Nico Hülkenberg a fost aproape de a obține pole position-ul la Abu Dhabi, dar în cele din urmă s-au impus starurile McLaren – moment dramatic la despărțirea de Mercedes a lui Lewis Hamilton
McLaren are acum o mână pe trofeul Campionatului Mondial! Lando Norris a obținut pole position-ul în calificările de la Abu Dhabi pentru ultimul Mare Premiu al sezonului 2024 de Formula 1 și l-a relegat pe coechipierul său Oscar Piastri pe locul doi în drumul său spre primul loc. Cea mai bună poziție de start posibilă pentru lupta cu Ferrari pentru Campionatul Constructorilor.
Înainte de marea confruntare din Q3, Max Verstappen era încă în pole position după primul tur. Cu toate acestea, pilotul Red Bull nu a reușit să îmbunătățească al doilea tur și a coborât pe locul cinci. El a fost depășit, printre alții, de Carlos Sainz (Ferrari), care a terminat al treilea la 0,229 secunde în spatele timpului lui Norris.
A existat chiar și o scurtă senzație în aer pe circuitul Yas Marina, când Nico Hülkenberg (Haas) l-a înlocuit pe Verstappen pe primul loc după al doilea tur și a fost în pole position provizoriu. După el, însă, mai mulți adversari și-au încheiat tururile, astfel că el a terminat „doar” pe locul patru. Pentru moment. Ulterior, el a fost retrogradat trei poziții pe grila de start.
Hülkenberg l-a devansat chiar și pe campionul mondial, al cărui prim tur s-a încheiat orice, dar nu perfect. Verstappen abia a derapat la ieșirea din ultimul viraj, un pic ca în ultimul tur al finalei Campionatului Mondial din 2021, și a evitat la limită un accident. „El privea deja spre zid”, a analizat expertul ORF Alexander Wurz. „A avut noroc că linia de sosire era deja aproape. Nu a pierdut mult ca rezultat. Poate două zecimi”.
Pierre Gasly (Alpine) a terminat al șaselea, în fața lui George Russell (Mercedes), Fernando Alonso (Aston Martin), Valtteri Bottas (Sauber) și Sergio Perez (Red Bull).
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
Charles Leclerc (Ferrari) a abandonat deja în Q2 și, prin urmare, va începe Marele Premiu de pe ultima poziție a grilei de start. Aceasta deoarece Leclerc începuse deja calificările cu o schimbare de baterie. Din punctul de vedere al celor de la Ferrari, aceasta a fost o veste proastă, deoarece erau deja la 21 de puncte în spatele celor de la McLaren în confruntarea pentru campionatul constructorilor.
Și Lewis Hamilton (Mercedes) a fost de asemenea scos din cursă în Q3. Septuplul campion mondial a fost foarte ghinionist când a trecut peste o bornă și a terminat pe locul 18 în Q1. În ultima sesiune de calificări Mercedes din cariera sa în Formula 1.
De ce a primit Hülkenberg o penalizare?
Hülkenberg a fost senzația zilei din punct de vedere pur sportiv. „Mă așteptam la un top 10”, spune el. „Știam că este posibil și aproape o necesitate. Dar locul patru este cu siguranță o mare surpriză”.
Cu toate acestea, el a pierdut locul patru retroactiv. Acest lucru se datorează faptului că notele directorului de cursă Rui Marques menționează în mod clar la articolul 12.4 că depășirea nu este permisă la ieșirea de la boxe („Depășirea este interzisă pe drumul de ieșire de la boxe, cu excepția cazului în care un monopost încetinește cu o problemă evidentă”). Dar exact asta a făcut Hülkenberg la sfârșitul Q1.
El se justifică: „Timpul mergea împotriva noastră și eram sub presiune. Mi s-a spus că trebuie să depășesc câteva monoposturi. Am făcut ceea ce trebuia să fac”. Prin urmare, el nu se așteaptă să fie penalizat, spune germanul.
Expertul Ralf Schumacher vede lucrurile altfel: „În mod normal, dacă organizatorii cursei emit așa ceva și tu îl încalci, există o penalizare.”
Schumacher s-a dovedit a avea dreptate. Comisarii de cursă au acordat o penalizare de plus trei împotriva lui Hülkenberg.
De ce a fost refăcut timpul anulat al lui Perez în Q1?
