F1- După acest Mare Premiu, noul director de cursă Rui Marques va trebui să răspundă întrebări incomode – Lando Norris doar al zecelea după penalizarea stop & go.
Aproape nimeni nu s-ar fi așteptat la acest lucru după performanța dezolantă din sprintul F1 de sâmbătă: După calificări, Max Verstappen a dominat și cursa de la Doha și a câștigat Marele Premiu al Qatarului 2024. Pilotul Red Bull, care a fost deja încoronat campion mondial de Formula 1 înainte de weekend, i-a relegat pe Charles Leclerc (Ferrari) și Oscar Piastri (McLaren) pe locurile doi și trei.
Pentru echipa McLaren, lupta pentru titlul de campion al constructorilor a părut mult timp că se va decide în Qatar. Cu toate acestea, o penalizare pentru Lando Norris pentru ignorarea steagurilor galbene a spulberat aceste speranțe. Norris a terminat cursa pe locul al zecelea.
George Russell, care a plecat din pole position, a pierdut startul și a fost mai târziu deranjat de o pană în boxele Mercedes, când i s-au dat pneurile greșite. El a terminat al patrulea într-o cursă uneori turbulentă (în ciuda unei penalizări de cinci secunde pentru o încălcare a safety car-ului, care a fost impusă retroactiv).
În ciuda penalizării, Russell a terminat în fața omului surpriză Pierre Gasly (Alpine), Carlos Sainz (Ferrari), Fernando Alonso (Aston Martin) și Guanyu Zhou, care a obținut primele puncte ale sezonului pentru echipa elvețiană Sauber.
Kevin Magnussen (Haas) și Norris au completat top 10 pe locurile 9 și 10. Nico Hülkenberg (Haas) și Sergio Perez (Red Bull) s-au numărat printre cele cinci mașini care nu au văzut steagul roșu și au fost clasate ca fiind abandonate.
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
Ce înseamnă acest rezultat pentru campionatul constructorilor?
Teoretic, McLaren ar fi putut câștiga campionatul mondial în Qatar. Și dacă Norris nu ar fi coborât pe locul 10 din cauza penalizării, sacul ar fi fost ca și închis, deși nu matematic, ci practic.
Dar rămâne interesant. McLaren are un avans de 21 de puncte față de Ferrari și un avans de 70 de puncte față de Red Bull înainte de ultimul weekend de curse din Abu Dhabi, unde o echipă poate obține până la 44 de puncte cu o dublă victorie și cel mai rapid tur.
Prin urmare, este clar că Red Bull nu își va apăra titlul în clasamentul pe echipe. Și chiar și șansele lor de a ocupa locul al doilea sunt foarte mici, având în vedere că sunt la 38 de puncte în spatele Ferrari.
Cum s-a produs prăbușirea inițială?
Primul accident a avut loc chiar la start. În primul viraj, a avut loc o coliziune în trei între Nico Hülkenberg (Haas), care a derapat și a intrat în Alpine-ul lui Esteban Ocon, care la rândul său a fost proiectat în Williams-ul lui Franco Colapinto. Ocon și Colapinto au fost nevoiți să abandoneze, Hülkenberg a fost nevoit să intre la boxe cu roata stânga spate avariată, iar Bernd Mayländer a obținut primul său stint în safety car.
Spre deosebire de următorul incident, comisarii de cursă nu au inițiat o anchetă privind accidentul cu trei monoposturi. Câțiva metri mai încolo, a avut loc o altă coliziune între Alexander Albon (Williams) și Lance Stroll (Aston Martin), care au putut continua cursa. Albon cu, Stroll (care a primit o penalizare de timp de zece secunde) chiar fără o oprire la boxe.
Stroll a revenit pe pistă după ce și-a ispășit penalizarea de timp, dar s-a retras la scurt timp după aceea și este încă fără puncte în campionat de la pauza de vară. Și a mai fost o penalizare: Liam Lawson (Racing Bulls) a fost penalizat cu zece secunde pentru că s-a hârjonit cu Valtteri Bottas (Sauber).
În frunte, Russell nu și-a putut apăra pole position-ul moștenit ca urmare a penalizării lui Verstappen. Deși pilotul Mercedes a avut un timp de reacție puțin mai bun (0,24 secunde) decât Verstappen (0,27 secunde), Verstappen a fost primul care a virat în primul viraj. Russell chiar a mai pierdut un loc în fața lui Norris, care aproape a preluat conducerea.
Unul dintre marii perdanți ai startului a fost Hamilton, care a coborât de pe locul șase pe locul nouă și inițial a trebuit să se alinieze în spatele lui Perez și Alonso. Marele câștigător, în schimb, a fost Tsunoda, care s-a îmbunătățit de pe locul 14 pe locul 10.
Apropo de Hamilton: pilotul Mercedes a tras un pic prea devreme la start și a fost penalizat pentru un start brusc. „Îmi pare rău, băieți”, și-a dat seama imediat că a reacționat prea devreme. Comisarii de cursă l-au penalizat cu cinci secunde pentru acest lucru, chiar dacă pierduse deja locuri din cauza frânării intermediare după accident.
