Home F1 F1 Baku: Oscar Piastri câștigă senzațional la Baku! Cursa se încheie după...

F1 Baku: Oscar Piastri câștigă senzațional la Baku! Cursa se încheie după accidentul Sainz-Perez sub galben

Vizualizări: 2674

F1 Baku: Ce senzație, Oscar Piastri își păstrează calmul în lupta pentru victorie cu Charles Leclerc, Carlos Sainz și Sergio Perez nu

Nu Lando Norris, numărul 1 desemnat de McLaren, sau Charles Leclerc, autorul pole-position-ului, au fost cei care au câștigat Marele Premiu al Azerbaidjanului 2024, ci Oscar Piastri. Australianul în vârstă de 23 de ani a sărbătorit a doua sa victorie în Marele Premiu de la Baku, după cea de la Hungaroring din mijlocul verii, cu o prestație extrem de calmă, în special în ultimele tururi, în ciuda degradării pneurilor.

Dar povestea cursei de duminică de la Baku este coliziunea dintre Carlos Sainz (Ferrari) și Sergio Perez (Red Bull) în lupta pentru locul trei, care i-a permis lui George Russell (Mercedes) să termine pe podium în spatele lui Charles Leclerc (Ferrari).

Piastri a câștigat cursa sub galben („safety car” virtual) și a fost votat pilotul zilei.

Baku

Lando Norris (McLaren) a ocupat locul patru, după o cursă excelentă de recuperare, în fața rivalului său din campionatul mondial, Max Verstappen (Red Bull), care nu a fost deloc mulțumit de manevrabilitatea mașinii sale în cursa de duminică.

Fernando Alonso (Aston Martin) a terminat al șaselea și a completat top 10 alături de Alexander Albon (Williams), care, la fel ca Norris, a condus un prim stint lung, Franco Colapinto (Williams), Lewis Hamilton (Mercedes), care a plecat de la boxe, și Oliver Bearman (Haas).

Nico Hülkenberg (Haas) a terminat al unsprezecelea, deși îl depășise pe Bearman la începutul cursei, conform ordinului de echipă. El nu a fost mulțumit: „Câteva lucruri au mers prost în ultimele două tururi. Nu vreau să intru în detalii, dar am pierdut cursa acolo”.

Astfel, Bearman devine primul debutant în Formula 1 din istorie care marchează puncte pentru două echipe diferite în primele două curse ale carierei sale.

În total, 16 piloți au văzut steagul în carouri. În plus față de Sainz și Perez, Lance Stroll (Aston Martin) și Yuki Tsunoda (Racing Bulls) s-au retras.

Rezultatul de la Baku are un impact asupra Campionatului Constructorilor. McLaren are acum 476 de puncte și a depășit Red Bull (456) în fruntea clasamentului. Ferrari se află pe locul 3, cu 425 de puncte.

Cine au fost câștigătorii și învinșii fazei de start?

Câștigătorii la start au fost în mod clar cele două Red Bull. Ca doi înotători sincronizați, Perez și Verstappen i-au depășit în același timp pe adversarii lor Sainz și Russell, trecând astfel de la P4/6 la P3/5.

Puțin mai în spate, Stroll a suferit o pană în urma unui contact cu Tsunoda. Canadianul a intrat la boxe la sfârșitul primului tur, dar a deschis un decalaj mare în pluton, deoarece nimeni nu a putut trece de el în pasajul îngust prin orașul vechi. După trei tururi, între Bearman (P10) și Norris (P11) erau mai mult de patru secunde.

Norris era al 15-lea pe grila de start, deși se calificase doar al 17-lea. Pierre Gasly (Alpine) a fost descalificat din calificări din cauza citirilor excesive ale debitului de combustibil, iar Hamilton a trebuit să plece de la boxe din cauza schimbării unității de putere. Totuși, după trei tururi, Hamilton era din nou pe locul 15.

Cum a decurs cursa lui Norris pentru a recupera?

Spre deosebire de concurenții din față, Norris a început cursa cu pneuri hard. A urcat rapid până pe locul 11 la start. Apoi a avut nevoie de câteva tururi pentru a-l ajunge din urmă pe Bearman. A fost o victimă ușoară pentru McLaren în turul 7/8 cu DRS la start și la final. Ca urmare, Norris a intrat pentru prima dată în puncte din turul 8.