Calificările au început cu o situație destul de curioasă. Perez a parcurs primul său tur cronometrat în 1:23.559 minute și cu siguranță ar fi progresat. Dar apoi controlul cursei a intervenit și a anulat timpul din cauza limitelor pistei la ieșirea din virajul 1.
„Sunteți sigur?”, a întrebat mexicanul. Răspunsul inginerului său de cursă: „Nu m-am uitat bine și a existat un singur unghi de filmare. Dar da, credem că este clar”. Lui Perez nu-i venea să creadă: „Uită-te din nou la el. Pentru că nu sunt de acord cu tine”.
Red Bull a raportat cazul organizatorilor cursei, iar acum un alt unghi de filmare a fost prezentat și în transmisiunea TV, unde se putea vedea din spate că roata stânga față a lui Perez atinsese probabil linia albă. O decizie bazată pe „micrometri”, după cum a spus Alexander Wurz, expert în Formula 1, în comentariul în direct pe ORF.
Astfel, Perez și-a recuperat timpul și a putut opri mai devreme a doua cursă, pe care o începuse deja în acel moment. Cu toate acestea, el s-a înfuriat când a fost informat că timpul său va fi recuperat: „Ți-am spus, omule! De ce nu ai verificat asta? Acum am irosit un set de pneuri”. La sfârșitul Q1, timpul său pe tur îl plasa pe locul șase.
Cum s-a ajuns la retragerea lui Hamilton din Q1?
În Q1, Hamilton, un superstar absolut, a fost lovit. Septuplul campion mondial a terminat pe locul 18 în ultima sesiune de calificări Mercedes din cariera sa în Formula 1, la 0,093 secunde în spatele locului 15 care l-ar fi salvat. Și nici măcar nu a fost vina lui.
„Chiar am dat-o în bară, băieți. A fost foarte rău, omule. Iisuse”, a spus el furios. Șeful echipei, Toto Wolff, nu i-a venit să creadă, a intrat el însuși pe radioul de la boxe și a spus: „Da. Rahat, Lewis. Asta a fost rău”. Dezamăgirea era scrisă pe fața austriacului. El a sperat ca ultima sesiune comună de calificări să fie diferită.
Critica sa: strategii nu ar fi trebuit să-l scoată pe Hamilton de la boxe în ultimul moment. O „greșeală de idiot”, după cum spune Wolff cu o voce agitată: „Este absolut de neiertat ce s-a întâmplat acolo. Incredibil! Este ultima cursă a lui Lewis cu noi, iar noi suntem deștepți și încercăm să ieșim ultimii”.
„Sunt atât de furios din cauza acestei situații. Este o rușine să-l văd pe Lewis plecat așa”, a declarat un Wolff furios, care vede și lucrurile sumbre pentru cursă: ”Depășirea este dificilă. De asemenea, suntem relativ mari cu aripa. Nu va fi posibil să-i oferim mâine un rămas bun demn din spate”.
Motivul pentru care Hamilton nu a putut îmbunătăți a doua sa cursă din Q1 a fost Kevin Magnussen (Haas). Acesta a ieșit de pe partea interioară a pistei în virajul 12 pentru a elibera linia de cursă pentru Hamilton, ștergând o bornă în acest proces. Aceasta s-a rostogolit pe pistă, Hamilton a trecut peste ea și nu a mai avut nicio șansă reală de a-și îmbunătăți timpul.
„Nici măcar nu mi-am dat seama că borna era sub monopost. Dar dintr-o dată m-am simțit complet diferit”, spune Hamilton. „Sincer, am avut experiențe mai rele. Asta a fost în afara controlului meu. M-am pregătit bine, sesiunile de antrenamente au mers bine. Sper că ghinionul meu s-a terminat acum”.
Magnussen nu poate fi învinovățit pentru acest lucru, spune Wurz: „El chiar a încercat să profite de această situație foarte dificilă și să se ascundă”. Turul danezului a fost anulat din cauza limitelor pistei. Totuși, acest lucru nu a avut nicio influență asupra rezultatului.
Pe lângă Hamilton, Alexander Albon (Williams), Guanyu Zhou (Sauber), Franco Colapinto (Williams) și Jack Doohan (Alpine), care va prelua cockpit-ul lui Esteban Ocon la Abu Dhabi, au fost eliminați în Q1. Hamilton a pierdut duelul de calificare împotriva lui Russell în 2024 cu 5:19.
