Home F1 ABC-ul Formulei 1, sezonul 2: Litera C

ABC-ul Formulei 1, sezonul 2: Litera C

Vizualizări: 18578

În anul 2023 debutează sezonul al doilea din ABC-ul Formulei 1, serie în care explicăm cei mai uzuali termeni ai Formulei 1. Termenii afișați sunt în limba engleză pentru fi cât mai ușor de înțeleși în analizele din limba engleză, iar unii dintre ei sunt regăsiți în oricare limbă. În acest articol studiem termenii care încep cu litera B.

Vrei să înveți cât mai multe despre Formula 1? Nu uita să vizionezi episoadele noastre din ABC-ul Formulei 1.

CAD

  • Programul informatic utilizat pentru proiectarea monoposturilor, a componentelor sale sau a oricăror elemente conexe.

CFD

  • O ramură a fizicii utilizată pentru a simula fluxul de aer și pentru a ajuta la calculele și testele aerodinamice.

Chassis (Șasiu)

  • Secțiunea automobilului care constă în celula de supraviețuire (cunoscută și sub numele de cabina de pilotaj) a automobilului, de care sunt atașate sistemele de transmisie și de suspensie. Șasiul F1 poate fi denumit și “tub” sau “monococă”.

Chicane (Șicană)

  • O secvență strânsă de viraje în direcții alternative, concepute pentru a încetini mașinile. Acest lucru este utilizat cel mai frecvent în zonele de mare viteză ale pistei pentru a preveni accidentele.

Clean Air (Aer Curat)

  • Aer care nu este afectat de gaze de eșapament înainte de a ajunge la mașină și care oferă cele mai bune condiții aerodinamice.

Cockpit

  • Secțiunea șasiului în care este așezat conducătorul auto.

ABC-ul Formulei 1, sezonul 2: Litera C

Compound

  • Termen chimic care desemnează amestecul a două sau mai multe elemente sau compuși anteriori. În curse, este adesea folosit pentru a descrie diferența dintre tipurile de anvelope.

Contact Patch

  • Secțiunea anvelopei care vine în contact cu suprafața pistei. Denumită și amprenta la sol.

Corner Cutting

  • Atunci când un pilot dirijează mașina sub apex pentru a scurta distanța de viraj.

Checkered Flag

  • Aceasta semnalează sfârșitul cursei, fie la distanța stabilită, fie la limita de timp de două ore pentru un eveniment de Formula 1.

Coanda Effect (a fost descoperit de românul Henri Coandă)

  • Tendința unui jet de fluid, cum ar fi un flux de aer, de a fi atras de o suprafață apropiată. În perioada 2010-2013, aerodinamicieniii din F1 au folosit acest efect pentru a ajuta la devierea fluxului de aer către anumite zone specifice ale mașinii, de exemplu de la ieșirea de evacuare către difuzorul spate, dar modificările regulamentului din 2014, care impun o singură ieșire de evacuare care să iasă central în spatele roților spate, au eliminat practic aplicabilitatea sa actuală.

Concorde Agreement

  • Un contract încheiat între Federația Internațională a Automobilului (FIA), echipele de Formula 1 (reprezentate anterior de Formula One Teams Association, care a dispărut) și Formula One Management Ltd. – în prezent Liberty Media – care dictează condițiile în care echipele participă la curse și își iau partea lor din veniturile din televiziune și din premiile în bani. Din 1981 au existat șase acorduri Concorde separate, ale căror condiții au fost ținute strict secrete.

Carbon brake disk

  • Mașinile de curse de Formula 1 sunt echipate cu discuri de frână fabricate din fibre de carbon. Acest lucru oferă o scădere echitabilă a greutății față de oțel, dar și distanțe de frânare impresionant de scurte. Discurile din carbon funcționează cel mai bine la temperaturi de peste 800°C. Având în vedere că supraîncălzirea poate duce la defecțiuni, răcirea și conductele de frânare sunt esențiale.

Carbon fibre

  • Material căruia i se adaugă fibre mici sau “fire” de carbon pentru a fi mai rezistent. Materialul de bază este, de obicei, plastic, care poate fi turnat și modelat după cum este necesar.

Chimney

  • Folosit adesea pe mașinile de F1 între 2000 și 2008, un coș de fum este un element de răcire și aerodinamic poziționat în fața roților din spate, pe sidepod. Este o țeavă deschisă, de formă aerodinamică, care permite aerului cald din interiorul sidepodului să iasă și să curgă peste roțile din spate. Astfel de dispozitive sunt interzise în F1 din 2009.
  • Mai multe știri despre Campionatul Mondial de Formula 1 găsiți AICI.
Sursa: GP24 Media / Ionut Popa
Photocredit: Formula 1 Fans Romania
Sponsor:

Ați ajuns la finalul articolului. Echipa GP24 vă mulțumește pentru că l-ați citit și speram că v-a plăcut conținutul. Pentru mai mult content de calitate, știri și articole pertinente scrise de oameni pasionați de motorsport, vă recomandam să aruncați o privire pe pagina noastră de Facebook GP24 și să ne dați un like/follow pentru a fi mereu la curent cu noile evenimente din lumea motorsportului.

Pagina de Facebook GP24: Faceți clic aici pentru a vizualiza

Exit mobile version