Bearman a fost acum sub presiunea lui Hülkenberg, iar în turul 9 germanul a fost informat: „Nico, facem schimb de locuri la start și la sosire”. Hülkenberg avea și el avantajul DRS, astfel că „manevra de depășire” internă a echipei de la începutul turului 10 a decurs fără probleme.

După 15 tururi, Norris urcase în P5 datorită opririlor la boxe ale celor din față – și îl avea în spate pe Perez, care se lupta cu Piastri pentru locul doi într-un duel pe distanțe lungi. McLaren i-a cerut lui Norris să coopereze: „Există ceva ce poți face pentru a-l ține pe Perez în spatele tău fără să te rănești?” La care Norris a răspuns afirmativ.

Munca de echipă a avut un rezultat pozitiv, deoarece Perez l-a depășit pe Norris la începutul turului 16, dar până atunci Piastri ieșise deja din nou de la boxe – și era din nou la câteva lungimi de mașină în fața lui Perez. Ceea ce o dovedește: Chiar dacă Norris este acum numărul 1 declarat, munca în echipă la McLaren merge în ambele sensuri.

În turul 30, McLaren a vrut să îl aducă pe Norris la boxe. Norris mai avea încă destulă viață în pneuri, dar nu putea găsi o cale să treacă de Albon, al cărui Williams era dificil de depășit cu viteza sa maximă bună. Cu toate acestea, echipa a revizuit decizia în ultima secundă și l-a lăsat pe Norris afară, astfel încât Albon să fie cel dintre cei doi care a intrat mai devreme.

O tactică care a funcționat: Norris a coborât pe locul 7 ca urmare a opririi la boxe, era atunci la 14,7 secunde în spatele lui Verstappen, dar acum stabilea de departe cei mai buni timpi pe tur din întregul pluton cu cele mai proaspete pneuri.

Din cauza coliziunii Sainz-Perez de la final și a unei manevre de depășire a rivalului din campionat Verstappen datorită avantajului pneurilor în final, Norris a trecut în cele din urmă linia de sosire pe locul patru. Mai mult decât limitarea pagubelor după o calificare complet ratată.

Cum a decurs cursa în față?

Leclerc și Piastri au reușit să se desprindă de Perez în primele trei tururi. Cu toate acestea, Leclerc a fost inițial incapabil să se desprindă de Piastri, care chiar părea puțin mai rapid pentru câteva tururi. Dar apoi Leclerc a aprins turbo-ul. Când Piastri a intrat la boxe în turul 15, avansul lui Leclerc față de Piastri era deja de 5,8 secunde.

După oprirea lui Leclerc, avansul a fost de numai 2,1 secunde, dar cel puțin și-a apărat „poziția pe pistă”. Cu toate acestea, Piastri a câștigat brusc avantajul pe pneurile hard. La sfârșitul turului 19, el a lansat un atac pe ultimul șanț de la capătul liniei de start-sosire, dar a reușit o manevră de depășire fără să se oprească. Schimbare de lider în Marele Premiu.

„Împing ca nebunii”, și-a dat seama Leclerc cu puțin timp înainte de a pierde poziția și: Oh, Doamne, au mai multă aderență decât noi. Dar inginerul său de cursă l-a înveselit: „Continuați să vă urmăriți pneurile. Este încă o cursă lungă”. Și Leclerc a reușit inițial să rămână în al doilea DRS și să nu-l lase pe Piastri să se distanțeze.

„Când Oscar m-a depășit”, analizează Leclerc, m-am gândit inițial: Trebuie să rămân calm, să mențin pneurile în viață și să-l depășesc din nou mai târziu. Dar asta a fost dificil. Nu am putut să țin pasul pe liniile drepte așa cum îmi doream. Am pierdut cursa pentru că nu m-am apărat suficient de bine într-o situație”.

După cursă, Piastri și Leclerc au vorbit despre situație în camera podiumului. Piastri a recunoscut că a trebuit să riște mult în timpul manevrei de depășire și că a fost o șansă de 50:50. În primul interviu, el a declarat apoi: „Știam că nu voi reuși niciodată să trec dacă nu reușeam chiar la începutul stintului”.

Ce s-a întâmplat în spatele lui Piastri și Leclerc?

Din spate, Perez a beneficiat de duelul pentru lider, astfel că din turul 20 a fost o luptă în trei pentru prima poziție. În spatele lor erau Albon și Norris, care nu schimbaseră încă pneurile, în fața lui Sainz, Verstappen și Russell. Sainz avea deja o diferență de 6,6 secunde față de Perez, astfel că primii trei păreau inaccesibili la acel moment.

