Home Moto MotoGP MotoGP: Cine beneficiază mai mult de blocarea dezvoltării a motoarelor

MotoGP: Cine beneficiază mai mult de blocarea dezvoltării a motoarelor

Vizualizări: 3267

MotoGP: Decizia de a bloca dezvoltarea motoarelor în clasa MotoGP este iminentă: cine vor fi marii câștigători ai noului regulament

Dezbaterea privind înghețarea iminentă a specificațiilor tehnice ale motoarelor MotoGP s-a aflat pe primul loc pe ordinea de zi la ultima reuniune a Asociației Producătorilor de Motociclete (MSMA). Și această dezbatere reflectă cu exactitate realitățile și interesele producătorilor individuali din clasa întâi a campionatului mondial de motociclete.

motogp

Modificările aduse regulilor sunt aproape întotdeauna o sursă de conflict între producători. Acest lucru este logic, deoarece fiecare dintre ei își apără propriile interese – în funcție de cât de competitivi sau necompetitivi sunt în acel moment.

Decizia oficială de a îngheța dezvoltarea motoarelor este planificată de Comisia Grand Prix pentru săptămâna viitoare, în marja Marelui Premiu Emilia-Romagna de la Misano. Măsura urmează să fie introdusă pentru 2025 și menținută până la sfârșitul lui 2026.

Conform regulamentului actual, care va expira la sfârșitul anului 2024, echipele trebuie să își omologheze motoarele înainte de prima cursă a unui sezon și nu au voie să le modifice până la ultima cursă a aceluiași sezon.

Odată cu schimbarea planificată, specificațiile motoarelor omologate în perioada premergătoare Marelui Premiu al Thailandei din 2025 vor trebui să fie utilizate până la sfârșitul anului următor (2026). Marele Premiu al Thailandei de la Buriram din 2 martie 2025 marchează începutul noului sezon MotoGP, al cărui calendar complet nu a fost încă anunțat.

Producătorii care vor beneficia de concesii în 2025 vor continua să fie exceptați de la înghețarea tehnică a specificațiilor motoarelor. În prezent, aceștia ar fi doar doi: Honda și Yamaha. Pe hârtie, cea mai recentă modificare a regulamentului privind motoarele este introdusă sub pretextul limitării costurilor.

Cei care sunt în favoarea viitoarei modificări a regulilor salută faptul că producătorii sunt încurajați să își concentreze atenția și o parte din bugetele lor asupra schimbărilor care vor veni sub forma noilor Regulamente tehnice MotoGP din 2027.

Cu toate acestea, există, de asemenea, cei care subliniază că există o contradicție evidentă în spatele schimbării regulilor anunțate pentru săptămâna viitoare și că unii producători vor beneficia mai mult decât alții.

A fost nevoie de mai multe reuniuni ale MSMA pentru a lua decizia privind înghețarea motoarelor. Unele dintre aceste întâlniri au fost destul de tensionate. Ultima, care a avut loc joi, săptămâna trecută, înainte de Marele Premiu San Marino de la Misano, a reflectat cel mai bine situația producătorilor individuali.

Yamaha, unul dintre câștigătorii noilor reguli

Dintre toți producătorii implicați în prezent în clasa MotoGP, pozițiile Yamaha și Ducati sunt cele mai favorabile. Acestea sunt două realități complet diferite, dar în această chestiune ele converg brusc.

Pe de o parte, Yamaha nu are nicio problemă cu înghețarea specificațiilor motorului atât timp cât continuă să beneficieze de concesii. Acest lucru va permite producătorului japonez să dezvolte un motor V4 pentru prima dată în istoria sa în era MotoGP, mai exact un motor V-twin cu patru cilindri.

După cum s-a dezvăluit marți, departamentul tehnic de la sediul Yamaha din Iwata (Japonia), condus de Luca Marmorini – un inginer specializat care a lucrat pentru Ferrari și Toyota în Formula 1 – lucrează deja de luni de zile la o alternativă la motorul cu patru cilindri în linie, care are o lungă tradiție la Yamaha.

