Rezultat senzațional la Sao Paulo: Lando Norris și-a ținut nervii și a obținut pole position-ul, în timp ce alți favoriți au eșuat
Într-o sesiune de calificări pe ploaie complet nebună, cu cinci accidente grave, duminică dimineața la Interlagos, Lando Norris (McLaren) a obținut în cele din urmă pole position-ul. În același timp, cel mai aprig rival al său în lupta pentru Campionatul Mondial de Formula 1 din 2024, Max Verstappen (Red Bull), a reușit să ocupe doar locul 17 pe grilă.
Norris a stabilit cel mai bun timp de 1:23,405 minute în condiții extreme, devansându-l pe George Russell (Mercedes) cu 0,173 secunde. Cei doi și-au păstrat curajul în faza finală a sesiunii turbulente, nu au comis erori și, prin urmare, vor pleca de pe prima linie a grilei de start după-amiază.
În spatele lor, ploaia a provocat o adevărată bulversare a rezultatelor: Yuki Tsunoda (Racing Bulls) a terminat pe locul trei, Esteban Ocon (Alpine) pe patru și Liam Lawson (Racing Bulls) pe cinci. Cu câteva secunde înainte de final, cele două Racing Bulls erau chiar în P2/3!
Helmut Marko a apreciat „super performanța” celor doi juniori: „Lawson nu a mai pilotat niciodată aici și a fost deja relativ bun în sprint. Așadar, o mare performanță din partea echipei. Dacă vor putea face asta și în cursă, dacă aceasta va avea loc, atunci vom avea o nouă șansă de a recuceri locul șase în campionat”.
Charles Leclerc (Ferrari) a terminat al șaselea, în fața lui Alexander Albon (Williams), Oscar Piastri (McLaren), care și-a stricat ultimul tur, Fernando Alonso și Lance Stroll (ambii Aston Marton), pe locul 10.
În colaborare cu unul dintre sponsorii echipei noastre de curse, putem oferi tuturor urmăritorilor noștri o reducere de 10 lei la orice produs comandat de pe tricoumania.ro folosind codul: gp24-10ron. (Acțiune valabilă pentru comenzi până la data de 31.12.2024)
Cu toate acestea, nu este clar câte monoposturi vor putea lua startul în cursă după orgia de accidente. Cu șapte minute înainte de final, Q3 a trebuit să fie întreruptă pentru prima dată pe o ploaie torențială. A fost al patrulea steag roșu al dimineții. Vinovatul de această dată: Alonso, care a derapat în grămada de pneuri în virajul 11 cu roata dreapta spate în primul rând.
Acesta a fost al doilea accident din sesiunea de calificări pentru Aston Martin – și o problemă majoră în sensul că probabil nu va fi posibilă repararea ambelor monoposturi pentru cursă.
Cu 3:31 minute pe cronometru, Q3 a fost din nou întreruptă. De data aceasta Albon a fost la Senna-S. Acest lucru înseamnă că Williams are și două pene după calificări – o „Misiune: Imposibilă” pentru mecanici. Albon a confirmat între timp că nu va putea lua parte la cursă.
Pilotul thailandez a pierdut partea din spate la frânarea pentru Senna-S și apoi a întrebat la radioul de la boxe: „Au cedat frânele?” Apoi și-a ținut încheietura mâinii – dar asta l-a durut probabil mai puțin decât pagubele materiale. Amărăciune pentru Albon: el era încă pe locul doi în momentul accidentului.
„Cred că am avut o problemă”, spune el. „Știu asta, trebuie doar să ne uităm cu atenție la ea. Când am frânat, am avut imediat un semnal sonor în ureche, care în mod normal semnalează un fel de problemă. Apoi roțile din spate s-au blocat și am ieșit în decor. Din păcate, acesta a fost sfârșitul cursei pentru noi”.
Condițiile extrem de dificile de la începutul dimineții de duminică au fost, de asemenea, în detrimentul unora dintre co-favoriți. Verstappen (locul 12) a abandonat în Q2 deoarece nu și-a putut finaliza turul din cauza unui steag roșu.
Carlos Sainz (Ferrari), celebrul învingător din Mexic în urmă cu o săptămână, s-a accidentat în Senna S și a terminat pe locul 14, în timp ce Lewis Hamilton (Mercedes) a fost doar al 16-lea și și-a înjurat mașina după ultimul tur.
Și Nico Hülkenberg? Pilotul echipei Haas, care a obținut pole position-ul în Brazilia în 2010 în condiții similare, a pierdut duelul din calificări cu coechipierul său și a terminat pe locul 19, nu în ultimul rând din cauza unui derapaj în turul său foarte important.
El nu are în prezent „niciun răspuns la ceea ce tocmai s-a întâmplat”, oftează Hülkenberg. „Dar pur și simplu nu am avut aderență la sfârșit. Nu știu, m-am simțit ciudat. Puntea spate nu a fost prezentă deloc, mai ales în virajele mai rapide. A fost foarte inconfortabil, foarte inconfortabil și nici nu m-am simțit bine”.
Q1: Cum a apărut primul steag roșu?
Primul steag roșu a apărut după nouă minute în Q1, când Franco Colapinto (Williams) a rămas blocat în stivele de pneuri la ieșirea din Senna-S. Argentinianul, al cărui bunic a decedat în urmă cu câteva zile și care este sărbătorit ca un erou național în America de Sud, a derapat scurt pentru prima dată în virajul 2, apoi a accelerat prea devreme în virajul 3 și a pierdut controlul asupra părții din spate.