Verstappen nu avea nicio șansă să termine pe podium de această dată. Chiar la începutul cursei, el s-a plâns: „Nu am mușchi în mașină”. Expertul Philipp a explicat: „O declarație tipică a pilotului de curse atunci când ai o punte față proastă, care nu se întoarce cum trebuie”.

În turul 25, Verstappen era în spatele lui Norris, care nu se oprise încă, cu pneuri mai proaspete cu 12 tururi și, deși era semnificativ mai rapid, a trebuit să taie o dată un viraj pe interior.

Motivul: „Frânele mele nu funcționează”, a raportat el la boxele Red Bull. Aceștia i-au răspuns: „Temporar, Max, hai să le răcim pentru câteva tururi”. Ca urmare, diferența față de Sainz, care era de 5,5 secunde înainte de oprirea la boxe, a crescut la aproximativ zece secunde.

Verstappen a pierdut apoi o poziție în favoarea lui Russell în turul 34. „Nu pot să o țin”, a transmis el prin radio, și: ”Mașina sare în spate. Nu mai sunt în contact cu solul”. Între timp, Mercedesul lui Russell mergea din nou mai bine, deși suspecta că a primit o pungă de plastic în ataș.

După aceea, singura preocupare a lui Verstappen a fost să își apere locul șase în fața lui Norris, care împingea din spate. Ceea ce nu a reușit să facă. În turul 49 din 51, Red Bull-ul cu pneuri degradate a fost o țintă ușoară pentru Norris-McLaren, care a redus diferența în campionatul mondial de la 62 la 59 (datorită punctului bonus pentru cel mai rapid tur de cursă).

A fost din nou interesant între Piastri și Leclerc?

Ca și în primul stint, Ferrari a devenit relativ mai rapid decât McLaren pe măsură ce pneurile se udau în al doilea stint. În turul 29, Leclerc a apărut pentru prima dată în oglinda retrovizoare a lui Piastri la capătul liniei drepte de start-finiș și a crescut presiunea. Iar din spate, Perez era și el pe urmele lui, șoptindu-i echipajului său: „Anvelopele tale sunt încă în stare bună”.

Jocurile au început acum între McLaren și Ferrari. La un moment dat, lui Leclerc i s-a spus: „La gropi vizavi de McLaren!”. Și pentru că Piastri a rămas afară, acest lucru ar fi sugerat de fapt că Leclerc ar trebui să intre la boxe. Dar monegascul a trecut cu mașina pe lângă intrarea în boxe. Deci, probabil doar un truc?

Puțin mai târziu, inginerul de cursă al lui Leclerc a transmis prin radio: „Ne gândim la planul C”. La care pilotul a răspuns din cockpit: „Nu e o prostie”. Ce anume era planul C, însă, era o chestiune de presupunere în afara echipei Ferrari. Pentru că o oprire suplimentară la boxe nu părea să mai fie o opțiune în finalul cursei.

În timp ce cei doi lideri se luptau, uneori cu mașinile în poziție laterală, mai întâi Perez și apoi Sainz se apropiau din spate. „Când a fost ultima dată când am văzut că nu știai cine va câștiga Marele Premiu cu zece tururi înainte de final?”, s-a entuziasmat comentatorul Andreas Gröbl.

Ferrariștii și-au dat seama acum că cursa poate fi câștigată doar într-un duel roată la roată. „Haide”, a fost încurajat Leclerc. „E bine, menține presiunea”. Dar Piastri a condus o cursă calmă, a zgâriat zidul foarte ușor o dată, dar nu s-a lăsat grăbit să facă greșeli semnificative. „Combustibilul este în regulă, ai grijă doar la pneuri”, i-a transmis prin radio postul de comandă McLaren.

Cu cinci tururi înainte de final, Leclerc a fost brusc nevoit să se retragă. „Nu mai am pneuri spate. Nu mai am deloc pneuri spate”, a suspinat el. Cursa sa a devenit acum o luptă defensivă împotriva lui Perez și Sainz, care au reușit să își conserve mai bine pneurile în faza anterioară.

Cum s-a produs accidentul din turul 50?

Lupta în trei pentru locul doi a ajuns la un punct culminant la sfârșitul turului 49. Perez a ajuns lângă Leclerc pe exteriorul virajului 1, dar Leclerc a reușit să contraatace. Perez și-a pierdut elanul – și ca urmare Sainz l-a depășit și el pe Perez.