Au avut loc schimbări de poziție la restart?
La repornirea din turul 5, Piastri a făcut un pas important spre titlul de campion al constructorilor când l-a depășit pe Leclerc în afara serpentinei pentru a ocupa locul patru. În față, Verstappen nu a lăsat nimic la voia întâmplării și și-a păstrat cu încredere avansul față de Norris și Russell.
Alonso a coborât pe locul 12 în turul 6 după un derapaj și s-a plâns la radioul de la boxe în mod familiar: „Viteza pe liniile drepte este îngrijorătoare. Nu pot să cred, omule. Doi ani nenorociți cu aceeași problemă pe liniile drepte”. Deja pierduse patru locuri față de poziția sa de start.
În timp ce comisarii de cursă s-au ocupat treptat de incidentele din primele etape, partea din față a plutonului s-a rezolvat de la sine. În turul 15, Verstappen avea un avans de 2,1 secunde față de Norris, 4,9 față de Russell, 5,8 față de Piastri și 8,6 față de Leclerc. Și pentru că pneurile rezistau destul de bine pentru toți, a devenit evident că, probabil, vor putea parcurge traseul cu o singură oprire.
Doar Leclerc era îngrijorat: „Verificați presiunea în pneuri. La felul în care conduc, este posibil să fac o pană”. Acest lucru a readus aminte de 2023, când așa-numitele „borduri piramidale” din Qatar au solicitat foarte mult pneurile. Dar postul de comandă Ferrari a dat undă verde: „Am verificat, totul este OK”.
De ce Mercedes nu a fost la fel de bun ca în Las Vegas?
Opririle la boxe au început în turul 23 din 57. Russell a fost primul dintre fruntași care a trecut de la pneurile medium la cele hard. Dar roata din dreapta spate s-a blocat, iar oprirea sa la boxe a durat 7,0 secunde. A fost păcat, deoarece a coborât pe locul 11, în spatele plutonului de mijloc format din Magnussen, Gasly și Alonso.
În același timp, lucrurile nu au mers conform planului nici pentru Hamilton. „Cât de lent suntem în comparație cu ceilalți?”, a vrut el să știe la un moment dat. Când i s-a spus că are o întârziere de 1,2 secunde, a fost uimit: „Monopostul este stricat? Nu intră deloc în viraje”. Dar inginerul său de cursă a trebuit să recunoască: Echilibrul pur și simplu nu este corect.
După schimbarea pneurilor, Russell s-a plâns și el: „Monopostul nu vrea să vireze”. Acesta este motivul pentru care, în ciuda pneurilor mai proaspete, el nu a putut să treacă pur și simplu de întârziații din fața sa, ci a trebuit să aștepte până când aceștia au intrat la boxe.
Mercedes a folosit apoi a doua fază a mașinii de siguranță pentru a-l aduce înapoi pe Russell. Totuși, acest lucru nu a fost pe placul celui care a stabilit pole position-ul, deoarece pneul a fost schimbat din hard în hard. Russell a preferat pneul mediu și a răbufnit: „De ce le-am luat iar pe cele dure? De ce le-am luat pe cele al naibii de dure? Sunt de rahat!”
De altfel, dramele nu s-au terminat aici pentru Mercedes. Hamilton a primit și o penalizare drive-through pentru depășirea vitezei maxime admise în pit lane. „Atunci vom parca”, a spus sfidător septuplul campion mondial – dar apoi a plecat mai departe, până la urmă.
Acum, în cele din urmă, Marques a reacționat și a activat mașina de siguranță, pe care, bineînțeles, toți ceilalți care mai trebuiau să ridice pneuri noi au folosit-o și pentru o oprire la boxe. Acest lucru a durat puțin mai mult pentru Sainz: el era cu 9,8 secunde mai jos, pe locul opt și, de asemenea, a raportat după schimbarea pneurilor că ceva nu se simțea „în regulă”.
Marques a recunoscut acum gravitatea situației și nu a mai permis piloților să treacă linia de start și de sosire, dar l-a trimis pe Mayländer pe linia boxelor pentru ca pista să poată fi curățată.
Ulterior, directorul de cursă a fost criticat. Piastri, de exemplu, a declarat: „Ar fi fost corect să activez imediat un VSC sau mașina de siguranță. Nu am știut unde era oglinda. Să o las acolo timp de 30 de tururi nu ar fi fost prea inteligent. Iar un steward nu poate alerga la fața locului și să o ia. Așa că ar fi trebuit să reacționăm mai repede”.
Verstappen era acum în frunte, în fața lui Norris, Leclerc, Piastri, Perez, Gasly, Russell și Sainz, iar toți își terminaseră opririle programate la boxe și erau pe pneuri hard pentru ultimul stint. Piastri, căruia McLaren i-a cerut să fie atent la consumul de combustibil, a pierdut o poziție în fața lui Leclerc în confuzia din jurul oglinzii retrovizoare care zăcea în jur.