Planul Yamaha prevede ca noul motor de 1000 de centimetri cubi să ajungă pe pistă în 2025, să fie supus unei dezvoltări suplimentare în 2026 și apoi să fie redus la 850 de centimetri cubi la începutul regulamentului din 2027.

„Un astfel de proiect necesită o investiție de ordinul a șapte cifre în euro. Pentru că trecerea de la un motor în linie la un V-twin înseamnă că practic întreaga motocicletă trebuie schimbată”, a declarat colegilor noștri spanioli unul dintre cei mai renumiți ingineri din paddock-ul MotoGP.

Declarația de mai sus confirmă teza celor care cred că nu are sens să se argumenteze în favoarea limitării investițiilor ca principal impuls pentru o înghețare – dacă, în același timp, altcuiva i se dă libertatea de a cheltui orice sumă de bani.

Există membri ai MSMA care au fost surprinși de schimbarea discursului la Yamaha. De la sosirea lui Max Bartolini – director tehnic venit de la Ducati, unde a fost ani de zile mâna dreaptă a lui Gigi Dall’Igna – poziția Yamaha cu privire la anumite probleme s-a înăsprit considerabil.

Poziția dificilă a Honda, KTM și Aprilia

Honda se află într-o situație similară cu Yamaha, deși cu o poziție mult mai puțin fermă. Acest al doilea producător japonez din actualul campionat MotoGP pompează, de asemenea, sume uriașe în dezvoltarea motoarelor ca parte a concesiilor, dar este mai puțin clar cu privire la direcția pe care ar trebui să o ia.

Și KTM se află într-o situație similară, luptându-se cu pierderi mari din cauza scăderii cifrelor de vânzări. Această situație a determinat consiliul de administrație să concedieze un număr de angajați pentru a reduce presiunea asupra fluxului de numerar.

În mod firesc, o regulă care conduce indirect la limitarea cheltuielilor în proiectul MotoGP este salutată de Pierer Mobility Group, compania mamă a KTM. „Ceea ce nu a fost logic a fost valoarea investițiilor care au fost făcute. Nu s-a reparat nimic”, a declarat un angajat al fabricii KTM.

„Dacă trebuia să construiești un șasiu, nu construiai doar unul, construiai mai multe înainte ca piloții de teste să îl poată încerca. Uneori, aceștia ieșeau pe pistă și aruncau șasiul după o singură cursă. Asta însemna să arunci toate aceste șasiuri”, spune sursa KTM.

Aprilia se află în no man’s land. Compania, cu sediul în Noale (Italia), este unul dintre producătorii controlați cel mai puternic de compania mamă – în acest caz, Grupul Piaggio. Aprilia a găsit un echilibru greu de atins în ceea ce privește resursele alocate proiectului său MotoGP.

Cu toate acestea, se interpretează că managementul de la Aprilia ar prefera să fie liber să decidă unde să își concentreze capitalul, fără a fi restricționat sau dirijat de sus în această privință.

Va dura superioritatea Ducati până în (cel puțin) 2027?

Producătorul din Borgo Panigale (Italia) pare să câștige întotdeauna și va continua să o facă și în viitor, atât pe pistă, cât și în afara ei. Pentru că decizia oficială a noilor reguli nu numai că va îngheța motoarele, dar va limita și dezvoltarea celor care vor să se apropie de Desmosedici.

Ducati a fost cea mai puternică motocicletă în ultimii ani, câștigând 12 din cele 13 Mari Premii din acest sezon, iar piloții Ducati au ocupat 34 din cele 39 de podiumuri de duminică. Chiar dacă o schimbare a regulamentului este acum iminentă, superioritatea Ducati pare asigurată cel puțin până în 2027.

  • Mai multe știri despre Campionatul Mondial MotoGP pot fi găsite AICI.

 

Sursa: GP24 Media
Photocredit: MotoGP - SBK Fans Romania
Sponsor: TricouMania

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

Exit mobile version