Cu toate acestea, Perez nu a renunțat, iar între Sainz și Perez a avut loc o coliziune între virajele 2 și 3. Sainz avea botul ușor înainte pe linie dreaptă când s-a produs accidentul. „Ce coajă? Ce idiot?”, a înjurat Perez la radioul boxelor, iar prima reacție a lui Sainz a fost: ”Ce s-a întâmplat? Nu înțeleg”.

Helmut Marko, consultant Red Bull motorsport, analizează situația într-un interviu : „După cum am văzut eu, Sainz a intrat în mașina lui Checo fără nicio motivație. Nu exista niciun motiv să tragă la stânga atât de brusc”.

Expertul Christian Klien nu este de acord: „Sainz cu siguranță nu a venit brusc. De asemenea, a încercat să își apere poziția față de Perez la intrarea în virajul 3. Desigur, Sainz trage ușor la stânga, dar nu este brusc. Șoferul din spate trebuie să vadă asta. Nu-l învinuiesc pe Sainz, dar nici pe Perez”.

Directorul de cursă Niels Wittich a activat mașina de siguranță virtuală, astfel că cursa s-a încheiat sub steagul galben. Piastri a câștigat astfel cu 10,9 secunde avans față de Leclerc. Russell a moștenit locul trei în urma coliziunii, cu Norris pe patru și Verstappen pe cinci – care a efectuat o oprire suplimentară la boxe în timpul perioadei galbene, care nu a avut niciun efect.

În sezonul actual, 17 din cele 24 de weekenduri de curse au fost deja încheiate. Următoarea oprire din calendarul Formulei 1 2024 este Singapore. Cursa de noapte pe circuitul stradal va avea loc pe 22 septembrie, peste doar o săptămână. Formula 1 va lua apoi prima pauză de toamnă înainte ca ultima rundă a campionatului mondial să înceapă la Austin (Texas/SUA) pe 20 octombrie.

GP Azerbaidjan, Circuitul din Baku:

01. Oscar Piastri (AUS), McLaren, 1:32:58,007 h
02. Charles Leclerc (MC), Ferrari, +10,910 sec
03. George Russell (GB), Mercedes, +31,328
04. Lando Norris (GB), McLaren, +36,143
05. Max Verstappen (NL), Red Bull Racing, +1:17,098 min

06. Fernando Alonso (E), Aston Martin, +1:25,468
07. Alex Albon (T), Williams, +1 Rundă, +1:27,396
08. Franco Colapinto (RA), Williams, +1:29,541
09. Lewis Hamilton (GB), Mercedes, +1:32,401
10. Oliver Bearman (GB), Haas, +1:33,127

11. Nico Hulkenberg (D), Haas, +1:33,465
12. Pierre Gasly (F), Alpine, +1:57,189
13. Daniel Ricciardo (AUS), Racing Bulls, +2:26,907
14. Guanyu Zhou (RCH), Sauber, +2:28,841
15. Esteban Ocon (F), Alpine, +1 Rundă

16. Valtteri Bottas (FIN), Sauber, +1 Rundă
Out
Carlos Sainz (E), Ferrari, Accident
Sergio Perez (MEX), Red Bull Racing, Accident
Lance Stroll (CDN), Aston Martin, Frâne
Yuki Tsunoda (J), Racing Bulls, Accident

Clasamentul Campionatului Mondial (după 17 din 24 de Mari Premii și 3 din 6 sprinturi):

Pilot:

01. Verstappen 313 Puncte
02. Norris 254
03. Leclerc 235
04. Piastri 222
05. Sainz 184

06. Hamilton 166
07. Russell 143
08. Perez 143
09. Alonso 58
10. Stroll 24

11. Hulkenberg 22
12. Tsunoda 22
13. Albon 12
14. Ricciardo 12
15. Gasly 8

16. Oliver Bearman (GB) 7
17. Magnussen 6
18. Ocon 5
19. Colapinto 4

20. Zhou 0
21. Logan Sargeant (USA) 0
22. Bottas 0

Cupa Constructorilor:

01. McLaren 476 Puncte
02. Red Bull Racing 456
03. Ferrari 425
04. Mercedes 309
05. Aston Martin 82
06. Racing Bulls 34
07. Haas 29
09. Williams 16
08. Alpine 13
10. Sauber 0

  • Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI
Sursa: GP24 Media
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor: TricouMania

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

Exit mobile version