrează de ani de zile la un sistem radio. Prima versiune a fost deja testată la Misano în septembrie 2020 de Stefan Bradl.

Sistemul radio a fost testat de mai mulți piloți MotoGP la testul oficial de la Misano din 2020 și, de asemenea, la testele oficiale de la Jerez și Valencia din 2023, Dorna aducând în mod repetat îmbunătățiri.

Lunea trecută, la Misano, a fost utilizată din nou o nouă dezvoltare. De data aceasta, pilotul Aprilia Aleix Espargaro, pilotul Yamaha Fabio Quartararo și pilotul de teste Aprilia Lorenzo Savadori, printre alții, au rulat cu sistemul radio.

În cele mai recente specificații, micul difuzor nu este amplasat pentru prima dată în interiorul urechii, ci pe lobul urechii. Acest lucru este menit să reducă interferențele cu simțul echilibrului, care a fost criticat de mai mulți piloți MotoGP după primele teste. Care sunt opiniile acum?

Aleix Espargaro face campanie în favoarea introducerii radioului

„Îl testez de trei ani”, spune Aleix Espargaro și dezvăluie: De fapt, eu sunt unul dintre cei care au făcut lobby pe lângă Dorna pentru introducerea radioului. Raționamentul său: „Pur și simplu trebuie să ne obișnuim cu noile tehnologii, să le încercăm și să continuăm să le îmbunătățim. De îndată ce sistemul va fi gata de utilizare, va fi o îmbunătățire, sunt sigur de asta.”

„Desigur, pe circuite ca aici, la Misano, cu greu vei putea vorbi ca pilot”, spune Espargaro, referindu-se la configurația sinuoasă, care necesită o pilotaj frecvent în unghi. „Pe piste precum Malaezia, pe de altă parte”, spune debutantul în MotoGP, gândindu-se la Circuitul Internațional Sepang, cu liniile sale drepte lungi, va fi foarte ușor să vorbești în timp ce pilotezi.

Fabio Quartararo spune, de asemenea: „Lucrăm la acest lucru cu Sergi Sendra de ceva timp. Cred că este o idee bună din multe puncte de vedere. Trebuie să spun că facem progrese constante, dar oricât de zgomotoasă este motocicleta, este încă dificil să auzi ceva prin radio. În opinia mea, trebuie să mai lucrăm puțin la volum”.

Bagnaia critică aspru și prevede sancțiuni pentru el însuși

Dar există și voci în paddock care sună destul de diferit. Unul dintre cei mai mari oponenți ai introducerii unui sistem radio MotoGP este dublul campion mondial în exercițiu Francesco Bagnaia.

„L-am încercat. Îți apasă pe oase”, spune el despre sistemul din cască și compară: ”Dacă doar îți apeși degetul pe un loc timp de 30 de secunde, începe să doară. Acum imaginați-vă că ar trebui să călătorim timp de 40 de minute cu unul dintre aceste lucruri. Asta nu are niciun sens pentru mine”.

„Avem deja tot felul de sisteme care ne avertizează cu privire la tot felul de lucruri. Fie că este vorba despre tabloul de bord, fie că este vorba despre panoul de box. În opinia mea, nu există niciun motiv să introducem un alt canal de comunicare care, de asemenea, ne distrage atenția”, spune Bagnaia și avertizează: Călătorim pe dispozitive care nu ne permit să fim distrași.

Dorna, promotorul MotoGP, are un punct de vedere diferit și dorește să introducă comunicarea radio pe scena MotoGP pe baza planului etapizat prezentat la început. Prin urmare, Bagnaia se pregătește deja pentru faptul că va fi adesea penalizat în viitor dacă nu utilizează sistemul radio contrar regulamentelor care se vor aplica atunci.

„Probabil că voi face ca Jordan”, spune Bagnaia, referindu-se la legenda baschetului Michael Jordan: ”A fost penalizat în fiecare meci de atunci pentru că purta pantofi roșii (în loc de pantofii albi prescrisi de NBA la acea vreme; nota redacției). Probabil că și eu voi fi penalizat de Jordan de fiecare dată în viitor, pentru că nu voi purta așa ceva sistemul radio.”