Ce a dus la a treia etapă cu mașina de siguranță?
La reluarea cursei în turul 40, Norris a prins o cursă excelentă și a ajuns lângă Verstappen în exteriorul virajului 1. Cu toate acestea, cu titlul de campion mondial deja în buzunar, el a rezistat și a rămas în frunte. Mai în spate, Gasly a derapat, dar și-a păstrat locul șase.
Mașina de siguranță a fost apoi trimisă pentru a treia oară. La început, organizatorii cursei au crezut că mașina de siguranță virtuală era suficientă din cauza faptului că Perez-Red Bull a rămas pe loc înainte de virajul 16. Dar când Hülkenberg s-a trezit și el în pietriș, Marques a apăsat butonul pentru a treia mașină de siguranță a serii pentru a permite ca lucrările de recuperare să fie efectuate în siguranță.
Cursa s-a terminat atât pentru Perez, cât și pentru Hülkenberg. Hülkenberg a pierdut controlul monopostului Haas în „aerul murdar” al unui Racing Bull, iar Perez a declarat după rotirea sa că nu mai avea propulsie.
De ce Norris a ieșit brusc din decizie?
Verstappen a avut o aderență mai bună la restart a treia oară. În spatele său, Leclerc a prins un eleron bun și l-a aspirat pe Norris. Cu toate acestea, McLaren a văzut acest lucru în oglinda retrovizoare, s-a mutat pe interior și l-a lăsat pe Leclerc pe exterior.
Între timp, Norris s-a confruntat cu probleme din altă parte, deoarece comisarii de cursă au demarat o anchetă cu privire la posibila sa abatere galbenă, pe care Verstappen a raportat-o la radio. Și penalizarea a fost una drastică: zece secunde cu o vizită la boxe stop & go.
Norris a ispășit penalizarea la sfârșitul turului 45 și a coborât de pe locul doi pe 15 și ultimul loc. Era acum la 34,2 secunde în spatele lui Verstappen, iar Norris habar nu avea pentru ce fusese penalizat („Pentru ce?”). Inginerul său de cursă i-a spus cu blândețe: „Pentru că nu a încetinit sub steagul galben”.
Din acel moment, Verstappen a avut o perioadă ușoară de manevră în obținerea victoriei. În final, avansul său a fost de șase secunde. Norris a obținut cel mai rapid tur de cursă în spate și i-a smuls locul zece lui Bottas într-o fază finală furibundă, ceea ce înseamnă că Sauber a terminat în puncte doar cu un monopost și nu cu ambele.
Katar-GP, Circuitul internațional Losail:
01. Max Verstappen (NL), Red Bull Racing, 1:31:05,323
02. Charles Leclerc (MC), Ferrari, +6,031 sec
03. Oscar Piastri (AUS), McLaren, +6,819
04. George Russell (GB), Mercedes, +14,104
05. Pierre Gasly (F), Alpine, +16,782
06. Carlos Sainz (E), Ferrari, +17,476
07. Fernando Alonso (E), Aston Martin, +19,867
08. Guanyu Zhou (RCH), Sauber, +25,360
09. Kevin Magnussen (DK), Haas, +32,177
10. Lando Norris (GB), McLaren, +35,762
11. Valtteri Bottas (FIN), Sauber, +50,243
12. Lewis Hamilton (GB), Mercedes, +56,122
13. Yuki Tsunoda (J), Racing Bulls, +1:01,100 min
14. Liam Lawson (NZ), Racing Bulls, +1:02,656
15. Alex Albon (T), Williams, +1 Rundă
Out
Nico Hulkenberg (D), Haas, Turner
Sergio Perez (MEX), Red Bull Racing, Deteriorarea motorului
Lance Stroll (CDN), Aston Martin, Daune cauzate de coliziune
Esteban Ocon (F), Alpine, Accident
Franco Colapinto (RA), Williams, Accident
Clasamentul Campionatului Mondial (după 23 din 24 de Mari Premii și 6 din 6 sprinturi:
Piloți
01. Verstappen 429 Puncte
02. Norris 349
03. Leclerc 341
04. Piastri 291
05. Sainz 272
06. Russell 235
07. Hamilton 211
08. Pérez 152
09. Alonso 68
10. Hülkenberg 37
11. Gasly 36
12. Tsunoda 30
13. Stroll 24
14. Ocon 23
15. Magnussen 16
16. Albon 12
17. Daniel Ricciardo (AUS) 12
18. Oliver Bearman (GB) 7
19. Colapinto 5
20. Zhou 4
21. Lawson 4
22. Bottas 0
23. Logan Sargeant (USA) 0
Cupa Constructorilor:
01. McLaren 640 Puncte
02. Ferrari 619
03. Red Bull Racing 581
04. Mercedes 446
05. Aston Martin 92
06. Alpine 59
07. Haas 54
08. Racing Bulls 46
09. Williams 17
10. Sauber 4
- Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor: TricouMania
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.