Colapinto a lovit primul partea dreaptă a barierelor, dându-le mecanicilor săi de lucru suplimentar în timpul scurtei pauze de până la cursă. În momentul accidentului, el se afla pe locul nouă.
„A fost 100% greșeala mea – una care nu ar fi trebuit să se întâmple”, recunoaște Colapinto. „Nu știu ce s-a întâmplat. Am avut brusc rotirea roților și apoi nu am mai putut să o prind. Foarte trist, și îmi pare foarte rău pentru echipă. Ei au mult de lucru acum. Nu știu dacă vom ajunge în cursă”.
A fost o fază în care Valtteri Bottas (Sauber) tocmai devenise primul pilot care a montat pneuri intermediare, iar Russell a transmis prin radio și celor de la Mercedes că nu prea vede apă stătătoare și că s-ar putea gândi la pneuri intermediare.
Dar accidentul lui Colapinto pe pneuri full wets a fost dovada cât de dificile erau încă condițiile. Și pentru că sesiunea a fost întreruptă fără pilotare simultană, în mod natural a plouat din nou pe pistă.
După întrerupere, ploaia a fost din nou un pic mai puternică, iar toți piloții rămași au plecat la vânătoare de timpi cu full wets. O fază a calificărilor în care ambele Mercedes au fost în afara primelor 15. Cu toate acestea, cel puțin Hamilton a urcat pentru scurt timp pe locul 14 cu prima sa încercare după repornire, iar Russell a stabilit chiar al doilea cel mai bun timp al momentului la scurt timp după aceea.
Q1 exit: Ce s-a întâmplat cu Hamilton și Hülkenberg?
Norris a fost extrem de norocos să ajungă în Q1. Pilotul McLaren se afla încă în zona roșie la expirarea timpului, dar a reușit să urce pe locul 15 cu ultimul său tur, cu 0,206 secunde înaintea lui Hamilton. El a înjurat la radioul de la boxe: „Monopostul ăsta nenorocit, omule!”
Verstappen a stabilit cel mai bun timp în primul segment în 1:28.522 minute, cu o jumătate de secundă înaintea lui Albon și Russell. Cele mai bune timpi au fost înregistrați chiar la finalul sesiunii Q1, motiv pentru care Hamilton va fi cu atât mai supărat că nu a reușit să se îmbunătățească suficient.
Alături de septuplul campion mondial, Oliver Bearman (Haas), Colapinto, Hülkenberg și Guanyu Zhou (Sauber) nu au reușit nici ei să intre în top 15. Vești amare pentru Hülkenberg: el a derapat în afara pistei în ultimul său tur rapid, în ultimul viraj. Teoretic, ar mai fi putut efectua încă un tur după aceea, dar i-a lipsit elanul la start și la final. În cele din urmă, el a fost cu 0,679 secunde în urma timpului de salvare al lui Norris.
O săptămână după Mexic: Cum a ieșit Sainz în Q2?
La începutul Q2, Piastri a fost primul care a ieșit pe pneuri intermediare – și a devenit rapid clar din timpii săi pe tur ca toți ceilalți puteau să lase deoparte pneurile integrale pentru moment.
Al doilea steag roșu al dimineții a fost arborat cu șase minute înainte de final, și din nou pe Senna S: Sainz a apăsat accelerația puțin prea devreme în virajul 2, provocând patinarea roților din spate, a pierdut controlul și a derapat. „M-am accidentat. Îmi pare rău, băieți”, a regretat câștigătorul din Mexic la radioul de la boxe.
Roata dreapta spate a Ferrari-ului a fost smulsă, iar aripa spate a fost complet distrusă. „Arată foarte nesănătos”, a analizat fostul aerodinamist Mercedes Philipp Brändle.
Ce i-a rupt spatele lui Verstappen în Q2?
Când Q2 a început din nou, mai erau încă 5:51 minute pe cronometru. Iar McLaren i-a transmis prin radio lui Piastri: „Oscar, avem ploaie slabă în pit lane. Ploaia se va înteți din nou în patru minute”. Așadar, se anunța un alt final spectaculos, mai ales că Norris era încă pe locul 11 în acel moment. Dar pista încă permitea îmbunătățiri, astfel că Norris a urcat pe locul al treilea în primul său tur.
Apoi a venit următorul accident, când Stroll a făcut aquaplan în Senna S și a zburat. Un accident cu consecințe, deoarece directorul de cursă Niels Wittich a securizat situația cu al treilea steag roșu al sesiunii de calificare, după o scurtă fază galbenă – chiar înainte ca Verstappen să își poată finaliza turul.
Liderul campionatului a fost în consecință furios: „Stroll a zburat în zid. Era destul de clar că s-a terminat pentru Aston Martin. Și apoi întotdeauna așteaptă încă 30 sau 40 de secunde pentru un steag roșu. Bineînțeles, toate celelalte monoposturi au parcurs apoi un tur, iar noi nu am avut un tur. Și nu înțeleg asta, pentru că toate celelalte au fost bune în calificări. Am fost rapizi, am fost mereu acolo. Dar acest lucru este de necrezut”.
Un timp rămas de 48 de secunde nu a fost suficient pentru a relua Q2 și astfel Bottas, Verstappen, Sergio Perez (Red Bull), Sainz și Pierre Gasly (Alpine) au fost eliminați la sfârșitul celui de-al doilea segment pe pozițiile 11 – 15.
Pentru Verstappen, acest lucru va însemna probabil locul 17 pe grila de start în cursă, în cazul în care aceasta va avea loc. Pentru că a început weekendul cu un dezavantaj datorat schimbării motorului și a evacuării.
- Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor: TricouMania
Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.