Acosta nu se gândește la asta și îl contracarează pe Espargaro

Pedro Acosta are o părere similară. „Nu mă gândesc prea mult la asta”, spune debutantul din MotoGP despre introducerea planificată a sistemului radio și explică: ”Nu trebuie să uităm că capetele noastre se mișcă atunci când pilotăm. Și aș spune că capul este prea important pentru a face lucruri ciudate cu el”.

„Nu prea cred în camerele de luat vederi în salopetă, de exemplu”, remarcă Acosta. „Dar ei bine, dacă îți rupi clavicula din cauza unuia dintre aceste lucruri, poți să îți pui o placă și să conduci în continuare. Capul este o altă problemă. În opinia mea, este prea important”.

Întrebat despre faptul că Aleix Espargaro este un mare fan al sistemului radio și chiar este explicit în favoarea introducerii acestuia, Acosta reacționează rece: „Bineînțeles, demisionează!”

Coechipierul lui Espargaro de la Aprilia, Maverick Vinales, vede o valoare adăugată mai ales în prima etapă anunțată a unui sistem radio în curse – și anume mesajele audio scurte exclusiv de la controlul cursei către piloți.

„Cred că este un lucru foarte bun în ceea ce privește siguranța”, spune Vinales, subliniind un exemplu: ”Dacă cineva se prăbușește în spatele crestei din Portimao, nu poți vedea. Bine, sunt steaguri galbene, dar nu ai timp să iei măsuri evazive”.

„În viitor, dacă există un mesaj radio într-un astfel de caz care spune: „Rider on track”, atunci ești avertizat imediat. De aceea cred că este un lucru bun în ceea ce privește siguranța”, a spus Vinales.

Ar fi radioul la boxe o idee bună în cursele flag-to-flag?

Weekendul trecut, la Misano, subiectul radioului MotoGP a apărut într-un context diferit. Deoarece cursa de duminică a fost o așa-numită cursă flag-to-flag, în care schimbarea motocicletelor a fost permisă din cauza schimbării condițiilor de pe pistă (ploaie), primii 3 clasați au fost întrebați după cursă dacă și-ar putea imagina radioul de la boxe în cazul curselor flag-to-flag.

Marc Marquez a fost învingător duminică la Misano după ce – la fel ca majoritatea, dar spre deosebire de Jorge Martin – a decis să nu își schimbe motocicleta. După cursă, Marquez a declarat: „În astfel de condiții, întotdeauna pilotul este cel care decide. Este pur și simplu imposibil pentru echipă să știe în ce condiții este pista. Într-un astfel de caz, este doar o decizie bazată pe sentimentele pilotului”.

Marquez s-a referit în special la o deteriorare a condițiilor de pe pistă, și anume atunci când pista este inițial uscată și apoi plouă. În cazul opus, de opt ori campion mondial de motociclism și-ar putea imagina foarte bine sprijinul de la boxe.

„Desigur”, spune Marquez, ”comunicarea cu echipa ar putea fi utilă în cazul în care pista se usucă. Atunci ei îți pot spune dacă cineva este mai rapid și dacă este timpul să intri la boxe sau să rămâi afară. Dar dacă starea pistei se schimbă de la uscat la umed, atunci pilotul este întotdeauna cel care decide.

Întrebat dacă ar fi în favoarea introducerii radioului la boxe în stilul Formulei 1 în MotoGP în următorii ani, Marquez a răspuns: „În ceea ce privește spectacolul, da, în ceea ce privește sportul, nu. Dar realitatea este că și noi concurăm pentru spectacol. De aceea cred că ar fi interesant pentru cei de acasă care se uită la televizor.”

  • Mai multe știri despre Campionatul Mondial MotoGP pot fi găsite AICI.

 

Sursa: GP24 Media
Photocredit: MotoGP - SBK Fans Romania
Sponsor: TricouMania

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

Exit mobile version