De ce a abandonat Leclerc deși a stabilit al doilea cel mai bun tur?
În Q2, Leclerc a fost următorul pilot celebru care a avut de suferit. Pilotul Ferrari, deja penalizat cu o retrogradare de zece poziții, a stabilit al doilea cel mai bun tur al sesiunii, în spatele lui Sainz. Totuși, acesta a fost anulat de controlul cursei.
„Nu a fost așa? Din cauza virajului 1?” Nu-i venea să creadă. Și exact așa a fost: la fel ca Perez înainte de el, și el a venit puțin prea departe spre dreapta la ieșire, dar spre deosebire de Perez, încălcarea regulilor a fost, de asemenea, clar recunoscută în pozițiile camerelor relevante. O decizie de un centimetru care înseamnă că trebuie să înceapă Marele Premiu de pe ultima poziție a grilei.
Al unsprezecelea în Q2 a fost Yuki Tsunoda (Racing Bulls), care era încă în P4 după primul său tur, dar apoi nu a mai putut îmbunătăți. Coechipierul său Liam Lawson a abandonat pe locul 12. Ei au fost urmați de Lance Stroll (Aston Martin), Leclerc și Kevin Magnussen (Haas), al cărui coechipier Hülkenberg a progresat cu încredere în top 10 final pe locul al treilea.
Ce înseamnă acest rezultat pentru Campionatul Constructorilor?
Având în vedere poziția de start, McLaren sunt acum favoriți clari pentru a-și asigura primul titlu în Campionatul Constructorilor din 1998. În cele din urmă, a fost „o zi perfectă”, spune Norris, dar: „A fost un pic mai dificil decât am sperat, ca să fiu sincer”.
„Am fost super-rapizi tot weekendul, așa că suntem încântați de prima linie. Dar ar fi putut merge mai bine. Din fericire, turul meu la final a fost foarte puternic”, a declarat pilotul McLaren. „Trebuie să batem Ferrari, acesta este obiectivul. Dar vrem să o facem în stil mare și vrem să câștigăm. Eu vreau să câștig. Și știu ce trebuie să fac pentru a face asta”.
În primul rând, a trebuit să îl învingă pe Piastri. Probabil că ar fi egalat timpul lui Norris, dar a făcut o greșeală în turul cel mai important: „Am lăsat un pic de spațiu. Acesta este motivul pentru care nu sunt în pole position”. Faptul că primul său tur din Q3 a fost inițial anulat și apoi restabilit nu a avut nicio influență asupra rezultatului.
Ferrari, între timp, „a făcut progrese bune”, spune Sainz: „McLaren a demonstrat tot weekendul că sunt cu un pas înaintea tuturor. Am fost întotdeauna cu două sau trei zecimi în urmă, dar în Q1 și Q2 am fost brusc acolo sus. Dar în Q3, când au reușit să se adune, diferența a fost din nou mai mare”.
Calificări, Abu Dhabi:
01. Lando Norris (GB), McLaren, 1:22,595 min
02. Oscar Piastri (AUS), McLaren, 1:22,804
03. Carlos Sainz (E), Ferrari, 1:22,824
04. Nico Hulkenberg (D), Haas, 1:22,886
05. Max Verstappen (NL), Red Bull Racing, 1:22,945
06. Pierre Gasly (F), Alpine, 1:22,984
07. George Russell (GB), Mercedes, 1:23,132
08. Fernando Alonso (E), Aston Martin, 1:23,196
09. Valtteri Bottas (FIN), Sauber, 1:23,264
10. Sergio Perez (MEX), Red Bull Racing, 1:23,264
11. Yuki Tsunoda (J), Racing Bulls, 1:23,419
12. Liam Lawson (NZ), Racing Bulls, 1:23,472
13. Lance Stroll (CDN), Aston Martin, 1:23,784
14. Charles Leclerc (MC), Ferrari, 1:23,833
15. Kevin Magnussen (DK), Haas, 1:23,877
16. Alex Albon (T), Williams, 1:23,821
17. Guanyu Zhou (RCH), Sauber, 1:23,880
18. Lewis Hamilton (GB), Mercedes, 1:23,887
19. Franco Colapinto (RA), Williams, 1:23,912
20. Jack Doohan (AUS), Alpine, 1:24,105
- Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI
Sursa: GP24 Media
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor: TricouMania
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.